دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دو واکسن تجربی ضد ویروس کرونا را وارد «مسیر سریع» کرد تا بتوانند در مدت کوتاه‌تری تایید شوند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این کار باعث می‌شود  این دو واکسن که با همکاری شرکت زیست‌فناوری آلمانی بیوان‌تک با شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی فایزر ساخته شده‌اند،  سریع‌تر بازبینی شوند و در صورت ثابت شدن تاثیربخشی‌شان زودتر مجوز بگیرند.

 این دو واکسن نامزدشده به نام‌های BNT162b1 و BNT162b2 در میان دست کم چهار واکسنی که کارآزمایی‌ بالینی آنها در آمریکا و آلمان در جریان است، در پیشرفته‌ترین مرحله تولید قرار دارند.

این شرکت‌ها در ابتدای این ماه اعلام کردند که در کارآزمایی‌های انسانی مرحله اول نشان داده‌اند که واکسن BNT162b1 به خوبی تحمل می‌شود.

همچنین داده‌های ابتدایی در کارآزمایی واکسن BNT162b1 در آلمان نشانده توان بالقوه آن در برابر ویروس کرونا بوده است.

این دو شرکت می‌گویند اگر این بررسی‌ها موفقیت‌آمیز باشند و این واکسن‌ها بوسیله سازمان‌های ناظر تایید شوند، انتظار می‌رود تا پایان سال میلادی جاری تا ۱۰۰ میلیون دوز و تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از آنها را بسازند.

این دو شرکت می‌گویند امیدوارند در صورت دریافت تایید سازمان‌های ناظر کارآزمایی بزرگ این واکسن‌ها را در ۳۰۰۰۰ نفر قبل از پایان ماه ژوئیه  (اوائل مرداد) شروع کنند.

این واکسن‌ها از  RNA پیامبر یا mRNA ساخته شده‌اند حاوی رمز ژنتیکی پروتئین‌های گل‌میخی سطح ویروس کرونا هستند و با وارد شدن به درون سلول‌ها آن‌ها را به ساختن این پروتئین‌ها وادار می‌کنند تا دستگاه ایمنی بدن نسبت به آنها واکنش نشان دهد و بر ضد آنها آنتی‌بادی یا پادتن تولید کند.

کد خبر 530639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha