نماینده مردم ایلام در مجلس دهم، شرایط فعلی را برای تقابل مجلس و دولت مناسب ندانست و با تاکید بر اینکه دست‌هایی درپی افزایش تقابل قوا است، توصیه کرد که برای بهبود شرایط فعلی مجلس گام‌هایی برای تعامل با دولت بردارد.

جلال میرزایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جلال میرزایی با تاکید بر اینکه متاسفانه برای حل مشکلات کشور همگرایی بین دو قوه دیده نمی‌شود،  افزود: برای بنده جای سوال است که در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ که تحریم‌های آمریکا بیشتر شد، از تریبون‌های مختلف صحبت از همگرایی بین قوا و همه نهادها بود اما در این زمان که تحریم‌ها و فشار حداکثری ایالات متحده بسیار تشدید شده است، به جای صحبت از وحدت و همگرایی، بیشتر واگرایی تشدید شده و دست‌هایی به دنبال اختلاف‌ افکنی است.

نماینده مردم ایلام در مجلس دهم با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مشکلات کشور به شرایط تحریمی باز می‌گردد، یادآور شد: پیش از تحریم‌های شدید آمریکا و شیوع کرونا، روزی ۲ میلیون ۴۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم اما در زمان حال این عدد کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس از کمیسیون‌های مجلس فعلی انتظار می‌رود که لوایحی که در مجلس قبل مصوب شده را در دستور کار قرار دهند تا بخشی از مشکلات فعلی مردم سریعتر حل شود.

 وی با تاکید بر اینکه نمایندگان در ادامه فعالیت‌های مجلس ۲ راه دارند، گفت: نخست اینکه اگر راه دولت و وزرا درست است که از این مسیر حمایت شود و اگر نیاز به اصلاح دارد با حضور کارشناسان راه‌های جدیدی را در کمیسیون‌ها تدوین کنند. ولی به نظر می‌رسد مجلس یازدهم از زمان آغاز رویکرد منطقی به این موضوع ندارد.

رویکرد تخریب به نفع کشور نیست

میرزایی با بیان اینکه بیشتر نمایندگان مجلس یازدهم انتقاد و تخریب دولت را پیش گرفتند، افزود: این رویکرد به نفع کشور نیست. زیرا اگر مجلس جدید تعادل را در نظر بگیرد می‌تواند شرایط موجود را حفظ کند ولی اگر به سمت تقابل برود، بی‌ثباتی بیشتری در بازارها ایجاد شده و در ادامه سبب افزایش نارضایتی مردم می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم با اشاره به اعتراضات آبان ماه ۹۸ گفت: زمانی که این اعتراضات شکل گرفت بیشتر تلاش داشتند که این اعتراض‌ها را به سمت دولت سوق دهند درحالی که همه این اعتراض‌ها و اعتراض‌های قبل متوجه دولت نبود.

فشار خارجی و تحریم دلیل عمده مشکلات اقتصادی است

میرزایی درباره طرح سوال از رییس جمهوری توسط نمایندگان مجلس نیز عنوان کرد: وقتی نوسان در بازار مسکن، ارز و ... مغایر خواسته دولت است و در مقابل هم بورس روند صعودی دارد، نشان می‌دهد بیشتر این اتفاق‌های اقتصادی کشور از فشار خارجی نشات می‌گیرد و اقدام‌هایی نظیر طرح سوال از رییس جمهوری مشکلات ارزی را بیشتر می‌کند و در بورس هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: البته این حق مجلس است اما باید دید که هدف از این اقدام چیست و سود این تقابل نصیب چه فرد، گروه یا جناحی می‌شود. زیرا اگر هدف مجلس کمک به شرایط اقتصادی مردم است، راهی که نمایندگان در پیش گرفتند غلط است و احتمالا بعضی از داده‌ها و اطلاعاتی که نمایندگان دریافت می‌کنند درست پردازش نمی‌شود.

دولت و مجلس راهبرد همکاری با یکدیگر را پیدا کنند

میرزایی با بیان اینکه باید دولت صبر کند تا هیجانات اوایل مجلس جدید فروکش کرده و در نهایت راه تعامل با مجلس فعلی را پیدا کند، گفت: ایرادی که میان بعضی از مسوولان وجود دارد این است که برای اینکه فعالیت خود را در چشم مردم جلوه‌گر کنند، کارهایی مسوولان پیش را ادامه نمی‌دهند یا آسیب شناسی نمی‌کنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس دهم با بیان اینکه وقتی یک جریان یا طیفی در کشور به قدرت می‌رسد، در تلاش است که همه امور خود را از ابتدا آغاز کند، افزود:  امیدواریم مجلس فعلی این رویکرد را مبنا قرار ندهد و برای تعامل با دولت پیش قدم شود. به ویژه آنکه رییس جمهوری نیز دست دوستی به سمت مجلس یازدهم دراز کرده و به دنبال تعامل است.

وی به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی زمان تقابل بین دولت و مجلس نیست. از طرفی رییس سازمان برنامه و بودجه و بیشتر وزرا در مجلس حاضر شده و گزارش‌هایی درباره شرایط کشور ارائه دادند. بر همین اساس بهتر است این گزارش‌ها را مبنا قرارداده و در ادامه گام‌هایی در قالب طرح یا تعامل با دولت برای بهبود شرایط فعلی بردارند.

برداشت نمایندگان از سند همکاری ۲۵ ساله با چین سطحی است

میرزایی درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نیز گفت: هنوز در ابتدای این قرارداد بلندمدت هستیم. البته راه‌های نظری برای ارتباط اقتصادی با چین برداشته شده که به معنای تصمیم‌گیری نهایی نیست.

میرزایی ادامه داد: افرادی که در این روزها به این قرارداد انتقاد دارند، برداشت سطحی از این موضوع داشته و منافع ملی  را نادیده گرفتند. از طرفی منتقدان باید بدانند که چین دومین قدرت برتر اقتصاد جهان است و  برخلاف آمریکا وجه امپریالیستی ندارد تا از هر نظر مناسب برای ارتباط بیشتر محسوب شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صاحبنظران و اندیشمندان کشور پیشنهادهای خود را درباره این قرارداد اعلام کنند، توضیح داد: نگاه سیاه و سفید به چنین مواردی به اندازه کافی پس از انقلاب به کشور آسیب زده و باید با بسته‌ای که دولت برای برقراری ارتباط با چین در نظر گرفته است، علمی نگاه کرد.

وی با بیان اینکه اعلام این راهبرد در شرایط فعلی می‌تواند بر بهتر شدن روابط ما با دیگر کشورها تاثیر بگذارد، خاطرنشان کرد: این راهبرد سبب می‌شود که کشورهایی اروپایی که در عمل به برجام با جمهوری اسلامی رفتار مناسبی نداشتند بار دیگر به سمت ایران متمایل شوند.

کد خبر 530193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    سلام و وقت به خیر.سال ۹۱و۹۲چرا اصلاح طلبان با دولت اصولگرا نساختند،چرا همیشه اصولگراها باید اصلاح طلبان را باید تحمل کند