جمعه ۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه اجتماعی - بنیامین صدر: افزایش نرخ بیکاری و مشکلات ناشی از تورم ۱۹ درصدی پیامدهای ناخوشایند اجتماعی همچون گریز جوانان به ویژه پسران از ازدواج و میل به تجرد را در پی داشته است.

از سوی دیگر فراهم کردن زمینه‌های حداقلی برای ازدواج همچون ارائه انواع و اقسام وام‌ها که البته برای دریافت آن باید از هفت خوان رستم گذشت، سبب شده که بنیان خانواده متزلزل با در گرفتن بادی فروبریزد.

با این حال حجت الاسلام حاج علی اکبری، رئیس سازمان ملی جوانان اولویت اصلی برنامه این سازمان را در سال‌جاری ازدواج جوانان می‌داند و می‌گوید: در سال‌جاری باید بتوانیم تصمیمات و برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده را به مرحله اجرا دربیاوریم.

به گفته او سازمان‌ها و دستگاه‌های عضو ستاد ساماندهی امور جوانان که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد و نیروی مقاومت بسیح فعال‌ترین آنها هستند باید ارائه گزارش جدی‌تری را دنبال کنند، ضمن اینکه این گزارش‌ها باید سبب شود که دستگاه‌ها به همگرایی برسند.

او با تأکید بر برنامه‌ریزی برای ازدواج جوانان گفت:‌ ازدواج جوانان از اولویت‌های برنامه  سازمان در سال‌جاری است و باید دستگاه‌ها ذیل مصوبات ستاد ساماندهی امور جوانان گزارش دهند تا بعد از آن این ستاد بتواند به جمع بندی و ارائه گزارش نهایی دست یابد.

برگزاری دوره‌های آموزشی پیش از شروع زندگی مشترک در کانون‌های نیروی مقاومت بسیج سراسر کشور و ارائه گواهینامه‌ به دختران زیر پوشش کمیته امداد که مبنایی برای گرفتن جهیزیه هم هست از جمله تلاش‌های ستاد ساماندهی امور جوانان است. 

علیرضا مختاری، مدیرکل دفتر ساماندهی امور جوانان هم دراین باره به ما می‌گوید: آیین نامه قانون تسهیل ازدواج جوانان، برای تصویب به هیأت دولت ارسال شده و مراحل ارزیابی و کارشناسی را می‌گذراند.

او در پاسخ به اینکه چرا موضوع ازدواج جوانان با توجه به وجود مشکلات اقتصادی تا این اندازه برای سیاستگذاران مهم است، می‌گوید: درصورت تصویب و اجرای آیین نامه قانون تسهیل ازدواج جوانان، بار سنگینی از دوش جوانان برداشته می‌شود. 

مختاری، نحوه انتخاب همسر را نگرانی امروز جوانان ایرانی می‌داند و معتقد است: تاکنون به ابعاد فرهنگی ازدواج  پرداخته نشده است و این در حالی است که عملکرد برخی دستگاه‌ها تمامی برنامه‌ها و اقدامات گذشته را  زیر سؤال می‌برد.  او می‌افزاید: به‌عنوان نمونه پخش یک سریال و تأکید بر زندگی افراد مرفه نتایج تمام دوره‌های آموزشی را از بین می‌برد.

به گفته مختاری، نگرانی مسئولان کشور نیز ایجاد تسهیلات برای ازدواج است  که از این دست می‌توان به کمک‌های صندوق مهر امام رضا(ع) درباره ازدواج و افزایش تسهیلات آن اشاره کرد.

از محل این صندوق 4 میلیون تومان به‌صورت نقد برای خرید کالا به زوجین پرداخت می‌شود و این میزان شاید فقط برای آغاز تشکیل خانواده در شهرهای کوچک جوابگو باشد، بنابراین ایجاد تسهیلات مولد و همیشگی امری ضروری است که باید به‌صورت اساسی به آن پرداخت.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازدواج ویژه جوانان و خانواده‌ها، تشکیل کمیته ساماندهی ازدواج در برخی شهرستان‌ها، برنامه ریزی و پیگیری اجرای برنامه‌های اوقات فراغت جوانان، تولید، پخش و پوشش رسانه‌ای برنامه‌های مرتبط با جوانان، برخی از عناوین مصوبات و اقدامات ستادهای استانی ساماندهی امور جوانان است.

از سوی دیگر نبود شفافیت و سرگردانی اعتبارات ساماندهی امور جوانان مهم‌ترین مشکلاتی است که دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در قبال جوانان با آن سال‌هاست که دست به گریبانند.

با توجه به جمعیت جوانان کشور و اهمیت مسائل آنان، هم اکنون سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فرابخشی جوانان و تقسیم کار ملی با حضور دستگاه‌ها در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان صورت می‌گیرد که چندان نتوانسته موفق باشد.

از این‌رو لازم است که تصمیمات مهمی برای اصلاح ساختارها گرفته شود تا بستر لازم نیز برای اجرای برنامه‌ها و تحقق شعارها فراهم  شود.

کد خبر 52747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز