«قلعه گبری» یکی از محل‌های تاریخی و گردشگری شهرری است که قدمت آن به ۲هزار سال پیش می‌رسد.

قلعه

همشهری آنلاین: این قلعه در جنوب‌شرقی شهرری در شهرک علایین و محلی به همین نام واقع شده ‌است. قلعه گبری که مساحتی در حدود ۳هزارمترمربع دارد، در دوره ساسانیان ساخته شده ‌است. برج و باروهای این قلعه طی قرن‌ها به دلایل مختلف از جمله فرسودگی و شرایط جوی تخریب شده و امروزه فقط دیوارهای طولانی و مرتفع از خشت و گل آن بر جا مانده‌ است. پیش از انقلاب، از این قلعه به‌عنوان کارخانه باروت‌سازی استفاده می‌شد و پس از فوت صاحب آن، این قلعه دراختیار آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) قرار گرفت. 
از آنجا که فضای داخلی قلعه از اهمیت چندانی برخوردار نیست و به دلیل مرتفع بودن دیوارها و قرارگرفتن این قلعه بر روی تپه، اکنون از آن به‌عنوان انبار استفاده می‌شود. جالب است بدانید که «مردآویج زیاری» بنیانگذار سلسله آل زیار در این مکان دفن شده ‌است، اما نشانی از مقبره او در این قلعه وجود ندارد. 
بنای قلعه گبری، دیواره‌ای است ناهموار، ولی زیبا که رهگذران را به سوی خود جلب می‌کند تا بر فراز آن ایستاده و پایین دست را نگاه کنند. در گوشه و کنار این قلعه، سنگ قبرهای قدیمی دیده می‌شود که هنگام اجرای طرح توسعه و بهسازی گورستان‌های قدیمی شهرری به این مکان منتقل شده است. روی سنگ برخی از آنها هم نام‌هایی همچون فرمانفرما، مستوفی و... دیده می‌شود. برخی سنگ‌ها نشان از قدمتی ۱۰۰ساله دارد که به حال خود در محوطه باز قلعه رها شده‌اند. 
 

کد خبر 530757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha