مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

«کله گیپا» یکی از غذای کمتر شناخته شده و خوشمزه استان یزد به ویژه شهرستان اردکان است که اخیرا در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشورمان به ثبت رسیده است.

کله گیپا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، یکی از آشپزهای خانگی اردکان گفت: کله گیپا به عنوان یک غذای محلی  اینک در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. گیپا یا دلمه سیرابی یکی از غذاهای سنتی و بسیار قدیمی استان یزد است که بین شهرستان‌های این استان از جمله اردکان طرفداران بیشماری دارد.

الهام متقی بیان کرد: قدمت پخت گیپا در شهرستان اردکان بیش از ۱۰۰ سال است. گیپا غذایی بسیار لذیذ با کلی خواص درمانی و از نظر اقتصادی به صرفه است.

این آشپز اردکانی اضافه کرد: خواص و فواید سیرابی برای سلامتی بدن و درمان بیماری‌ها سال‌هاست که از سوی متخصصان توصیه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به درمان کم خونی، مفید در رشد و تقویت کودکان، بهترین برای تقویت معده و روده، تقویت و درمان ریزش مو، مفید برای افراد مبتلا به بیماری ام اس، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت و کمک به تولید اسپرم سالم، کمک در درمان بیماری های عصبی و افسردگی، درمان زخم معده و اثنی عشر و نیز ضد سرطان اشاره کرد.

وی گفت: از جمله سایر خواص و فواید سیرابی برای سلامت بدن ویتامین B۱۲  موجود در آن است که این غذا را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای رفع حالت تهوع زنان باردار تبدیل کرده است و علاوه بر آن حاوی مقادیر اندکی ویتامین E و نیاسین است.

متقی بیان کرد: مواد اولیه پخت این غذای محلی در اردکان شامل سیرابی، برنج، عدس، پیاز و ادویه است و در گذر زمان اندکی نیز دچار تغییرات شده است به طوری که بنا به گفته قدیمی‌ها با توجه به کم بودن برنج در آن سال‌ها، عمدتا مردم از بلغور گندم و پیاز به جای برنج در پخت گیپا استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: در زمان‌های قدیم این غذا را داخل دیگ‌های سنگی و روی آتش طبخ می‌کردند که در لذیذ شدن این غذا تاثیرگذار بود.

متقی گفت: این غذا را اگر به همراه کله گوسفند هم بپزید، بسیار خوش طعم می‌شود، ضمن این که روش‌های پخت این غذا در جزییات ممکن است متناسب با سلیقه هر کسی متفاوت باشد به عنوان مثال برخی به مواد گوشت لقمه‌ای اضافه می‌کنند یا به جای زیره از دارچین یا زنجبیل استفاده می‌کنند هر سه این ادویه‌ها مسهل سیرابی هستند تا طبع سرد و خشک این غذا را متعادل کنند.

کد خبر 525884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha