«انتقاد مجلس و کارشناسان از اظهارات تعجب‌برانگیز وزیر» عنوان گزارشی بود که در تاریخ ۳۰ اردیبهشت در صفحه ۲۳ روزنامه همشهری به چاپ رسید.

به‌دنبال چاپ این گزارش، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جوابیه‌ای به دفتر همشهری ارسال کرده است که طبق قانون مطبوعات عیناً منتشر می‌شود.

با نگاهی کارشناسانه و بدون حب و بغض به مطلب منتشره در صفحه ۲۳ روز ۳۰اردیبهشت‌ماه آن روزنامه به خوبی می‌توان دریافت که متأسفانه نویسنده مطلب بدون تحقیق و بررسی موضوع، نسبت به انتشار آن اقدام کرده و حتی شاید این زحمت را به‌خود نداده است که وقتی چنین موضوعی را برای انتشار در روزنامه در نظر گرفته تا چه حد ممکن است صحیح و درست بوده یا هیچ اشکالی در منبع آن وجود ندارد؛ آن هم زمانی که منبع خبر یکی از خبرگزاری‌هاست.

جا داشت نویسنده محترم مطلب پس از گردآوری نکات و مباحثی که به‌عنوان خبر تهیه کرده‌اند با روابط عمومی وزارت ارتباطات در میان می‌گذاشتند و با طرح سؤالات یا موضوعاتی که در خبر نوشته شده از روابط عمومی می‌خواستند تا چنانچه مشکلی دارند یا ممکن است اصلاحی در متن خبر موضوع از نظر دقت و صحت تام و تمام آن لازم است این موارد را لحاظ کرده و آنگاه خبر را می‌نوشتند،

نه اینکه با استنباط از شیوه نگارش خبر یا مطلب منتشره که متأسفانه در جاهایی از آن حرمت قلم و رسالت خبرنگار نادیده گرفته شده و با به کارگیری الفاظ و کلماتی دور از شأن روزنامه،  وزیر یک وزارتخانه کاملا فنی و تخصصی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات را با این قبیل الفاظ مورد اهانت قرار دهند.

اگر نویسنده این مطلب کمی انصاف می‌داشتند  یا همان‌قدر که اشاره شد کمی بیشتر وقت می‌گذاشتند و پس از حصول اطمینان از آنچه به‌ عنوان خبر منتشر کرد‌ه‌اند، آن را منتشر می‌کردند،

این چنین مطلب مغرورانه و به دور از انصافی منتشر نمی‌شد. برای روشن‌تر شدن موضوع و اصلاح ذهنیتی که ممکن است در اذهان برخی خوانندگان روزنامه پدید آمده باشد، ذکر نکاتی در این ارتباط ضروری می‌نماید.

۱. بحث و صحبت مطرح شده از سوی وزیر ارتباطات این بوده که در حال حاضر حتی مقدار پهنای باند ۱۲۸ کیلوبیت و ۵۶ کیلوبیت به دست کاربران و متقاضیانی که پول آن را هم پرداخت کرده‌اند نمی‌رسد و به این معنا نیست که آقای وزیر با افزایش بیشتر سرعت یا مقدار پهنای باند مخالف است بلکه نظر ایشان این بوده و هست اگر همین مقدار پهنای باند به دست متقاضی که هزینه آن را پرداخت کرده است برسد، بسیاری از مشکلات او حل می‌شود.

اقدامات وزارت و مسئولین مربوط و شخص وزیر در مورد گله از فراهم‌کنندگان اینترنت کشور که پهنای باند را به آن اندازه‌ای که از متقاضی پول دریافت می‌کنند و تحویل نمی‌دهند بارها و بارها در رسانه‌ها چاپ شده از جمله مرجع و منبع اصلی مصاحبه که روزنامه‌ همشهری به آن استناد کرده عنوان این مصاحبه را «کوتاهی برخی از شرکت‌های اینترنتی در فروش پهنای باند واقعی» انتخاب کرده است.

نظر همکاران محترم رسانه‌ای در روزنامه همشهری و نویسنده محترم آن مطلب را به این موضوع جلب می‌کنیم که اگر در یک دانشگاه ۱۰ هزار نفری هر نفر قدرت دسترسی به 128کیلوبیت را داشته باشد جمع پهنای باند آن دانشگاه بالغ بر ۱۰۰۰ مگابیت خواهد شد؟ باتوجه به این موضوع آیا انعکاس مغرضانه یا ناشیانه سخنان وزیر درخصوص یکی دانستن مصرف خانگی با دانشگاه‌ها تعجب‌برانگیز نیست؟

در جای دیگر از مطلب منتشره باز هم با کم لطفی و کم‌توجهی آمده «وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دو سه سال اخیر به جایی رسیده که دیگر نمی‌توانیم خودمان را با کشورهای هم رده خود مقایسه کنیم.»

درصورتی که ایران در سال گذشته از نظر نرخ رشد این حوزه جزء چند کشور اول دنیا بود. آیا خوانندگان روزنامه حق ندارند در نیت و رفتار روزنامه همشهری نسبت به دولت نهم تردید کنند؟ آیا واقعا روزنامه همشهری کمر همت برای تخریب دولت نهم بسته است؟

نویسنده مدعی شده‌اند در کشور مالزی قیمت اینترنت ۱۶ هزار برابر کمتر از ایران است یعنی قیمت هر لینک STM1 آن ۳۰۰۰ تومان؟! یعنی تقریبا مجانی اما مشخص نکرده‌اند که منبع اطلاعاتی ایشان برای ارائه آمار و ارقام کدام مرجع است و یا در جای دیگر مدعی شده‌اند که سرعت اینترنت کشور مالزی بالغ بر ۱۱ هزار مگابیت است پس یعنی مالزی نزدیک به ۲۰ میلیون مگابیت پهنای باند دارد. آیا واقعا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ هر دو مورد کذب محض است.

به نظر می‌رسد ضعف اطلاعاتی نویسنده مقاله همشهری از بعد مسائل فنی، تخصصی و مباحث خاص و پیچیده ارتباطی منجر به این شده که حتی سعی نکرده‌اند آگاهی و شناخت بیشتری در حوزه گسترده ارتباطات کسب کنند و با اصطلاحات فنی موجود بیشتر آشنا شوند.

روابط عمومی وزارت بارها و به کرات برای اطلاع‌رسانی و پاسخ به هر سؤال خبرنگاران و ارباب رسانه اعلام آمادگی کرده و خود را موظف به پاسخگویی و دریافت نقد و نظرهای سازنده و اصولی دانسته و می‌داند، با وجود چنین شرایط مناسب و سیاست درهای باز برای تعامل هرچه بیشتر با آنان، این چنین اخبار و گزارش‌هایی آن هم در روزنامه‌ای چون همشهری منتشر می‌شود.

سؤال اساسی این است که روزنامه همشهری با انتخاب چنین عکس و مقاله‌ای چرا دنبال تخریب دولت نهم است؟ آیا واقعا در آرشیو روزنامه عکس مناسب‌تری نبود؟

جای تأسف اینجاست که مدیرمسئول و دبیر محترم سرویس دانش و فناوری آن روزنامه به جای نقد و بررسی عالمانه و صحیح، چرا اینگونه عمل کرده‌اند و انگشت اتهام را به سوی دولت نهم گرفته‌اند؟

شرط عقل آن است که دست‌اندرکاران امور رسانه‌ای با کمی تامل و دقت نظر بیشتر دستاوردهای مهم دولت نهم را در قالب اخبار واقعی و مستند و گزارش‌های دقیق به اطلاع مردم شریف برسانند، چرا که مردم و دولت و همه کسانی که در این نظام خدمت می‌کنند همه ایرانی و مسلمانند و باید قلبشان برای اعتلا و سربلندی سرزمینشان بتپد؛ سرزمینی که جای جایش به خون پاک شهیدان رنگین است و ما همگی در هر مقام و جایگاهی که هستیم باید حافظان خون آنان باشیم.

لذا چنین مقاله‌ای در ذهن افراد چنین تداعی می‌کند که روزنامه همشهری مصمم شده است در برابر موفقیت‌های برجسته دولت نهم سیاه‌‌نمایی کند!جهت آگاهی بیشتر مردم شریف و افکار عمومی کشور اضافه می‌نمایم که ظرف ۳۰ ماه گذشته از دولت نهم پهنای باند اینترنت در کشور از STM1، شش به STM1، چهل و یک یعنی نزدیک به ۷ برابر رسیده و ضریب نفوذ اینترنت نیز از حدود ۱۰ درصد به ۲۷.۵ درصد افزایش یافته و همچنین نزدیک به ۲۰هزار بانک، ۶ هزار مدرسه، ۶ هزار روستا و تمامی دانشگاه‌های بزرگ دولتی و غیردولتی کشور به شبکه اتصال پیدا کرده‌اند و از امکانات فناوری اطلاعات و خصوصا اینترنت استفاده می‌کنند و همه اینها در حالی است که ستادی نیز برای توسعه پورت‌های پرسرعت در کشور تشکیل شده و مشغول برنامه‌ریزی و اجراست و سربازان گمنام عرصه ارتباطات در گوشه و کنار این سرزمین پهناور بی‌هیچ‌ ادعایی سرگرم فعالیت و خدمات رسانی هرچه بهتر و بیشتر به تمامی قشرهای مردمی هستند.

امیدوار است روزنامه همشهری به جای تهاجم، تخریب و افترا راه صحیح اطلاع‌رسانی دولت را در پیش گیرد و از هرگونه تلاشی برای انجام رسالت حرفه‌ای خود دریغ نورزد.

گروه دانش:

۱. ضمن تشکر از حساسیت مسئولان محترم وزارت ارتباطات، ذکر چند نکته را ضروری می‌دانیم: 

جناب آقای دکتر سلیمانی در سخنانی که از سوی خبرگزاری‌ها و سایت‌های مختلف خبری پوشش داده شده است، به این نکته صحیح اشاره داشته‌اند که در برخی مواقع پهنای باند ارائه شده از سوی برخی شرکت‌ها حتی ۲ کیلو بیت نیز نمی‌شود و مشکل اینترنت را نحوه ارائه پهنای باند از سوی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت دانسته‌اند اما ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود صراحتا این مطلب را عنوان کرده‌اند که «پهنای باند ۵۶ کیلو بیت برای مصارف کاربران اینترنتی خانگی و دانشگاه‌ها کافی است و حتی برای دانلود کتاب‌های ۵۰۰ صفحه‌ای مناسب است.»

آیا ایشان این جمله را گفته‌اند یا نه؟ اگر چنین اظهار‌نظری معنای مخالفت ایشان با افزایش سرعت اینترنت را نمی‌دهد، جای پاسخ به  این  سؤال هم خالی است:

ابلاغیه ممنوعیت ارائه پنهای باند بالاتر از ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه چه معنایی دارد؟ ابلاغیه‌ای که پیش از این با اعتراض گسترده بسیاری از کارشناسان همراه بود؛کارشناسانی که اعتقاد داشتند اینترنت پرسرعت با ظرفیت کمتر از ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه معنایی نخواهد داشت و این بخش نامه، معنی ADSL را زیر سؤال می‌‏برد.

البته پرداختن به این مطلب که بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی کیفیت پایین خدمات خود را ناشی از کیفیت پهنای باندی می‌دانند که مخابرات در اختیارشان می‌گذارد، مجالی دیگر می‌طلبد.

۲. این که مسئولان محترم به‌جای پاسخ به انتقادات و پذیرفتن نقایص، فقط سعی در بزرگ‌نمایی اقدامات خود دارند، جای بحث بسیاری دارد. گزارش توسعه انسانی سازمان ملل و گزارش‌هایی چون رتبه‌بندی کشورها از نظر آمادگی الکترونیک که از سال ۲۰۰۰ به‌صورت سالانه از سوی اکونومیست منتشر می‌شود می‌توانند منبع مناسبی از عملکرد ایران  در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشند.

متأسفانه در تازه‌ترین رتبه‌بندی‌های منتشر شده، ایران در میان ۶۹ کشور رتبه آخر آمادگی الکترونیک را به‌خود اختصاص داده است. این درحالی است که در رتبه‌بندی قبلی ایران در جایگاه ۶۵ قرار داشت.

سیر نزولی در این رتبه‌بندی که شاخص‌هایی چون دیدگاه و تعهد دولت ها به توسعه دیجیتال، ادامه پیشرفت در استفاده از باند پهن و سایر زیرساخت های پیشرفته را مورد نظر قرار می‌دهد، در چند سال اخیر قابل توجه است و در سال ۲۰۰۷ به کمترین رتبه در میان اقتصاد‌های برتر جهان رسیده‌ایم.

ضمن اینکه در آخرین رتبه‌بندی کشور‌هایی چون امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، مالزی، ترکیه، عربستان سعودی، اردن، مصر، نیجریه، الجزایر و... در جایگاهی بالاتر از ایران قرار دارند.

منابعی از این دست در دسترس همگان قرار دارند و چنین گزارش‌هایی به کرات در رسانه‌های مختلف منتشر شده‌اند و انتشار دوباره آنها از سوی همشهری مسلما به معنای سوء نیت همشهری نسبت به دولت نهم نیست.

اما خوانندگان همشهری ممنون می‌شوند اگر وزارت محترم ارتباطات منبع خود برای جمله « ایران در سال گذشته از نظر نرخ رشد این حوزه جزء چند کشور اول دنیا بود» را ذکر نمایند.

کد خبر 53015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز