در روزهایی که ویروس «کرونا» برای خود می‌تازد و جولان می‌دهد، فعالیت و تولیدات یک شرکت دانش بنیان در منطقه ۲۱، توجه همه را به سوی خود جلب کرد.

ماسک

 همشهری آنلاین_ مهدی امساعیل‌پور:    اهمیت و ارزش این موضوع آنقدر بود که پای «پیروز حناچی»، شهردار تهران، «الهام فخاری»، عضو شورای اسلامی شهر تهران و برخی از مدیران صنایع بزرگ کشور از جمله گروه «خودروسازی سایپا» را به سرای محله «شهرک دانشگاه» باز کرد تا از نزدیک با کار و دستاوردهای این شرکت دانش بنیان در تولید ماسک و انواع فیلتر آشنا شوند. شرکتی که به‌صورت خانوادگی راه‌اندازی شده و اداره می‌شود. «محمدباقر محمدی»، مدیرعامل و مغز متفکر و همسرش «خدیجه شهنازی»، مدیر تولید و بازرگانی شرکت «صافدم» براساس توافقی با شهرداری منطقه ۲۱، سال ۱۳۹۷ دفتر و کارگاه تولید محصولات‌شان را به سرای محله شهرک دانشگاه منتقل کردند تا چراغ این‌سرا روشن شود و تعامل و مشارکتی خوب و سازنده بین این شرکت دانش بنیان و شهرداری منطقه شکل بگیرد. سراغ مدیران این شرکت دانش بنیان رفتیم تا خودشان درباره فعالیتی که دارند، توضیح دهند و داستان حضورشان را در سرای محله تعریف کنند.  


خدیجه شهنازی، درباره اینکه از کجا آغاز کردند و جرقه کار از کجا زده شد، به همشهری محله می‌گوید: «همسرم پیش از اینکه وارد کار «فیلتراسیون» شود در بخش «ممیزی انرژی» مشغول کار بود. اینکه چگونه وارد حوزه‌کاری فیلتراسیون شدیم به سال ۱۳۸۸ بر می‌گردد. به سبب «آسم» و «آلرژی» دخترم، دکترها گفتند که اتاق‌ها و خانه باید عاری از هر گرد و غباری باشد. در نتیجه شروع کردیم به بستن در و پنجره و دریچه کولر به گونه‌ای که همه منافذ خانه با پارچه پوشیده شد. تا اینکه همسرم این موضوع به ذهنش رسید که چرا به جای پوشاندن دریچه‌های کولر، خود کولر را فیلتر نکنیم. یک فیلتر درست کردیم و دور بدنه کولر بستیم. در ادامه، آزمایش‌ها و تست‌هایی را انجام دادیم تا از کارکرد و تأثیر این فیلتر و جلوگیری از ورود گرد و غبار اطمینان حاصل کنیم.  
یک مدت بدون اینکه ایده و اختراع‌مان را به کسی بگوییم به روش‌های مختلف محک زدیم و پس از کسب اطمینان، فیلتر کولر را به دفتر پژوهش دانشگاه «صنعتی شریف» فرستادیم تا همه ذرات جذب شده توسط آن را آزمایش کنند و در آزمایشگاه مشخص و اثبات شد که فیلتری که ما طراحی کرده‌ایم، اغلب ذرات معلق در هوا را جذب می‌کند. گام بعدی ما تولید ۲ هزار نمونه از این فیلتر بود. همه این فیلترهای تولید شده را در اختیار دوستان و آشنایان و کسانی که می‌شناختیم، قراردادیم تا نظر آنها را هم درباره عملکرد آن دریافت کنیم. همه بر این باور بودند که بسیار خوب است. فیلتر را به یک آزمایشگاه بردیم و پس از دانشگاه شریف، آنها نیر عملکرد آن را تأیید کردند. سال ۱۳۹۰، اختراع‌مان را به معاونت «علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری» بردیم. در سال ۱۳۹۲ از ما دعوت کردند تا در نمایشگاه «ساخت ایران» شرکت کنیم. با اینکه مردم در ابتدا به این اختراع باور نداشتند و گمانشان این بود که بستن اطراف کولر موجب افت هوا می‌شود، اما استقبال خوبی از این محصول شد و این موضوع ما را تشویق و ترغیب کرد تا به کارمان ادامه دهیم. پس از نمایشگاه ثبت اختراع کردیم. با خرید دستگاه و تهیه مکان و نیز استخدام نیرو، تولید انبوه این محصول را آغاز کردیم و موفق به اخذ تأییدیه وزارت بهداشت شدیم.  
سال ۱۳۹۴، سازمان «محیط‌زیست» برای دادن تأییدیه ما را به «سیستان و بلوچستان» فرستاد تا به‌صورت پایلوت در ۶۰ نقطه شهری و روستایی این استان، فیلتر را نصب کنیم. محیط‌زیست پس از اینکه به شکل رندوم عملکرد فیلتر را پایش کرد، ۲ هفته طول کشید تا اختراع‌مان را تأیید کند و اعلام کرد تا ۸۵‌درصد گرد و غبار و ذرات معلق در هوا را جذب می‌کند. از بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر مانند سازمان «مدیریت بحران» نیز موفق به اخذ تأییدیه شدیم. »

  •  ارزآوری و اشتغالزایی در سرای محله 

خدیجه شهنازی از اشتغالزایی و ارزآوری محصولاتی که در سرای محله تولید می‌کنند، می‌گوید: «جالب اینکه در ادامه متوجه شدیم، فیلتری که ساخته‌ایم علاوه بر گرد و غبار، موجب بالا رفتن راندمان کولر و کاهش مصرف آب نیز می‌شود! «آبفا» پس از آزمایش تأیید کرد این فیلتر به میزان ۲۰‌درصد مصرف آب و ۱۵‌درصد مصرف برق را کاهش داده و گرید انرژی دستگاه را از G به F ارتقا می‌دهد.  
این موضوع موفقیت بزرگی برای ما بود. اسم اختراع‌مان را "ماسک کولر" گذاشتیم و خوشبختانه موفق شدیم آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم که ۱۰ هزار فیلتر تنها به کشور «عراق» صادر شد. در داخل سرای محله شهرک دانشگاه، ۳۵ محصول تولید می‌کنیم که فیلتر کولر، ماسک، فیلتر لوله فاضلاب و فیلتر رادیاتور از جمله آنها است. در روزهای پیک ویروس «کرونا»، برای تولید ماسک، شبانه‌روز کار می‌کردیم که برای ۶۰ نفر اشتغالزایی شده بود. ۴۰ نفر شیفت روز و ۲۰ نفر شیفت شب کار می‌کردند. امروز که تولید کم شده است، برای ۲۰ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده‌ایم. »

  •  از سیستان تا شهرک دانشگاه

پس از توضیحات شهنازی درباره شرکت دانش بنیان صافدم، نوبت به همسرش می‌رسد تا درباره تولید ماسک در روزهای کرونایی و چگونگی حضورشان در سرای محله شهرک دانشگاه بگوید: «سال ۱۳۹۴ که به درخواست «دبیر مقابله با ریزگردها»‌ها به استان سیستان و بلوچستان رفتیم، قرار شد در صورت عملکرد خوب فیلترهای ما، بودجه‌ای برای تولید آن در اختیارمان قرار دهند. پس از تأیید شدن محصول در مهر ماه همان سال، از ما درخواست شد تا حداقل ۱۰ هزار عدد از این فیلترها را تولید کنیم و آماده داشته باشیم.  
ما مواد اولیه و دستگاه را تهیه و ۸۰ نفر نیروی کار جذب کردیم. اما با تأخیر در اختصاص بودجه، یک سالی خودمان هزینه و کالاهایی تولید شده را در یک انبار اجاره‌ای دپو کردیم. تا اینکه یکی از متخصصان به من پیشنهاد داد با توجه به صنعتی بودن منطقه ۲۱ و آلودگی هوا، کار فیلتراسیون را در این منطقه دنبال کنم. با پیشنهادی از طرف شهرداری منطقه، برای اتصال برق سرای محله شهرک دانشگاه، همکاری خود را با این منطقه آغاز کردم. »

  • تولید روزانه ۲۵ هزار ماسک در روزهای کرونایی

مدیر شرکت دانش بنیان صافدم، درباره تولید ماسک به همشهری محله می‌گوید: «در اسفند ماه سال گذشته، با شیوع ویروس کرونا نیاز به ماسک افزایش پیدا کرد. در چنین شرایطی، از ما درخواست شد به تولید ماسک بپردازیم. تولید ماسک ما از ۱۳ اسفندماه روزانه ۵۰۰ عدد آغاز شد و تا آخر فروردین‌ماه به ۲۵ هزار عدد رسید و با پایان پیک نخست کرونا تولید ما هم کاهش پیدا کرد. دستگاه تولید ماسک را خودم طراحی کرده و ساختم و از بابت قطعات نیز هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد. این دستگاه تنها دستگاهی است که می‌تواند روزانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون ماسک تمام مکانیزه تولید کند. دستگاه‌های چینی موجود، حداکثر روزانه ۱۰۰ هزار ماسک می‌توانند تولید کنند. همه مراحل تولید تا بسته‌بندی در نایلون توسط دستگاه انجام می‌شود. در پیک کرونا که قیمت ماسک ۱۵ هزار تومان بود، ما ماسک را با قیمت هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروختیم. ماسک «پلیسه‌ای شیلد دار» طراحی کردم که باز هم توسط همین دستگاه تولید می‌شود. این طرح از ماسک برای نخستین بار در جهان تولید می‌شود. اگر حمایت شویم می‌توانیم به آسانی روزانه ۵۰۰ هزار ماسک استاندارد و بهداشتی تولید کنیم. »

کد خبر 526137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha