شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

نوبرانه‌ها به عنوان سوگلی بازار میوه، چند هفته‌ای است که از قیمت‌های گران پیشین عقب‌نشینی کرده‌اند و نرخ برخی از اقلام آنها به نصف کاهش یافته است.

با این وجود نوبرانه‌ها به علت فاصله زیادی که از نظر قیمتی با سایر میوه‌ها دارند، همچنان برای برخی خانوار‌ها میوه ممنوعه محسوب می‌شوند. البته در همین اوضاع و احوال، تزریق برخی از این ممنوعه‌ها به غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار، توانست تب تند بازار میوه را تسکین دهد.

برای نمونه ورود زردآلو به بازار میوه توانست قیمت این محصول را از کیلویی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۴۵۰ تومان در میادین میوه کاهش دهد.

همچنین انواع ریزتر زردآلو نیز به قیمت هر کیلو ۱۲۰۰ تومان در سطح میادین عرضه می‌شود. البته نرخ زردآلو‌های یاد شده که به نسبت زردآلوی کاشان از کیفیت پایین‌تری برخوردارند، در خرده‌فروشی‌ها به ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان می‌رسد.

از سوی دیگر ، مشکل پرتقال‌ها و نارنگی‌های له شده و فاسد در برخی از میوه‌فروشی‌های شهر، همچنان مشاهده می‌شود.

ظاهر فریبنده پرتقال‌های یاد شده به همراه قیمتی که در کنار مقایسه با میزان تورم، منطقی به نظر می‌رسد، رهگذران را برای خرید چند کیلویی از آنها، قانع می‌کند.

این در حالی است که ظاهر و باطن میوه‌های یاد شده به هیچ‌وجه یکی نیست به طوری که اغلب پرتقال‌هایی که این روز‌ها در سطح شهر به فروش می‌رسند، درست مانند محصولات یخ‌زده روز‌های سرد زمستان سال گذشته، خراب، لهیده و فاسد هستند.

هنگامی که میزان ضرر ناشی از خرید محصولات خراب برآورد می‌شود، بسیاری از شهروندان تصور می‌کنند که با وجود میوه‌های معیوب و فاسد یا به اصطلاح همان دورریز میوه‌های ارزان، صرفه با خرید میوه‌های گران‌تر است.

البته خوشبختانه این موضوع در هفته‌های گذشته فقط مخصوص پرتقال‌ها و نارنگی‌ها بود و سایر میوه‌ها از این اتهام به طور نسبی مبرا بودند.

کد خبر 52921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز