سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۸
۰ نفر

شرکت نوکیا سه‌شنبه سوم اکتبر اعلام کرد به فناوری ارتباط بی‌سیم و برد کوتاه جدیدی دست یافته که از فناوری مرسوم بلوتوث کارآمدتر بوده و امکان استفاده از آن در تجهیزات کوچکتر نظیر ساعت‌های مچی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فناوری بی‌سیم جدید به نام ویبری (‪(Wibree‬ از بسیاری جهات مشابه بلوتوث بوده با این تفاوت اصلی که مصرف انرژی در آنها حدود ‪ ۱۰‬بار کمتر از فناوری بلوتوث است.

نوکیا، بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های موبایل در جهان، اعلام کرد این شرکت مطالعه برای ایجاد این فناوری را از پنج سال قبل آغاز کرده و هم‌اکنون تلاش می‌کند با همکاری چند شرکت دیگر فناوری ویبری را به یک استاندارد جدید تبدیل کند.

فن‌آوری ویبری همانند فناوری فعلی بلوتوث دارای بردی در حدود ‪۱۰‬ متر است.

بلوتوث هم‌اکنون به شکل گسترده برای انتقال بی‌سیم صوت، اطلاعات، عکس‌ها، ویدیوها و انواع اسناد میان گوشی‌های موبایل، میان گوشی‌های موبایل و هدست‌ها و همچنین میان اجزای مختلف رایانه همانند ‌ماوس و صفحه‌کلید، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به علت مصرف کمتر انرژی در فناوری ویبری در مقایسه با بلوتوث، از این فناوری جدید می‌توان برای برقراری ارتباط بی‌سیم میان مثلا گوشی‌های موبایل و تجهیزات الکترونیکی کم‌مصرف‌تر نظیر ساعت‌های مچی، حسگرهای ورزشی و حسگرهای پزشکی، استفاده کرد.

به گفته باب لنوسی مدیر مرکز تحقیقات نوکیا، نخستین نمونه‌های تجهیزات الکترونیکی مجهز به این فناوری ارتباطات رادیویی احتمالاً در سه ماهه دوم سال میلادی ‪ ۲۰۰۷‬به بازار عرضه خواهند شد.

برخلاف فناوری بلوتوث که از امواج رادیویی با فرکانس‌های بسیار بالا و در محدوه ‪ ۶‬گیگاهرتز استفاده می‌کند، فناوری ویبری بر اساس امواج رادیویی در محدوده فرکانس‌های ‪ ۲/۴‬گیگاهرتز طراحی شده است.

شرکت نوکیا اعلام کرد احتمالاً گوشی‌های موبایل در آینده به هر دو فن‌آوری بلوتوث و ویبری به طور هم زمان مجهز خواهند بود.

فناوری بلوتوث در دهه ‪ ۹۰‬میلادی و توسط شرکت اریکسون معرفی شد و به سرعت به عنوان یک استاندارد در جهان مورد استفاده قرار گرفت.

شرکت تحقیقات بازار سی‌اس‌آر چندی پیش اعلام کرد در سال ‪ ۲۰۰۶‬حدود ‪ ۵۵۰‬میلیون تراشه فناوری بلوتوث در تجهیزات الکترونیکی مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌است.

کد خبر 5274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز