بازار بورس یک بازار ریسکی است و سود ‌و ‌زیان آن لحظه‌ای و ثانیه‌ای است. یک متقاضی اگر ثانیه‌ای را برای ثبت معامله‌اش از دست بدهد، ضرر می‌کند و آن مشتری که ثانیه را به‌دست آورده، سود می‌کند.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، از ابتدای سال تاکنون چهار میلیون کد بورسی جدید ثبت شده و شاخص‌ها هر روز رکوردی جدید ثبت می‌کند. این حجم نقدینگی واردشده به بورس از دارایی مردمی است که به امید کسب سود بالاتر به این بازار روانه شده‌اند؛ اما این بازار چندان صادق نیست و بازی‌هایی دارد که مردم نه از آن مطلع هستند و نه دست‌های پنهان را می‌شناسند.  

ترفندها این روزها ثانیه‌های طلایی را از سهام‌داران می‌دزدند. بازار بورس یک بازار ریسکی است و سود ‌و ‌زیان آن لحظه‌ای و ثانیه‌ای است. یک متقاضی اگر ثانیه‌ای را برای ثبت معامله‌اش از دست بدهد، ضرر می‌کند و آن مشتری که ثانیه را به‌دست آورده، سود می‌کند. ترفند مورد اشاره هم ایجاد دسترسی به همین ثانیه‌های طلایی برای سهام‌داران کلان است.

گرانی و سقوط قدرت خرید مردم قصه امروز و دیروز نیست اما پناه‌بردن به بورس برای فرار از گرانی و ترس از آینده قصه خیلی از مردمی است که امروز در ایران دخلشان با خرجشان نمی‌خواند، پس‌اندازهایشان بی‌ارزش شده و تنها روزنه‌ای که سیاست‌گذاران جلوی چشمشان باز کرده‌اند، بازار بورس است؛ بازاری که در رکود تورمی حاکم بر اقتصاد صفا و رونقی پیدا کرده که هرگز تجربه نکرده بود. این روزها بازار بورس تنها پناهگاه توده مردم برای حفظ ارزش پولشان شده و با سیاست‌های تشویقی دولت خیلی‌ها حتی دارایی اندکشان را فروخته و تبدیل به سهام می‌کنند یا از بانک وام می‌گیرند و فکر می‌کنند سپردن این پول به بورس بازهم می‌صرفد به پرداخت اقساط بانکی بابهره. یا کشاورزی که از تراکتورش پولی درنمی‌آورد و فکر کرده اگر آن را بفروشد و پولش را به بورس ببرد، زندگی‌اش شاید اندکی راحت‌تر بگذرد. هزاران مثال دیگر را این‌ روزها می‌توانی از لابه‌لای حرفای آدم‌های دوروبر و در جامعه بشنوی که تنها راه بهای اقتصادی‌شان و حفظ ارزش پولشان به بورس ختم می‌شود.

اما آیا در این غلغله بورس این سهام‌داران تازه‌وارد و خرد، سهم و دسترسی برابری با سهام‌داران کلان در انجام معامله بورسی دارند؟ اگر کد بورسی دارید و سهامی در بورس دارید، احتمالا در هنگام انجام فعالیت در سایت کارگزاری‌تان به پیام‌هایی برخورده‌اید که امکان دسترسی‌تان را محدود کرده، پیام‌هایی مانند خطا یا مشکل فنی هسته مرکزی یا خطای ناشناخته که امکان ثبت معامله به شما نمی‌دهد. اما آیا اینها فقط یک خطای فنی است؟ در این گزارش در گفت‌وگو با یک برنامه‌نویس و فعال بازار بورس درباره دست‌های پشت‌پرده‌ای حرف می‌زنیم که پشت این خطاهای فنی سنگر گرفته و سودهای کلان کسب می‌کنند.

 لابی‌بازی‌های کارگزاری‌ها

درباره اختلالات فعالیت در نرم‌افزار کارگزاری‌های بورس آیدین شربیانی، کارشناس آی‌تی، به «شرق» می‌گوید: برای انجام معاملات در بازار بورس، کارگزاری‌ها به‌عنوان یک واسطه بین مشتری‌ها (سهام‌داران) و هسته مرکزی سازمان بورس عمل می‌کنند. این هسته مرکزی در واقع تشکیل شده از یک یا چند سرور است که تعداد این سرور(ها) معمولا براساس میزان ترافیک مشخص می‌شود.

او ادامه می‌دهد: مشتری‌ها (سهام‌داران) ‌از طریق رابط کاربری هر کارگزاری که همان وب‌سایت آنلاین یا اپلیکیشن موبایلی انجام معاملات است، درخواست‌های خرید یا فروش خود را به سازمان بورس ارسال می‌کنند. گاهی وقت‌ها مشتریان برای خرید یا فروش سهام با پیغام‌های خطایی نظیر «کندی در دریافت پاسخ سفارشات بورسی» مواجه می‌شوند که این کندی باعث واردشدن خسارت مالی به مشتریان می‌شود. در همین راستا سرور یکی از همین کارگزاری‌ها به‌تازگی حدود یک هفته تا 10 روز دچار اختلال شده بود.

به گفته این کارشناس، شایع شده بود که اطلاعات آن هک شده و البته این کارگزاری این اخبار را تکذیب کرد؛ اما عموما به تکذیب‌ها خیلی‌ هم نمی‌توان اطمینان صددرصد داشت. این کندی‌ها در روزهای اخیر زیادتر شده که با پیگیری‌های صورت‌گرفته از کارگزاری‌ها، این‌گونه عنوان شد که مشکل از کندی هسته مرکزی سازمان بورس است اما در نهایت با پیگیری از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، آنها این موضوع را رد کردند.

او اضافه می‌کند: حال سؤال اینجاست که در همین زمان‌هایی که پیغام کندی هسته مرکزی برای مشتریان در حال ارسال است، چگونه تعدادی معامله به‌سرعت در حال انجام است؟ اگر این کندی از سوی هسته مرکزی سازمان بورس باشد، می‌توان راهکارهایی از منظر نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و ارتباطی ایجاد کرد که جلوی این نوع کندی و دیر پاسخ‌دادن هسته مرکزی یا سایت کارگزار را رفع کرد، اما این اتفاق نمی‌افتد. چه کسانی از این کندی سرعت نفع می‌برند؟ آیا دست‌هایی پشت پرده این کارگزاری‌ها وجود دارد؟ شربیانی عنوان می‌کند: رفتار کارگزاری‌ها یادآور مافیای کنکور است که هربار گامی برای حذف کنکور برداشته می‌شود،‌ این مافیا با آن مقابله می‌کند. کارگزاری‌ها هم تلاش می‌کنند انحصارشان توسط هیچ قانون، آیین‌نامه یا فعالیت اشخاص تحت تأثیر قرار نگیرد.

 بورس عامدانه یا غیرعامدانه نظارت نمی‌کند

این کارشناس آی‌تی ادامه داد: درست در لحظاتی که بورس صعودی یا نزولی است و سهام‌دار قصد معامله دارد، سایت خبر از نقص فنی در سامانه‌های کارگزاری داده و پیغامی درباره کندی در دریافت سفارشات بورسی برای معامله‌کننده ارسال می‌کند.

او اضافه می‌کند: یعنی دقیقا لحظاتی که بازار هیجانی است و حتما باید سهام را بخرید یا بفروشید، سامانه به‌قدری کند می‌شود که امکان این معامله برای افراد وجود نخواهد داشت. متأسفانه پس از رفع سکته موقتی سامانه، دیگر دیر شده و فرد امکان معامله را از دست داده و ناگزیر است سهام خود را در قیمت‌های نامتعارفی معامله کند.

شربیانی عنوان می‌کند: در شرایط این‌چنینی این شائبه به وجود می‌آید که افراد خاص دسترسی‌های ویژه دارند. به‌این‌ترتیب در اینجا توان و قدرت معامله‌گری سهام‌داران به‌هیچ‌عنوان برابر نیست و سهام‌داران کلان هستند که از امتیاز خریدوفروش به‌موقع برخوردارند و در بزنگاه حداکثر سود را می‌برند و کارگزاری‌ها هم به آنها بیشترین دسترسی را می‌دهند. شربیانی تأکید می‌کند: حالا اینجا وظیفه دستگاه‌های ناظر است که بر روند حاکم بر معاملات نظارت کنند و با اعلام سلامت معاملات، به این شائبه‌ها پایان دهند.

کد خبر 530322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    87 0
    اين مردم بي چاره به هر جايي اميد داشته باشند اژدهاي هفت سر رانت و فساد اونجاست
  • بختیاری IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    86 0
    سازمان بورس واوراق بهادرباید چاره ای بیندیشد وکارگزاریهائی که به سهامداران ضرروارد می کنند را جریمه نمایند
  • جلال IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    59 1
    من بیست روز هست که میخوام خساپا، یا خگستر یا شصدف یا... بخرم،سر ساعت هم اقدام میکنم، در حالی که برای من ثبت خرید پس از چهل ثانیه ثبت می‌شود که نماد مذکور دو سه میلیارد حجم خورده و امکان خرید دیگر برای من نیست.
  • عدالت IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    57 2
    از سهم های دیگر بازار حمایت نمی کنند. بازار بورس شده فلان سهم بانکی ، فلان سهم خودرویی فلان سهم پالایشی .در حالیکه سهام شرکت های غذایی ، سیمانی و غیره اصلا حمایت نمی شوند
    • بینام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      1 0
      داداش عزیز اگه میبینی که بعد چهل ثانیه ثبت میشه من درس ۲۰ ثانیه ای ثبت کردم با ترفندی ولی باز بعد ۴۰۰ هزار ثبت شدم اینکه میبینی جلوتر از تو ثبت شدن اونا با خرید سر خط زن ب نام رباط ثبتشونو میزنن
  • بهمن IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    45 1
    باسلام واحترام از مطلب بسیار دقیقی که درج نموده اید متاسفانه وضعیت بورس به هیچکس جوابگو نمیباشد بطور مثال حدود 15 سال قبل من هزاران نفر دیگر از طریق پذیره نویسی اقدام بخرید سهام شرکت کربنات وکلسیم آهوان نموده ایم ولی این شرکت ناگاه غیب شده وهیچ سازمانی جوابگوی ما نیست
  • علی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    33 0
    دقیقا همینطور هست در لحظه مورد نظر برای معامله سامانه جواب نمیده ووقتی آن لحظه فیمتی را از دست دادی سامانه مشکلی نداره و مجبوری با قیمت بالاتر و یا پایین تر خرید وفروش انجام بدی.
  • محسن IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    45 0
    واقعا همینه چه روزهایی که من به خاطر این مهم چه ضررهایی دادم
  • جواد IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    33 1
    کاملا این مطلب صحیح است .
  • انا IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    25 1
    دقیفا درسته مخصوصا موقع خرید عرضه اولیه کارگزاریا برای ماها هنگ میکنن
  • حسن IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    28 1
    حق گفتی آقای رئیسی رسیدگی کن
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    36 2
    بی انصافی ونامردیست اگرحق مردم ضایع شود
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    34 0
    دیگه با این وضعیت کندی سیستم نمیشه معامله کرد
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    35 0
    کاملا دست هایی اجازه نمیده مردم در لحظه هایی که دوست دارند سهامی را بفروشند یا بخرند این واقعیت تلخ بورس در ایران است .
  • محمود IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    32 0
    بنده معتقدم در هسته معاملات مسائلی هست، بعنوان مثال امروز من در ١- درخواست خرید سهمی را زدم که سیستم قفل شد وبعداز یک ساعت بدون اینکه خرید بنده را انجام داده باشد در۵+ بازشد. ودیروز برعکس این موضوع اتفاق افتاد، واین اتفاقات در دو کارگزاری که بنده عضو هستم رخ داد.
  • سعید IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    28 1
    باسلام،من هم با این نظر موافق هستم، بورس یک نوع بازار حراجی است در یک لحظه شما قیمتی جهت خرید یا فروش روی یک نماد می گذارید که ممکن است دقایقی بعد بخواهید آنرا تغییر یا حذف کنیدکه متاسفانه در همان لحظه سیستم این عمل شما را پاسخ نمی دهد وبا همان قصد ونیت اولیه که حتما با ضرر همراه هست برای شما به ثبت می‌رساند
  • Ali NL ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    20 3
    مردم!مفت نفروشید!! گول دلال ها رو نخورید! اونا قیمت رو میارن پایین که مفت از چنگتون در بیارن!
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    21 2
    راستش به تازگی اعتمادم نسبت به بورس از دست داده ام چون یک عده پولدار و کلاهبرداربه صورت گروهی به خاطر نفع خود قیمت سهام را پایین میکشند
  • 0057554978 IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    21 2
    سلام ۱۵سال پیش در روزنامه دولتی تبلیغ سیمان خرم آباد شده بود سهام اون رو برای خودم و خانواده خریدم هنوز اون کارخونه فقط زمین خالی ویک تابلو هست
    • بهرام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      3 0
      آره همون موقع منم بظاهرسهامدارشدم سال 86فکرکنم وفقط دوتاکارت برام فرستادن وتمام نمیدونم وظیفه باصطلاح قانون تواینجورمواردچیه
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    11 0
    الان بهترین سرمایه گزاری بورس به هرحال بهتر سپرده بانک که بعد یه سال پول بی ارزش میشه با سود ماهانه هیچ نمیشه کرد
  • رامین IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    14 1
    درودبرشرفت ،این گزارش عین واقعیت هست ولی کونظارت وگوش شنوا
  • رامین IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    18 0
    درودبرشرفت ،این گزارش عین واقعیت هست ولی کونظارت وگوش شنوا
  • مخ IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    11 0
    سال ۸۳ هم شرکتی به نام قلب زمان در قالب پذیره‌نویسی پول مردم را خورد و آبی هم کرد روش. هیچکس هم تا این پاسخگو نبوده است.
  • عرفان IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    7 4
    درود بر ملت فهیم. به خدا تنها راهش اینه که همه یکپارچه از بورس بیرون بکشند. پول خود رو از بورس بیارن بیرون برای مدتی. وقتی مثلا ۱۵ میلیون نفر از بورس بیان بیرون درش تخته میشه و فکری به حالش میکنن
  • داود‌ IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    6 5
    من سهام سیمان را لق و نمودم خود به خود بعد دو دقیقه به فروش رفت کسی هست به من توضیح بده چطور انجام گرفته
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    8 0
    در چند روز اخیر واقعا سامانه های معاملات افتضاح عمل کرد، اگه اینجوری پیش بره سرمایه ها از بورس خارج می‌شود
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    8 2
    یک هفته گذشته کلی خسارت زدین
  • علیرضا IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    9 0
    وقتی کارگزاری سبد گردانی میکند یعنی باید فاتحه اون بورس رو خوند. قطعا خلل وارد خواهد شد در انجام معاملات. تو این مملکت که هنوز یک نقطه شفاف پیدا نشده که این دومیش باشه
  • علی IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    3 0
    واقعا همینطوره چرا کشور ما اینجوری شده همه جا دست های پنهان هست تا کجا باید مردم ضرر بدهند عده ای با پول ملت سرمایه های کلان درست میکنن همه جا شده فساد
  • مهراد US ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    11 1
    بعضی از شرکت ها ی بورسی هم تو بسته و باز شدن نماد ها نفوذ دارن
  • سعید IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    سلام برای من هرروز این اتفاق می افته.دیروز من غگل فروختم ولی آمدم ویرایش جواب نداد. آمدم حذف کنم . نشد . آخر وقت هم معامله صورت نگرفته بود.بعد از ۱۲:۳۵دقیقه دیدم غگل به فروش رسیده. درحالی که من شاد بودم نفروخته بودم. این کار گزاری ... پدر ما را در آورده
  • علی IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    3 0
    بورس سفته بازی و کمک حال بودجه دولت هست . سر مایه گزاری تو بورس خیلی ریسک بالایی دارو
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    من سر خطی می خواهم بزنم درست در آن لحظه ارتباط قطع می شود وقتی زمان سر خطی گذشت ارتباط وصل میشود و همیشه اینطور است نه اینکه یک روز اینطور بوده باشدآیا این عمدی نمی تواند باشد
  • محمد IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    جانا سخن از زبان ما میگویی..کاملا همین طوره..
  • جواد بیات IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    اقایون وخانم ها شما با اراده خودتون راضی شدید بورس گولتان بزند ودر ادامه بزند پس نباید در صورت سقوط بورس از کسی ناراحت باشید شما فقط با این کارتون به جای رونق تو اقتصاد با پولتون به صاحبان صنایعی که سهامشونو عرضه کردند با چند برابر قیمت واقعی فقط موجب فساد و تورم بی سابقه رو بوجود اوردید پس زیاد از گرونی نباید ناراحت باشید .
  • MOSTAFA0313 IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    3 1
    در نوسان گیری وجود رانت بعید نیست اما در خریدهای بلند مدت امکان رانت خوری وجود ندارد .
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    2 0
    سلام برای تازه کارها نسبت به سفارش توجه کنید به هر دستی بدید با همان دست دریافت می کنید دست بالا دست زیاد هست بس به دویدن نیست مقدارش مشخص هست بس آهسته برو تا ماهم بیایم
  • عباس IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    حالا توپ در میدان رئیس سازمان بورس است
  • RO ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    2 0
    دقیقا همینه که گفتید. و حالا مسئله اینه که چیکار باید بکنیم؟ چه راهکاری وجود داره؟
  • عابد IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 1
    باید سود۱.۵درصد کارگزاریهارو کم کنند خ دیگه پر رو شدن
  • عابد IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    7 0
    رییس قوه قضائیه پدر اینها رو در میاره حالا ببینید اون با هیچکی تو زمینه قانون شوخی نداره
  • حسین IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    7 1
    واقع خجالت اوره چند بار به همین دلیل ضرر کردم مردم از بی پولی پناه میارن به بورس اونوقت از چاله می افتن به چاه راحت تر اینه که با همین چندل غاز سر کنی دیگه حداقل استرس نداشته باشی بدترین حالت سلب اعتماد هست.
  • Ku IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 0
    واقعآ که چنین است درست بشو نیست که نیست
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 0
    ناظر بازار امروز معاملات لکما را باطل کرد معلوم نیست چرا نمی ذاره سهم رشد کنه.ولی یه سری سهم ها با۱۰۰درصد باز میشه باطل نمیکنه
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    1 1
    دوشنبه دیروز رانت خودرو با تشکیل صف خرید که هر سهام دار تازه واردی هم به شوق پیوستن به صف خرید سهام رو همینطور تو صف فروش گذاشتن .. سهامی بنیادی و حتی صندوق ها هم منفی خوردن در صورتی که شاخص کل بورس مثبت بود!