وقتی معترضان به تبعیض نژادی در قالب جنبش «جان سیاهان مهم است» مجسمه تاجر برده شهر بریستول انگلیس را پایین کشیدند و به رودخانه انداختند، سئوال این بود که چه چیزی قرار است جایگزین آن نماد قدیمی شود؟

جین رید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، چند هفته پیش، زنی در استودیوی یک هنرمند مجسمه‌ساز را می‌زند و در حالی که صورتش را با ماسک پوشانده، وارد می‌شود. از او می‌خواهند روی یک بلندی بایستد، پاهایش را کمی از هم فاصله دهد و دستش را با مشت گره‌کرده رو به آسمان بلند کند. درست شبیه وقتی که به نشانه درود به قدرت جنبش سیاهان، در روز ۷ ژوئن روی سکوی خالی جای مجسمه ادوارد کالستن ایستاده بود، پس از آنکه معترضان مجسمه تاجر برده را پایین کشیدند. در استودیو، یک اسکنر ۳ بعدی، با ۲۰۱ دوربین از تمام زوایا از او تصویربرداری می‌کند، در حالی که او درست همان لباس‌هایی را به تن دارد که روز یکشنبه اعتراض، پوشیده بود.

نام این زن، جین رِید است و این اتفاق در استودیوی مارک کوین اتفاق افتاد. امروز، رید بار دیگر روی آن تخته سنگ ایستاد، اما این بار از جنس رزین سیاه. این اثر، پاسخ مارک کوین مجسمه‌ساز به این سوال است که چه چیزی باید جایگزین مجسمه ادوارد کالستن شود. مجسمه‌ای که سرنوشتش، سقوط در آب‌های بندر بریستول بود.

مجسمه جین رِید، زن معترض
این زن می‌گوید که غافلگیر شده است و احساس غرور می‌کند
مجسمه تاجر برده در حال سقوط در آب‌های بندر بریستول

سرنگونی مجسمه کالستن، لحظه‌ای نمادگرایانه در جنبش اعتراضی علیه نژادپرستی بود که سال‌ها بازتاب خواهد داشت. همان طور که آخرین جملات جورج فلوید: «نمی‌توانم نفس بکشم»، در سراسر جهان توجه‌ها را به خود جلب کرد و به عنوان نماد جنبش بارها تکرار شد. معترضان بریستول، مجسمه کالستن را که از سال ۱۸۹۵ به این شهر خیره شده بود، پایین کشیدند. جین رِید معتقد است که این اتفاق، بخشی از واژگان تصویری ما شده است. 

مارک کوین، سازنده مجسمه جدید می‌گوید: نژادپرستی یک مشکل بزرگ است، ویروسی است که باید ریشه‌کن شود. امیدوارم مجسمه گفتگو را ادامه دهد، جنبش را در صدر ذهن مردم نگه دارد، یک منبع انرژی باشد. تصویری که جین در آن روز ساخت - وقتی که او با تمام امیدش روی ستون ایستاده بود - احساس تغییرات بزرگ را برای ما واقعی‌تر از قبل کرد.

او ادامه می‌دهد: «وقتی تصویر جین را در اینستاگرام دیدم، فورا به ذهنم رسید که جاودانه کردن آن بسیار عالی خواهد بود. در آن تصویر او شبیه به یک مجسمه بود. من سال گذشته پرتره‌هایی با استفاده از تکنولوژی ۳ بعدی از پناهندگان ساختم و برای ساخت این مجسمه هم از همان فناوری استفاده کردم.

کد خبر 531355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 0
    امروز صبح هم شهردار شهر بریستول مجسمه ی این خانم رو برداشت.