چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین : انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس جدید سازمان ملی جوانان به جای محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس پیشین این سازمان بهانه‌ای است که عملکرد این سازمان یکبار دیگر بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان ملی جوانان در طول 4 سال فعالیت دولت نهم، یکی از سازمان‌‌هایی بوده که کم و بیش فعالیت آن با انتقادهایی همراه بوده است، سازمانی که با هدف سر و سامان دادن و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات جوانان تأسیس شده است.

پیمان فروزش، نماینده مجلس و عضو فراکسیون جوانان مجلس درباره عملکرد سازمان ملی جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، گفت: عمکرد سازمان ملی جوانان در طول این 4 سال مورد قبول نبود و علی رغم زحمت‌هایی که کشیده شد، تأثیر زیادی در برنامه‌های جوانان و حل مشکلات و چالش‌های جوانان نداشت. در مجموع این سازمان با وجود مشکلات جوانان، خیلی فعال نبود. به همین خاطر دور از ذهن نبود که دولت دهم در ابتدای شروع کار اقدام به تغییر رئیس این سازمان کند. آنچه مسلم است در انتخاب افرادی که برای پست‌های اینچنینی در نظر گرفته می‌شوند باید یکسری معیارها در نظر باشد تا شخص شایسته‌ای را انتخاب کرد.

فروزش ادامه داد: افرادی که برای پست‌ها در نظر گرفته می‌شوند باید از 2 شاخص کلی برخوردار باشند، برخورداری از تخصص، تجربه و آگاهی از جمله مواردی است که باید مد نظر قرار گرفته شوند. همچنین شایسته سالاری و قدرت تجزیه و تحلیل افراد از موضوعات حائز اهمیت است.

بی‌تردید، تقویت دولت دهم نسبت به دولت نهم در عرصه‌های مختلف از جمله مسائل مرتبط با حوزه جوانان امری پذیرفتنی است و هر گونه تغییر که به این هدف کمک کند می‌تواند مورد توجه باشد.

همواره این موضوع مطرح بوده است که سازمان ملی جوانان سازمانی اجرایی نیست بلکه وظیفه مطالعات و تحقیقات را در حوزه جوانان و نیز هماهنگی بین بخشی و نظارت بر عهده دارد، بنابراین با توجه به مطرح شدن چنین موضوعی یکی از بخش‌هایی که در برنامه‌های رئیس جدید سازمان باید مد نظر قرار گیرد، تقویت دفتر مطالعات و تحقیقات این سازمان است.

گسترش دامنه تحقیقات و علمی بودن آن همچنین ارسال به موقع آن به سازمان های مختلف و همچنین رسانه‌ها در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با مشکلات جوانان مؤثر است.
به رغم مطرح شدن افزایش سازمان‌های مردم نهاد در دولت نهم انتظار می‌رود حضور و نقش این سازمانها در زمان فعالیت دولت دهم بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. همچنین ترغیب جوانان به مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های اجتماعی امری است که باید در برنامه‌ریزی‌های دولت دهم فراموش نشود.

مجدالدین معلمی، مدیر کل دفتر امور اجتماعی سازمان ملی جوانان با اشاره به ثبت 3 هزار و 412 سازمان جوانان در کشور از ابتدای فعالیت سازمان تا پایان سال 87 گفت: میزان ثبت سازمان‌های مردم نهاد جوانان در دولت نهم 2 برابر شده است.

معلمی همچنین بزرگترین ضعف سازمان‌های مردم نهاد را عدم توانمندی در فعالیت تشکیلاتی و اطلاع رسانی دستاوردها اعلام کرد و افزود: این ضعف موجب می‌شود تعداد سمن‌‌هایی که اعتبارنامه فعالیت خود را برای دوره‌ای جدید تمدید می‌کنند، کاهش یابد.
وی با بیان این مطلب که انتظار ما از استقبال جوانان بیش از ظرفیت موجود است، گفت: معتقدیم ظرفیت‌های موجود پاسخگوی نیاز جوانان نیست، اما با توجه به ظرفیت فعلی چند هزار سازمان مردم نهاد موجود، از وضعت مطلوب فاصله داریم، در حال حاضر کمتر از 5 درصد از جوانان در سازمان‌های مردم نهاد عضو هستند.

جواد آرین منش، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز درباره تغییر ریاست رئیس سازمان ملی جوانان‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، گفت: آن‌چیزی که بیش از تغییر ریاست این سازمان اهمیت بیشتری دارد، مشخص شدن تکلیف و وظایف این سازمان است.

وی ادامه داد: سازمان یا قرار است نقش هماهنگ‌کننده و سیاستگذاری را در رابطه با امور جوانان داشته باشد یا اینکه وارد مسائل اجرایی شود، در هر صورت باید ابتدا شرح وظایف و جایگاه این سازمان روشن شود و سپس درباره مثبت یا منفی بودن عملکرد‌ها به قضاوت بپردازیم.

آرین منش با اشاره به مطرح شدن ادغام این سازمان با سازمان تربیت بدنی نیز گفت: ادغام این سازمان از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده که بر همین اساس قرار است در هفته آینده مجدداً این مسئله در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شود.

وی تأکید کرد: در ابتدا باید جایگاه نهادها و سازمان‌ها را مورد بازنگری قرار داد و متولیان و پاسخگویان در حوزه جوان مشخص شده و بر اساس این بازنگری به شرح وظایف بپردازیم.
هنر سازمان ملی جوانان این است که بتواند از ظرفیت‌های سایر سازمان‌ها در جهت حل مشکلات و پاسخگویی به نیاز جوانان استفاده کند، ضمن اینکه مشکل جوانان به گونه‌ای است که باید بتوان از تمام ظرفیت‌های موجود بهره‌برد تا به سوی آینده درخشان گام برداریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از تعیین تکلیف نهایی وظایف سازمان ملی جوانان با تغییر مدیریت اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

آرین منش درباره انتخاب، مهرداد بذرپاش، مدیر عامل شرکت سایپا برای ریاست سازمان ملی جوانان گفت: اگر کسی در حوزه صنعت موفق بوده به این معنی نیست که درحوزه جوانان هم موفق خواهد بود. حوزه جوانان نیاز به تخصص تجربه و آگاهی از مسائل و مشکلات دارد.

با این حال پس از منتشر شدن خبر انتصاب بذرپاش به ریاست سازمان ملی جوانان، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که وی تمایلی به رفتن به سازمان ملی جوانان ندارد. اما همین دیروز بود که مهرداد بذرپاش با رد این شایعات گفت: درباره رد این سمت سخنی نگفته‌ام و مطمئن باشید که پا به رکاب دولت حرکت می‌کنم

کد خبر 85990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز