محله طرشت با باغ‌های سرسبز و انبوهی که هنوز هم زینت بخش خیابان‌ها و معابر آن است، شناخته می‌شود. این میان اما برخی از باغ‌ها و فضاهای سبز محله به مأمنی برای انواع آسیب‌های اجتماعی و مشکلات ریز و درشت برای ساکنان همسایه تبدیل شده‌اند.

باغ بری

همشهری آنلاین_ حسن حسن‌زاده:    چند سالی است که باغ وسیع نبش خیابان‌های چوبتراش و گلدیس دغدغه شماره یک ساکنان اطراف باغ شده و نگرانی همسایه‌ها و مسئولان مدرسه مجاور باغ را به همراه داشته است. رفت‌وآمد بی‌وقفه معتادان و کارتن‌خواب‌ها، هجوم سگ‌های ولگرد و انباشت زباله در این باغ، تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است که باغ انتهای خیابان چوبتراش برای اهالی ایجاد کرده است. به درخواست اهالی سری به این باغ دردسرساز زدیم و از نزدیک مشکلات آن را بررسی کردیم.  
رفت و آمد و معتادان و کارتن‌خواب‌ها به باغ بن‌بست گلدیس شب و روز نمی‌شناسد. حوالی ظهر که دمای هوا به بالاترین درجه می‌رسد، سایه درختان باغ به مأمن مناسبی برای معتادان تبدیل می‌شود. اهالی می‌گویند در تاریکی شب هم خرابه‌ها و آلونک‌های به جا مانده در باغ، سقف بالای سر این افراد شده و آنها در گروه‌های چند نفره لابه‌لای درختان و آلونک‌های باغ با روشن کردن آتش، شب را به صبح می‌رسانند. حاشیه خیابان چوبتراش را که به سمت زیرگذر بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری پشت‌سر می‌گذاریم، دیوار بلند باغ و درختان قدبرافراشته‌ای که از پشت دیوار روی پیاده‌رو سایه انداخته‌اند جلب توجه می‌کنند. اگرچه ضلع شرقی و جنوبی باغ با دیوار سیمانی محصور شده اما در ضلع غربی و جنوب غربی آن خبری از حصار نیست. دسترسی به این باغ که مالک شخصی دارد به راحتی امکان‌پذیر است و همین مسئله کار را برای معتادان و گروه‌های پرخطر آسان کرده. آفتاب که روی درختان باغ عمود می‌شود همراه با «رمضانعلی‌خان‌محمدی» از ساکنان مجتمع مسکونی مجاور وارد این باغ نسبتاً وسیع می‌شویم تا از نزدیک مشکلاتی را که این باغ رها شده برای همسایه‌ها ایجاد کرده است بررسی کنیم. با اینکه اهالی می‌گویند تنها چند روز از تخلیه زباله‌های باغ توسط مأموران شهرداری می‌گذرد اما باز زباله‌ وجب به وجب باغ را پر کرده است.

خان‌محمدی می‌گوید: «چند روز پیش مأموران شهرداری به درخواست همسایه‌ها، زباله‌های باغ را تخلیه کردند اما دوباره تمام باغ پر از زباله است. به جز معتادان و کارتن‌خواب‌ها، این باغ به بهترین مکان برای زباله‌گردها تبدیل شده. آنها زباله‌هایی را که از کوچه و خیابان و سطل‌های زباله جمع می‌کنند در این باغ دپو کرده و زباله‌هایی را هم که به کارشان نمی‌آید همین‌جا رها می‌کنند. بوی بد زباله و چهره زشتی که انباشت زباله به باغ داده، صدای همسایه‌ها را درآورده است.» 

  •  باغ، مخفیگاه  معتادان و کارتن‌خواب‌ها 

تنها چند دقیقه توقف در ورودی باغ یا قدم زدن در میان درختان گردو و چنار کافی است تا آسیب‌های جدی‌تری را که حضور گروه‌های پرخطر برای همسایه‌ها و به‌ویژه دانش‌آموزان دبیرستان مجاور باغ به همراه دارد مشاهده کنیم. یکی از همسایه‌ها آثار سوختگی‌ روی دیوار باغ را نشان می‌دهد و می‌گوید: «معتادان شب و روز با روشن کردن آتش در آلونک‌ها و خرابه‌های داخل باغ، گروهی موادمخدر مصرف می‌کنند. متأسفانه آن‌طور که از شواهد پیداست خرید و فروش موادمخدر هم توسط آنها انجام می‌شود و افراد متعددی هر روز به این باغ رفت‌وآمد می‌کنند.» همراه با خان‌محمدی مسیر آلونک انتهای باغ را در پیش می‌گیریم. پشت دیوار دودگرفته و ساختمان نیمه مخروبه ضلع شرقی باغ، چند کارتن‌خواب با سر و وضع نامناسب در میان انبوه زباله‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اند به مصرف موادمخدر مشغول هستند. حضور این افراد پرخطر و رفت و آمدهای مشکوک به باغ، نگرانی مسئولان مدرسه مجاور باغ را هم در پی دارد.

«رضاشمس» معاون دبیرستان پسرانه مجاور باغ می‌گوید: «بیش از ۲۰ سال است که این باغ به همین صورت رها شده. معتادان دیوارهای اطراف باغ را به تدریج خراب کرده‌اند تا با خیال راحت وارد باغ شوند و مواد مصرف کنند. حضور این افراد علاوه بر اینکه باعث نگرانی همسایه‌ها شده، برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان از پیاده‌رو حاشیه باغ هم نگران‌کننده است. مدتی قبل همین افراد برای مصرف موادمخدر آتش روشن کرده بودند که باعث آتش‌سوزی بخش کوچکی از باغ شد. همین مسئله هم یک نگرانی دیگر برای همسایه‌هاست.»

‌رمضانعلی خان‌محمدی/ از ساکنان محله
  •  درختان باغ در خطرند 

به گفته اهالی محله، باغ نبش خیابان‌های چوبتراش و گلدیس مالک شخصی دارد ولی تماس‌های مکرر آنها برای مراجعه مالک و سر و سامان دادن به اوضاع باغ فایده‌ای نداشته است. با وجود این، همسایه‌ها نگران درختان کهنسال باغ هستند و گاهی برای جلوگیری از خشک شدن درختان، خودشان وظیفه آبیاری قسمت‌هایی از باغ را برعهده گرفته‌اند. اما چهارگوشه باغ پر شده از تنه‌های تنومند درختانی که به دلیل کم‌آبی خشکیده و نقش زمین شده‌اند. خان‌محمدی یکی از درختان خشکیده باغ را نشان می‌دهد و می‌گوید: «چند سال پیش، مالکان باغ آلونک‌های انتهای باغ را اجاره داده بودند. زمانی گوسفنددارها و زمان دیگری هم نجارها بخشی از این باغ را اجاره کرده و مشغول به کار شدند. حضور این مشاغل اگرچه مشکلات خاص خود را داشت اما حداقل از تجمع کارتن‌خواب‌ها و انباشت زباله جلوگیری می‌کرد. از طرفی آب مصرفی کارگاه‌ها را هم پای درختان می‌ریختند. اما حالا درختان یکی‌یکی خشک می‌شوند و کسی به از دست رفتن فضای سبز باغ توجه نمی‌کند.»

  •  سگ‌های ولگرد در کمین‌اند 

مشکلاتی که باغ بن‌بست گلدیس برای اهالی ایجاده کرده‌است به همین‌جا ختم نمی‌شود. شب‌ها صدای پارس سگ‌های ولگردی که در خرابه‌های باغ بیتوته کرده‌اند امان همسایه‌ها را می‌برد. تعداد سگ‌ها آنقدر زیاد است که پیدا کردن‌شان در هر ساعتی از شبانه‌روز کار دشواری نیست. چند قدم مانده به آلونک‌های خرابه انتهای باغ، صدای پارس سگ‌ها که خواب ‌ظهرگاهی‌شان با حضور ما شکسته شده است تمام باغ را پر می‌کند.

خان‌محمدی می‌گوید: «اگرچه خوشبختانه تا امروز این سگ‌ها حادثه‌ای رقم نزده‌اند اما خانواده‌ها نگران رفت‌وآمد کودکان به اطراف باغ هستند. اگر کودکی از ترس صدای پارس سگ پا به فرار بگذارد معلوم نیست هجوم سگ‌ها به سمت آن کودک چه پیامد ناگواری خواهد داشت. متأسفانه طی چند ماه اخیر چند گروه مردمی حمایت از حیوانات هم برای غذا دادن به سگ‌ها می‌آیند که ناخواسته زمینه‌های تجمع سگ‌ها در باغ را فراهم می‌کنند. از زمانی که این کار شروع شده بر تعداد سگ‌های ولگرد باغ اضافه شده است. تلاش ما برای پیگیری از مالکان برای محصور کردن باغ بی‌نتیجه مانده. امیدواریم شهرداری برای حل این معضل قدمی بردارد.»

رضا شمس / معاون دبیرستان
  • رسیدگی‌ به مشکلات همسایه‌های باغ

ساکنان مجتمع مسکونی مجاور باغ از همکاری شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۲ برای جمع‌آوری زباله‌های باغ می‌گویند. خواسته اهالی برای ورود شهرداری به موضوع و پیگیری محصور کردن باغ را با «محمدمهدی‌مقدم» شهردار ناحیه ۵ در میان می‌گذاریم. او می‌گوید: «هرگاه اهالی با سامانه ۱۳۷ برای تخلیه زباله تماس گرفته‌اند، مأموران شهرداری در کمترین زمان ممکن زباله‌ها را تخلیه کرده‌اند. اما از اهالی این محدوده می‌خواهیم برای حل ریشه‌ای‌تر این مشکل، نماینده‌ای از میان خود انتخاب کنند تا با ارتباط نزدیک‌تر با شهرداری، سریع‌تر به مشکلات آنها برای تخلیه زباله رسیدگی شود. از طرفی یکی از راهکارهای حل مشکلات این باغ، محصور کردن آن با فنس است. لازم است اهالی با امضای استشهادنامه و مراجعه به شهرداری منطقه، مشکل را با مسئولان شهرداری در میان بگذارند تا اقدامات لازم برای فنس‌کشی انجام شود.» شهردار ناحیه ۵ از اقدامات شهرداری درباره سگ‌های ولگرد می‌گوید: «در محدوده طرشت، تعداد سگ‌های ولگرد زیاد است. علاوه بر اقدامات اداره ساماندهی منطقه، ما هم برای جمع‌آوری مرتب سگ‌ها، درخواست پیمانکار کرده‌ایم تا بخشی از مشکلات کاهش یابد.»

کد خبر 531112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha