چهارمحال و بختیاری به‌دلیل داشتن شرایط جغرافیایی خاص و وجود رودخانه‌های خروشان یکی از بهترین استان‌های کشور برای انجام ورزش «رفتینگ» است.

رفتینگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، قایق‌سواری روی آب‌های خروشان یا رفتینگ یکی از ورزش‌های ماجراجویانه‌ای است که در یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری رواج یافته است.

اگر بگوییم که «سوادجان»، این روستای توریستی ساحلی در شهرستان سامان، زادگاه ورزش آبی رفتینگ استان و حتی کشور است اشتباه نکرده‌ایم، چرا که علاوه بر محل تمرین تیم‌های قایق‌سواری، ورزشکارانی از دل این آب و خاک پا به عرصه‌های ملی و بین‌المللی گذاشته‌اند.

رئیس هیات قایقرانی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ۳۰ باشگاه قایقرانی در قالب رفتینگ، اسلالوم، کانوپولو و آب‌های آرام در استان مشغول به فعالیت هستند.

محمد بهارلو با بیان اینکه برای نخستین بار تیم رفتینگ استان در لیگ برتر حضور دارد، ادامه داد: ۶ تیم باشگاه آوای شهرکرد شامل ۲ تیم کانوپولو، ۲ تیم اسلالوم و ۲ تیم آب‌های آرام در لیگ برتر حضور دارند.

بهارلو با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های حوزه قایقرانی را به‌شدت کاهش داده است، اضافه کرد: از هفته گذشته تمرینات رفتینگ و اسلالوم چهارمحال و بختیاری آغاز شده و هنوز دستوری مبنی بر برگزاری اردوی تیم ملی در استان صادر نشده است.

رئیس هیات قایقرانی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ابتدایی‌ترین باشگاه‌های قایقرانی در روستای «ارمند» شهرستان لردگان مستقر هستند و کمپ اردوی تیم ملی در آنجا فعالیت دارد و قرار بر این است که اردوی رفتینگ سال‌جاری در ارمند برگزار شود، چرا که سطح آب آن بالاتر و از امکانات رفاهی بهتری برخوردار است.

وی از راه‌اندازی هیات قایقرانی شهرستان کوهرنگ هم خبر داد و بیان کرد: احتمالا یکی از مکان‌های تمرین تیم ملی در این شهرستان خواهد بود.

بهارلو با تاکید بر اینکه هیچ باشگاهی از خارج چهارمحال و بختیاری برای تمرین به استان ورود پیدا نکرده است، بیان کرد: تورهای گردشگری برای انجام تفریح به مکان‌های حاشیه زاینده‌رود سیاحت می‌کنند، اما تنها باشگاه‌های درون استانی در آب‌های استان مشغول به فعالیت هستند.

رئیس هیات قایقرانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای راهنمایان رفتینگ دوره‌های آموزشی ازسوی هیات قایقرانی استان برگزار می‌شود، تصریح کرد: سالی یک بار با حضور یک نفر از هلال احمر برای آموزش احیا و کمک‌های اولیه، یک کارشناس از میراث فرهنگی به‌منظور آموزش مسائل فرهنگی و نحوه مدیریت موارد فرهنگی و چگونگی برخورد با مهمانان و ورزشکاران دیگر استان‌ها، ۳ مدرس در راستای آموزش اقدامات فنی شامل اصول اولیه و درون قایق و امسال هم یک نفر از کادر علوم پزشکی برای آموزش موارد بهداشتی، دوره بازآموزی انجام می‌گیرد.

یک عضو تیم ملی رفتینگ هم  در خصوص مشکلات این رشته ورزشی اظهار کرد: از سال ۸۹ به‌صورت تخصصی مشغول انجام ورزش رفتینگ هستم و از سال ۹۳ در  تیم ملی حضور دارم.

هادی خسروی فعالیت ورزش رفتینگ چهارمحال و بختیاری را در ۲ بخش گردشگری-توریستی و ورزشی- قهرمانی عنوان کرد و ادامه داد: برای تهیه تجهیزات این رشته دچار مشکل هستیم و گرانی این اقلام و تجهیزات بازیکنان را نسبت به این ورزش دلسرد می‌کند.

خسروی از برگزاری مسابقات رفتینگ در پیست‌های مصنوعی خبر داد و تصریح کرد: اخیرا مسابقات در پیست‌های مصنوعی انجام‌ می‌گیرد که نبود این نوع پیست در چهارمحال و بختیاری یکی از مشکلات عمده ما در این حیطه است، چرا که تعبیه در آب خروشان و تغییرات در این پیست‌ها ورزشکاری را که در آب‌های طبیعی تمرین کرده با مشکل مواجه می‌کند و در کل سیستم پیست مصنوعی با آب طبیعی تفاوت دارد.

عضو تیم ملی رفتینگ نبود سرپرست برای رشته رفتینگ را در حال حاضر یکی دیگر از مشکلات این رشته ورزشی مطرح کرد و ادامه داد: حمایت‌های مالی از رفتینگ صورت نمی‌گیرد، البته برای مسابقات ترکیه مقداری کمک مالی پرداخت شد ولی منتظر حمایت‌های بیشتر از سوی وزارتخانه ورزش جوانان هستیم.

وی گفت: من از کودکی به این رشته روی آورده‌ام، اما به دلیل کمبود امکانات مالی ممکن است این رشته را کنار بگذارم و ورزشکارانی که با دل و جان کار می‌کنند، یقینا استحقاق کمک‌های بیشتری را دارند.

خسروی به برگزاری ۹ اردوی تیم ملی در سال گذشته در روستای سوادجان اشاره و بیان کرد: ۲ رودخانه زاینده‌رود و ارمند استان قابلیت بسیار بالای رفتینگ را در کشور دارند و ۹۰ درصد تورهای رفتینگ کشوری در این رودخانه فعالیت می‌کنند.

وی به مسائل ایمنی باشگاه‌ها و ایمنی مسافر در تورهای گردشگری اشاره و بیان کرد: خوشبختانه مسائل ایمنی بهتر از قبل رعایت می‌شود و فعالیت باشگاه‌های بدون مجوز متوقف شده است.

کد خبر 527130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha