شهرداری تهران تا پایان سال هزار پروژه کوچک مقیاس با بودجه ۲ هزار میلیاردی در شهر اجرا می‌کند که در همین راستا عملیات اجرایی نخستین پروژه کوچک مقیاس محلی در محدوده منطقه ۴ شهرداری تهران آغاز شد.

دوچرخه‌سواری

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، شورای شهر تهران در بودجه سال ۹۹ شهرداری پایتخت مصوب کرد که برای حل مشکلات محله‌های تهران، پروژه‌های کوچک مقیاس محلی تعریف شود که این اقدام جز دستاوردهای شورای پنجم است تا برای اولین بار تمرکز بر حل مشکلات با تعریف پروژه‌های کوچک مقیاس داشته باشد و شهروندان در کوتاه‌ترین زمان، ثمرات فعالیت‌ها را شاهد باشند. 

حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در همین راستا می‌گوید: در فرصت دو ساله که از دوره فعلی مدیریت شهری تهران باقی مانده است، تفاهمی خوب بین مدیریت شهری و شورای شهر درباره سیاست‌ها و نحوه حرکت شهرداری در این دو سال در راستای انطباق فعالیت‌های مدیریت شهری با منافع مردم وجود دارد. یعنی با توجه به منابع بسیار محدود، شایسته است بر فعالیت‌هایی متمرکز شویم که ارزش و بهره‌وری مستقیم برای مردم ایجاد کند.

مظاهریان معتقد است: مدیریت شهری در تهران همیشه درگیر انجام پروژه‌های بزرگ در شهر بوده اما امروز دیگر زمان این است که یک‌بار هم به دغدغه‌های محلات شهر برگردیم و با مردم و برای مردم پروژه‌هایی در مقیاس محله‌ای تعریف کنیم؛ به جای ٢٠ پروژه بزرگ، هزار پروژه کوچک و متوسط در محلات شهر انجام دهیم. 

معاون شهردای تهران با اشاره به تفاوت جنس و ماهیت دغدغه‌های مردم در سطح شهری و محله‌ای، می‌گوید: شرط تعریف پروژه‌ها در مقیاس محله‌ای این است که مردم بتوانند خیلی مستقیم اعلام نظر کنند؛ یعنی خانه به خانه برویم و ببینیم مردم چه مواردی را به عنوان مسائل محله خود مطرح می‌کنند و با خواست و مشارکت آنها حرکت کنیم. متاسفانه مدیریت شهری تاکنون کمتر به این رویکرد پرداخته و نتوانسته با مردم ارتباط برقرار کند.

بنابراین مدیران شهری معتقدند که شهروندان هم باید در برابر شهر احساس مسئولیت کنند و مدیران هم با به کارگیری فرایندهای مشارکت‌محور، مردم را در کانون تصمیم‌گیری محله‌ای قرار دهند. یکی از راهکارهای مدیریت شهری برای تعیین این پروژه‌های کوچک مقیاس، مشورت با شورایاری‌های ۳۵۴ محله تهران است. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران می‌گوید: در هر محله سه پروژه کوچک‌مقیاس تعریف می‌شود و انتظار ماست که چالش‌ها توسط شورایاری‌ها احصاء شود و بررسی مشکلات پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت. 

به گزارش همشهری آنلاین، سید مجید غمخوار مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران اکنون که مدتی از ابلاغ دستورالعمل اجرایی تعریف پروژه‌های کوچک‌مقیاس نیز به مناطق ۲۲ گانه شهر تهران می‌گذرد، از آغاز عملیات اجرایی نخستین پروژه کوچک مقیاس محلی در محدوده منطقه ۴ شهرداری تهران خبر داد و گفت: نخستین پروژه کوچک مقیاس منطقه ۴ شامل بهسازی مسیر پیاده‌رو و احداث مسیر ویژه دوچرخه در خیابان هلیسایی است که اجرای آن در پی هماهنگی‌های لازم و ابلاغ طرح آغاز شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، ساماندهی، بهسازی و اصلاح پیاده‌روها و ایجاد مسیرهای دوچرخه در سطح منطقه ۴ بر اساس راهبردهای شهرداری تهران درباره پروژه‌های کوچک مقیاس محلی ادامه خواهد یافت تا علاوه بر بهبود کیفیت خدمت‌رسانی، مطالبات محلی شهروندان مرتفع شود.

همشهری آنلاین در سلسله گزارش‌هایی به تشریح پروژه‌های کوچک مقیاس مناطق ۲۲ گانه شهر تهران می‌پردازد.

کد خبر 530845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 1
    خدا خیرتان بدهد ، واقعا وقتی مردم راضی باشند اثرات مثبت رضایت در کل جامعه تاثیر بسزایی خواهد داشت . به امید روزهای بهتر .