محمدجواد ظریف یکشنبه ۱۵ تیر نخستین‌بار در جمع نمایندگان مجلس یازدهم حاضر شد. نمایندگان با حضور وزیر امور خارجه فضایی ملتهب ایجاد کردند که چند بار با تذکر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم مواجه شد. ظریف خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: «توهین‌های شما را به جان می‌خرم، از مهمان‌نوازی شما متشکرم.»

تصاویر | ظریف مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در تازه ترین واکنش‌ها به این اتفاق ، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی حواشی جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر امور خارجه را مظهر بی‌اخلاقی توصیف کرد و گفت: این رفتارها نشانه این است که ما هنوز به عقلانیت کامل نرسیده‌ایم.

محمد باقری اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پیش از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی وزرا باید به مجلس بیایند و گزارشی از عملکرد خود بدهند؛ آقای ظریف هم در همین راستا در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و گزارشی از عملکرد خود ارائه کرد، اما متاسفانه حواشی این جلسه در شأن نظام و مجلسی با ادعای انقلابی‌گری نبود.

وی جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی را مظهر بی‌اخلاقی توصیف کرد و گفت: ما باید اخلاق‌مداری را رعایت کنیم آنچه اتفاق افتاد شبیه یکی از جلسات مجلس نهم با آقای احمدی‌نژاد بود؛ این مشی برای به حاشیه بردن کشور باعث می‌شود همه ما ضرر کنیم.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مردم از نظر اقتصادی زیر فشار هستند و باید به دنبال حل مشکلات آنها بود نه تعیین مقصر، اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی باید در این دوره اخلاق‌مداری را سرلوحه کار خود قرار دهد قرآن هم به صراحت می‌گوید مومنین کسانی هستند که سخنان مختلف را می‌شنوند و از آنچه احسن است تبعیت می‌کنند. همکاران نماینده باید صحبت‌های ایشان را گوش می‌دادند و بعد با منطق و استدلال صحبت می‌کردند.

وی با بیان این‌که توهین‌های نمایندگان در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در شأن کشور نبود، تاکید کرد: رهبری از همه ما بیشتر آقای ظریف را می‌شناسند و در این دولت از کسی به اندازه ایشان دفاع نکرده است؛ اگر ما داعیه ولایتمداری و انقلابی‌ گری را داریم باید فرمایشات ایشان را بشنویم و بعد قضاوت کنیم؛ حتی اگر وزرای دیگری که به عملکردشان انتقاداتی وجود دارد هم در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کردند باز هم نباید با این ادبیات با آنها صحبت می‌شد یا آنها را دروغگو خطاب می‌کردیم.

باقری خاطر نشان کرد: این رفتارها نشانه این است که ما هنوز به عقلانیت کامل نرسیده‌ایم؛ باید سعی کنیم عقلانیت را بر مجلس شورای اسلامی حاکم کنیم تا در یک فضای منطقی گفت‌وگوها دنبال شود.

اولین واکنش ظریف به حواشی جنجالی حضورش در مجلس | رسم ما در ۷ سال قبل در یکسال آتی هم پابرجا خواهد بود

جدول | واکنش‌ شخصیت‌ها به تنش مجلس در حضور ظریف | از به طمع انداختن آمریکا تا رفتار خارج از شان مجلس

واکنش عطاالله مهاجرانی به حمله نمایندگان به ظریف | مقایسه با جلسه استیضاحش در مجلس پنجم

انتقاد تند سلیمی‌نمین از برخورد نمایندگان با ظریف | نه تعقل دیدم، نه تدبر، نه ادبیات مناسب

  •   گویی وزیر خارجه دشمن در مجلس حضور داشت

همچنین امیر محبیان فعال سیاسی اصولگرا  در گفت و گو با ایرنا با انتقاد از برخورد روز یکشنبه نمایندگان مجلس با وزیر امور خارجه، گفت: حمله بعضی از نمایندگان به ظریف به گونه‌ای بود که گویی وزیر خارجه یک کشور دشمن در مجلس حضور یافته است.

امیر محبیان  درباره اتفاقات رخ داده در جریان ارائه گزارش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به مجلس، گفت: سیاست خارجی به عنوان یک سوژه سیاسی و برای نظارت نمایندگان مجلس می‌تواند موضوع پرسش و نقد نمایندگان قرار گیرد ولی عقلاً نباید موضوع درگیری، چالش و جنجال شود.

این فعال اصولگرا افزود: همانگونه که مسائل مرتبط با امنیت ملی با توجه و دقت بدون جنجال مورد بحث قرار می‌گیرد؛ سیاست خارجی نیز از جهات مختلف مشابه آن است. به‌ویژه در شرایط ویژه کنونی که در دهه اخیر به‌ دلیل فشارهای ایالات متحده، وزارت خارجه در صف نخست دفاع از منافع و امنیت ملی قرار دارد.

محبیان با تاکید بر اینکه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دلیل حضور مستمر و جدی در متن چالش‌ها به عنوان نماینده و نماد جمهوری اسلامی در رسانه‌های عالم شناخته شده و ژنرال این میدان نبرد به شمار می‌رود، ‌ افزود: علت آن که رهبر معظم انقلاب به‌ درستی در کشاکش هیاهوها از شخص دکتر ظریف حمایت کردند و بر صداقت، تدین و انقلابی بودن وی مهر تایید- آن هم موکدا - می‌زنند، به‌ دلیل موقعیت خطیر کشور و وزارت خارجه در این چالش است.

محبیان با اشاره به برخورد  بعضی از نمایندگان مجلس با وزیر خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی (اینجا بخوانید)  اظهار کرد :‌ در این جلسه بعضی از نمایندگان در دفاع از شخصیت دکتر ظریف عملا به گونه‌ای سخن گفتند که حق نقد و نظارت مجلس زیر سوال می‌رفت. از سوی دیگر بعضی دیگر به گونه‌ای به ظریف حمله کردند گویی وزیر خارجه یک کشور دشمن در مجلس حضور یافته است. این رفتار نه عقلانی،  نه اخلاقی و نه مطابق رویکرد رهبری انقلاب بود.

این نظریه پرداز اصولگرا خاطرنشان کرد: مجلس باید موضع رهبری نظام را به عنوان شاخص در نظر بگیرد. این درست نیست که تفاوت موضع رهبری در قبال وزارت خارجه و شخص ظریف با موضع بعضی از نمایندگان تا این حد تعارض داشته باشد. البته اگر ما بخواهیم موضع درست را انتخاب کنیم، موضع رهبری با حداکثر اطلاعات و انطباق بر منافع ملی باید انتخاب شود در اینصورت مواضع مخالف با رهبری باید طرد شده و شایسته نیست که نمایندگان اصولگرا در این موازنه در طرف مطرود قرار گیرند.

کد خبر 528653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    از کوزه همان برون طراود که در اوست !!!
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 1
    کاری رو که دشمن نتونست با ما بکنه ظریف کرد