ششمین جلسه رسیدگی به پرونده «اکبر طبری» معاون پیشین قوه قضاییه و دیگر متهمان امروز برگزار شد.

تصاویر چهارمین جلسه دادگاه طبری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، نماینده دادستان در ششمین جلسه رسیدگی به پرونده اکبر طبری و دیگر متهمان اظهار داشت: طبری پیگیری‌های ویژه‌ای در مورد پرونده‌های قضایی دانیال‌زاده انجام داده است. حالا سوال این است که معاونت اجرایی چه ارتباطی با رسیدگی به پرونده‌های قضایی دارد و چرا مسئول معاونت اجرایی باید پیگیر پرونده قضایی یک متهم شود و در این رابطه با بازپرس مربوطه تماس برقرار کند و درخواست بستن پرونده را مطرح کند.

رسول قهرمانی در ادامه جلسه دادگاه در تشریح محور سوم اتهامات مرتبط با دانیال‌زاده گفت: طبری در موضوع کلاک، ملکی را در کریم‌خان از نجفی به عنوان رشوه دریافت می‌کند. امروز طبری در جلسه دادگاه گفت ملک برای نجفی بود. در حالی که در جلسات قبلی مدعی بود من با نجفی کار نمی‌کردم و مستقیم با مشایخ در ارتباط بودم. این ملک کریم‌خان به علاوه ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در فاصله سال‌های ۸۳ تا ۸۶ از سوی طبری از نجفی دریافت می‌شود. در سال ۹۰ سازمان بازرسی به موضوع حساس می‌شود. لذا این ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به دو قسم تبدیل می‌شود؛ ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نخست را مشایخ در سیمان خمسه سهام می‌خرد و ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دیگر نیز توسط طبری صرف ملک کریم خان می‌شود. بنابراین هم اصل عرصه و هم پول ساخت بنای ملک کریم‌خان از رشوه بوده است. حال آنکه طبری مدعی است این پول در نتیجه مشارکت بوده است.

نماینده دادستان گفت: اتفاق مذکور مقارن با زمانی بوده که پرونده دانیال‌زاده در دادسرای امنیت حل و فصل شده است؛ طبری ملک کریم خان را طی قراردادی که در سال ۹۰ منعقد می‌شود با ۳ واحد در برج روما یا به تعبیر بهتر قصر روما با دانیال زاده معاوضه می‌کند. دانیال‌زاده به جهت آنکه روح سخاوتمندانه‌ای داشته و به خال هندوی متهمان، سمرقند و بخارا را می‌بخشید، واحد ۶۳۶ متری برج روما را به نام طبری منتقل می‌کند؛ ۲ واحد دیگر هم به نام فرهاد مشایخ می‌شود.

وی تصریح کرد: طبری در واحد ۶۳۶ متری برج روما سکونت پیدا می‌کند و ۲ واحد دیگر برج روما را در تاریخ‌های ۲۴ فروردین ۹۱ و ۳۱ فروردین ۹۱ به نام مشایخ می‌شود، اما یک هفته بعد مشایخ در دفترخانه حاضر می‌شود و وکالت فروش هر دو ملک را به علاوه سلب کردن حق عزل وکیل به مدت ۳۰ سال به طبری می‌دهد. بنابراین این ۲ واحد دیگر برج روما هم در ید حقوقی طبری می‌شود. همچنین طبری یک اقرارنامه هم می‌گیرد که بر مبنای آن مشایخ حق اعتراضی به این وکالت نامه ندارد.

نماینده دادستان گفت: این معاوضه ملک کریم‌خان و ۳ واحد برج روما میان طبری و دانیال‌زاده بود. البته در تمام این معاوضه‌ها پسر دانیال‌زاده نقش داشت اما چون فاعل این معاوضه‌ها خود رسول دانیال‌زاده بود، ما برای فرزندش منع تعقیب صادر کردیم.

قهرمانی در ادامه جلسه دادگاه گفت: طبق گزارش کارشناسان در دی ماه ۹۰ سه واحد برج روما در مرحله تکمیل ساخت و بهره‌برداری بوده‌اند؛ اما ملک کریم خان در مرحله سفت کاری بوده و پیشرفت آن ۶۰ درصد بوده است؛ البته بعداً نیز اعلام شد که پروانه ساخت کریم خان در تاریخ ۹۰.۰۶.۲۵ صادر شده است و معاوضه‌ها در دی ماه بوده است.

نماینده دادستان تصریح کرد: کارشناسان اعلام می‌کنند که ملک کریم‌خان در دی ۹۰ با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و عوارض عرصه قیمتی معادل ۷۴ میلیارد ریال داشته، ولی ۳ واحد برج روما که در مرحله بهره‌برداری بوده‌اند مجموعاً دارای ارزش ۱۶۷ میلیارد ریال بودند، در اینجا حدود ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختلاف وجود دارد؛ یعنی دانیال زاده در این عرصه پولشویی حدود ۹ میلیارد تومان کسب می‌کند.

نماینده دادستان در ادامه گفت: در سال ۹۰ دادسرای امنیت شروع به کار کرد و پرونده در دادسرای اقتصادی پایان یافت؛ پرونده دانیال زاده در دادسرای امنیت منع تعقیب می‌خورد و او برای انجام سایر اقدامات خود پشت گرمی پیدا می‌کند. لذا در سال ۹۵ در موضوع حسین فریدون و رشوه‌هایی که دانیال زاده به وی داده بود، دانیال زاده شناسایی می‌شود و در خلال تحقیقات ضابطین در آن پرونده، رابطه دانیال زاده و طبری نیز کشف می‌شود.

نماینده دادستان گفت: در سال ۹۵ نهادهای نظارتی بر روی اقدامات دانیال زاده زوم می‌کنند و در رابطه با اقدامات او پرونده‌ای در دادسرا تشکیل می‌شود، اما باز می‌بینیم که با وجود تمام اتهاماتی که در این رابطه متوجه دانیال زاده بود، در شعبه ۱۵ بازپرسی برای وی منع تعقیب می‌خورد.

قهرمانی تصریح کرد: در اینجا حسب اظهارات اطراف پرونده یعنی آقایان مهرصادقی و جلیل سبحانی اعلام می‌شود که طبری دو فرد مورد اشاره را خواست و به آن‌ها گفت که ملک دانیال زاده در فلورا را بخرید. در طبقه ۱۳ فلورا طبری هم در زمان ساخت نظارت داشته و حتی نوع اتاق‌ها و چیدمان منزل حسب خواست او انجام گرفته است. بنابراین دانیال زاده ملک واقع در طبقه ۱۳ برج فلورا را با خواست طبری احداث کرده بود و در این رابطه در مندرجات پرونده اقاریر اطراف پرونده وجود دارد. حتی حسین هدایتی در این رابطه اعلام اطلاع کرده است. بنابراین واحد ۶۳۶.۱ متری مندرج در پرونده با سفارش ویژه طبری احداث شده است.

نماینده دادستان تصریح کرد: زمانی که طبری می‌خواهد این واحد را از دانیال زاده دریافت کند، درست مقارن می‌شود با پرونده اتهامات دانیال زاده در رابطه با موضوع پرونده حسین فریدون که در برج ۱۰ سال ۹۷ به اتمام می‌رسد. در ادامه طبری از مهر صادقی درخواست می‌کند که ملک مورد اشاره را از دانیال زاده بخرند. بعد از دو ماه این ملک از مهر صادقی به طبری منتقل می‌شود. بنابراین مهر صادقی ملک مورد اشاره را به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان از دانیال‌زاده می‌خرد و به مبلغ ۱۵ و نیم میلیارد تومان به طبری نیز می‌فروشد.

نماینده دادستان گفت: طبری در تحقیقات مقدماتی گفته بود من فقط مهر صادقی را می‌شناسم و با دانیال‌زاده معامله نداشتم، اما مهر صادقی در جریان تحقیقات اقرار کرد که به دستور طبری ملک را از دانیال‌زاده خریده و طبری هیچ مبایعه نامه‌ای به ما نداده است.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان تصریح کرد: جلیل سبحانی در جریان تحقیقات گفت که طی جلسه‌ای طبری با اخذ ۲۵ برگ از اوراق معاملاتی یک بنگاه و همچنین اخذ مهر آن بنگاه، عمل معاوضه ملک را انجام داد. طبق اقاریر جلیل سبحانی در جلسه مورد اشاره، خود طبری با دستخط خودش مبایعه نامه را مرقوم کرد، بنابراین اینکه طبری در رابطه با مبایعه نامه معاوضه‌ای صورت گرفته اظهار بی اطلاعی می‌کند، امری خلاف است.

قهرمانی گفت: همچنین در جلسه مورد اشاره که طبری و مهرصادقی و جلیل سبحانی برای تنظیم مبایعه نامه حضور داشتند، تلفن طبری زنگ می‌خورد و او قصد ترک کردن جلسه را می‌کند که سبحانی در این اثنا عکسی را از او تهیه می‌کند و این عکس در مندرجات پرونده موجود است.

نماینده دادستان در ادامه جلسه دادگاه بیان داشت: بنابراین ملک مورد اشاره را مهر صادقی از دانیال زاده خریداری می‌کند و دو ماه بعد، آن ملک را به طبری می‌فروشد؛ طبری نیز بخشی از پول ملک خریداری شده را به صورت نقدی پرداخت می‌کند و بخشی دیگر را با فروش ملکی در نمک آبرود به مبلغ ۴ میلیارد تومان با مهر صادقی تسویه می‌کند.

وی بیان داشت: مطابق نظر بازپرس پرونده به منظور قیمت‌گذاری املاک معاوضه شده به صنف مورد نظر رجوع می‌شود و صنف نیز بر مبنای هم نظر خودش و هم نظر کارشناسان اعلام می‌کند که در زمان انتقال ملک به مهر صادقی ارزش آن ۲۴ میلیارد تومان و در زمان انتقال ملک به طبری ارزش آن ۲۸ میلیارد تومان بوده است. اگر ارزش ملک را مطابق با زمان انتقال به مهر صادقی در نظر بگیریم، آنگاه متوجه می‌شویم ملکی که در ابتدا دارای قیمت ۱۵ میلیارد تومانی بود، در یک شگرد پولشویی ۹ میلیارد بر قیمت آن افزوده شده و به نوعی در این فرایند پولشویی ۹ میلیارد تومان از دانیال‌زاده به طبری منتقل شده است.

قهرمانی ادامه داد: البته مطابق استعلامی که از سوی دادسرا صورت گرفت، طبق گردش ثبتی در سال ۹۴ این ملک در اجاره ۹۹ ساله در ید شرکت توزیع نیروی برق بوده که این موضوع نیز در زمره ابهامات است که تحقیقات و استعلام‌های مرتبط با آن در جریان است.

نماینده دادستان گفت: همچنین در همین پرونده ای که زیر نظر حمید علیزاده بود، دو نسخه بدون امضا با دو تاریخ مختلف در اسناد طبری یافت شد.

در این هنگام یک کلیپ ویدئویی درباره بازگشت دانیال زاده به کشور پخش شد.

نماینده دادستان بیان کرد: جالب است که دانیال‌زاده در اظهار نظری گفته که حاضر بودم ملک فلورا را مجانی به طبری بدهم. در بخشی از فیلم دانیال‌زاده هم گفت که یک روز در میان طبری را می‌دیدم.

پس از پخش کلیپ، تصاویر مربوط به واحدهای برج روما و برج فلورا پخش شد.

قاضی بابایی با اعلام ختم جلسه دادگاه خطاب به دانیال‌زاده گفت: حق دفاع برای شما و وکیل تان محفوظ است و جلسه بعدی متعاقبا اعلام می شود.

کد خبر 526408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha