گروه شهری: با وجود مصوبه هیأت دولت مبنی بر حفظ حریم 60 متری ساحل دریا، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: نباید تأسیسات گردشگری در ساحل دریا تخریب شود.

به گزارش فارس، اسفندیار رحیم مشایی درباره این‌که این سازمان در تابستان امسال بدون توجه به حفظ حریم 60 متر ساحل دریا که در آئین‌نامه هیأت وزیران هم به آن پرداخته شده است، اقدام به اجاره ویلاهای دولتی به مردم عادی کرده‌ است، اظهار داشت: آزادسازی حریم دریا  طرح  دیگری است، آزادسازی حریم دریا برای استفاده مردم از امکانات تفریحی آن است، اجاره مراکز اقامتی دولتی در تبصره بودجه تصویب شده است که اماکن اقامتی که دولتی است مردم هم می‌توانند استفاده کنند و این ربطی به آزادسازی سواحل ندارد.

رحیم مشایی ادامه ‌داد: در آئین‌نامه بودجه 86 تصویب شده است که دستگاه‌های دولتی ویلاهای دولتی را در اختیار مردم قرار دهند و ربطی به آزادسازی ساحل ندارد. این یک تبصره از بودجه است و آن یک مصوبه دولت برای آزادسازی ساحل در مازندران.

اظهارات مشایی در حالی صورت می‌گیرد ‌که طبق آئین‌نامه تصویب شده دولت برای آزادسازی سواحل، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری وزارتخانه‌های کشور، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسکن و شهرسازی موظف است با رعایت بند (ز) ماده (145) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ظرف 2 ماه، آئین‌نامه اجرایی مربوط به چگونگی بهره‌برداری عموم مردم از امکانات اقامتی دولتی موجود در خارج از 60 متر حریم ساحل را تهیه و برای تصویب به کارگروه موضوع تبصره ماده (3) این آئین‌نامه ارسال کند.

مشایی گفت: بحث آزادسازی حریم دریا برای محیط زیست نبوده است، آزادسازی برای استفاده عموم مردم از دریا بوده است.

این در حالی است که هفته پیش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اجرای مصوبه آزادسازی سواحل خزر استانداری‌های استانهای حاشیه خزر را مکلف به آزادسازی حریم دریا از وجود ویلاها و مراکز تفریحی و اقامتی کرد.

فاطمه واعظ جوادی بر حفظ حریم 60 متری ساحل دریا تأکید کرد و گفت: در این حریم هیچ ویلا، مرکز تفریحی و اقامتی نباید وجود داشته باشند.

براساس قانون، 60 متر از حریم دریا باید آزاد باشد، اما متأسفانه 96 درصد حریم سواحل خزر به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز اشغال شده است.

کد خبر 27017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز