چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

گروه محیط زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به بالا آمدن سطح آب دریای خزر هشدار داد.

فاطمه واعظ جوادی، معاون رئیس‌جمهوری در سومین همایش ساماندهی سواحل دریای خزر با اعلام این خبر گفت: باید با بررسی دقیق پهنه‌های ساحلی خزر و شناسایی مناطق پرخطر در ساخت و سازهای ساحلی نظارت جدی‌تری صورت گیرد.

از طرفی استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با تایید این خبر اعلام کرد: نوسانات آب دریای خزر، امری طبیعی است که هر 20 الی 25 سال اتفاق می‌افتد، اما نمی‌توان زمان دقیق آن را پیش‌بینی و اعلام کرد.محمد تقی رهنمایی تصریح کرد: تقریبا از 146 سال پیش، کشور روسیه سطح نوسان آب دریای خزر را مورد مطالعه قرار داده و اندازه‌گیری کرده است.

بر پایه این مطالعات مشخص شد که آب دریای خزر در فاصله زمانی 20 الی‌25 سال بالا آمده یا پایین می‌رود.به گفته این استاد دانشگاه این اتفاق فرآیندی طبیعی است و تابعی از فعالیت‌های اقلیمی و طبیعی و زیست محیطی منطقه است.

رهنمایی با اعلام اینکه دریای خزر مثل دریاهای آزاد جزر و مد ندارد، گفت: این بالا و پایین رفتن آب دریای خزر، ریتمی مشخص دارد، اما اینکه در چه زمانی رخ دهد، قابل پیش‌بینی نیست.

در دهه 70 آب دریای خزر بالا آمد و بسیاری از ویلاها و ساختمان‌های نزدیک ساحل را به کام خود کشید و پس از چند سال دوباره روندی نزولی داشت و به حالت قبل بازگشت.

رهنمایی در ادامه خاطرنشان ساخت: این اتفاق سال‌ها پیش افتاد اما باید بپذیریم که این امری طبیعی است و هر 25 سال یا کمتر مشاهده می‌شود.استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با اشاره به ساخت جزایر مصنوعی در بخش شمالی دریای خزر، اعلام کرد: مسلما این جزایر که عمدتا به‌صورت جزایر شناور هستند نمی‌توانند مشکلی اساسی و عاملی برای این موضوع محسوب شوند.

حتی حفاری‌های مختلف در دریای خزر نیز نقشی ندارد. ما بیش از هرچیز باید نگران فاضلاب‌ها و مواد آلاینده‌ای باشیم که روانه آب‌های دریای خزر می‌کنیم.رهنمایی با اعلام هشدار نسبت به این موضوع گفت: مواد آلاینده مسلما اقلیم و محیط زیست دریای خزر را به مخاطره می‌اندازند و آسیب جدی به اقلیم خرد منطقه وارد می‌کنند.

اشغال ساحل خزر توسط انسان

یک کارشناس اقلیم و محیط زیست با اشاره به بالا آمدن آب دریای خزر به‌عنوان یک پدیده طبیعی، گفت: باید توجه داشت که در هر رفت و برگشت آب دریای خزر، به واقع سطح آب در هنگام بالاترین مد به بستر اصلی و طبیعی خود رسیده و در بازگشت به بستری موقت می‌رسد.

وی احترام به حریم دریا را خواستار شد و افزود: آنچه ما بین جاده ساحلی و ساحل خزر وجود دارد، بستر طبیعی و واقعی خزر بوده که به‌صورت نادرست و غیرمنطقی توسط انسان اشغال شده‌است.

وی در ادامه اظهار داشت: ایران تنها کشور جهان است که در آن اجازه داده می‌شود با وجود همه مشکلات زیست محیطی و خطرات طبیعی، بستر دریا مورد هجوم ساخت و ساز قرار گیرد.

او چاره این مشکل را رها‌سازی‌ ساحل دانست و افزود: آزاد‌سازی‌ ساحل خزر در حد فاصل جاده ساحلی تا لبه مد دریا، مهم‌ترین کاری است که می‌توانیم در برابر این پدیده طبیعی انجام دهیم.

کد خبر 52666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز