روایت شهردار تهران از علت حادثه کلینیک سینا، دلیل اصرار بر ساماندهی پادگان ۰۶ و قلعه مرغی و صحبت درباره اصلی‌ترین بحران پایتخت از جمله مواردی بود که پیروز حناچی در اولین جلسه ستاد محلی بحران شهر تهران مطرح کرد.

پيروز حناچي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، پیروز حناچی در جلسه ستاد محلی پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهر تهران که با حضور اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران و جمعی از مدیران استان و شهر تهران برگزار شد، گفت: کلانشهر تهران و همه کلانشهرها به طور طبیعی مستعد بحران‌های عادی هستند و یک بارندگی می‌تواند شبکه مترو تهران را تحت تاثیر خود قرار دهد.

او ادامه داد: ازدحام جمعیت و عدم رعایت پروتکل‌ها به راحتی باعث ایجاد یک بحران می‌شود. چه کسی فکرش را می‌کرد در اثر اتصال یک کولر، تعدادی از هموطنان ما در حادثه کلینیک سینا به رحمت خدا بروند؟

شهردار تهران گفت: بحران‌هایی که می‌توانند به صورت یک هم‌افزایی مشکلاتی را به وجود آورند تبدیل به بحرانی در مقیاس ملی می‌شوند و بخشی با مراقبت و بالا بردن هزینه عدم رعایت استانداردها قابل پیشگیری است، اما در شهری زندگی می‌کنیم که چندین بار با زلزله‌های مختلف دست و پنجه نرم کرده است.

حناچی با بیان اینکه بخشی از این سرزمین زلزله‌های سنگینی را تجربه کرده است، اظهار داشت: باید باورمان بشود که زلزله در سرزمین ما یک واقعیت است و اصلی‌ترین بحران ما است که به شکل دوره‌ای و طبیعی رخ می‌دهد و قابل پیگیری است. ما در کشور به طور متوسط هر ده سال یکبار یک زلزله سنگین را در کشور تجربه می‌کنیم.

شهردار تهران گفت: زلزله یک واقعیت است و باید یاد بگیریم با زلزله در سرزمین‌مان زندگی کنیم.

او با بیان اینکه در تهران دستمان خالی نیست و تجربیات خوبی داریم،‌ ادامه داد: زلزله‌های اصلی و پهنه‌های آن شناسایی شده و تصمیمات با ریسک بالا در این مناطق گرفته نمی‌شود. اینها قدم‌های اول برای کاهش خسارت است چراکه راهی جز این نداریم و به دنبال این راه خواهیم رفت.

حناچی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت آمادگی با دو دهه پیش قابل مقایسه نیست، گفت: اما این آمادگی کافی نیست. بیش از ۱۰۰ پد بالگرد در تهران شناسایی و علامتگذاری شده که اقدام بسیار خوبی است.

او با تاکید بر اینکه باید ترس از زلزله را به آمادگی در برابر زلزله تبدیل کنیم، گفت: در اینجاست که آسیب‌پذیریم و این نقطه استراتژیک برای ما است. باید از مدارس، مردم را آشنا کنیم و روحیه آمادگی دربرابر آن را ایجاد کنیم.

حناچی به زلزله ملارد و اتفاقات پس از آن نیز اشاره کرد و گفت: زلزله ملارد سنگین نبود اما حوادث بعد از زلزله و تاثیرات ترس از زلزله قابل تامل بود و موید همین نکته بوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه در شهر تهران که تراکم نفر در هکتار بالا است نیازمند عرصه‌های باز هستیم، افزود: باید عرصه‌های باز باقی‌مانده را به هر بهانه‌ای حفظ کنیم. پادگان ۰۶ را به همین دلیل می‌خواهیم. دوشان تپه و قلعه مرغی را نیز برای این مساله می‌خواهیم.

حناچی گفت: در کشور با سرپیچی از مقررات و استانداردها بسیار مواجه هستیم و باید تلاش کنیم به واسطه ارتباط مستمر؛ تعیین سناریوهای حادثه و تشخیص نقاط خطرساز و پرخطر و اعلام مانورها، آمادگی خود را برای حوادث احتمالی آماده نگه داریم.

بر طبق این گزارش، پیروز حناچی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: پیرو اصلاحیه‌ای که در تصویب قانون مدیریت بحران در سال گذشته و خلاهایی که در قانون وجود داشت، با حکم وزیر کشور اولین جلسه ستاد محلی پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهر تهران با قانون جدید تشکیل شد.

او با بیان اینکه هدف از تشکیل این ستاد ایجاد هماهنگی‌های لازم برای تشخیص بحران‌ها است، گفت: یکی از اینها میزان آسیب‌پذیری در شهر تهران است و کشور ما روی کمربند اصلی زلزله است.

حناچی با بیان اینکه بحران‌هایی که با آن مواجه هستیم و اقداماتی را که قبل از آن باید انجام دهیم مشخص می‌شود، افزود: برای مثال در شرایط بحران نیازمند پد هلیکوپتر هستیم که ۱۰۰ عدد آن آماده شده است.

او در خصوص لغو طرح ترافیک گفت: در مورد کرونا ما تابع ستاد ملی کرونا هستیم و هر تصمیمی که بگیرند انجام می‌دهیم. بعد از تعطیلات نوروز و ماه مبارک شرایط خیلی خوبی داشتیم و نشان می‌دهد مردم فاصله‌گذاری را رعایت می‌کنند. رعایت پروتکل‌هایی که اعلام می‌شود، می‌تواند به تبع آن تاثیرگذار باشد و وقتی آمار بالا می‌رود ضوابط سختگیرانه‌ای اعمال می‌شود.

حناچی گفت: طرح ترافیک یکی از عوامل افزایش سفرهای غیرضروری است. اگر تشخیص ستاد کرونا این باشد که طرح برداشته شود، این امکان وجود دارد. اما وقتی طرح ترافیک و ضوابط انضباطی وجود نداشته باشد، شهر قفل می‌شود.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری تهران با استانداری در ابلاغیه‌ها اختلاف نظر دارد، گفت: خیر، درگیری وجود ندارد. اگر شما خبرنگاران شلوغ نکنید مشکلی نیست.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره انفعال مترو در مساله کرونا و اجرای اقدامات بهداشتی گفت: پیشنهاد استفاده از ماسک اجباری از طرف مترو به شهرداری تهران در ستاد ملی کرونا داده شد و الان بیش از ۹۹ درصد از ماسک استفاده می‌کنند. شهرداری یا مترو برای اجرا قوه قهریه ندارد و اگر موضوعی حاکمیتی است، ابزارهای حاکمیتی نیز برای آن باید به اجرا درآید و مانند همه جای دنیا که جریمه‌های سنگین و برخورد با کسانی که رعایت نمی‌کنند صورت گیرد. ممکن است در جاهای دیگر مشکل داشته باشیم اما الان کمترین مشکل را در مترو داریم.

شهردار تهران گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو نیازمند سه برابر شدن ناوگان است و الان امکان آن وجود ندارد و با اجباری کردن ماسک مساله را در مترو پیش می‌بریم.

کد خبر 531149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    خدا قوت به زحمت کشان درمان و همه جهاد گران : ستاد کرونا تدبیر نماید با اختصاص بخشی از بودجه ،ماسک مجانی در مترو و اتوبوس توزیع شود