قدیمی‌ها بیراه نمی‌گفتند که دوران خدمت سربازی از پسرها مرد می‌سازد. مصداق بارز این مثل «وحید فتحی» همسایه هنرمند در محله سلسبیل است.

صدا

 همشهری آنلاین_ بهاره خسروی:  او هرچند در یک خانواده هنرمند متولد شده و از کودکی تجربه تمرین با سازهای مختلف سنتی و کلاسیک را داشته، اما دوره اوج شکوفایی و کشف استعداد این هم‌محلی اهل موسیقی ما به دوران خدمت سربازی و نواختن سازهای کلارینت و ساکسیفون برمی‌گردد. در واقع از پادگان اراک به مرکز صدا و سیمای اراک برای آهنگسازی معرفی شد و از همانجا این مسیر را ادامه داد و بعد از شاگردی در محضر استادان بزرگ موسیقی همچون استاد «محمدرضا شجریان» امروز در کسوت خواننده، آهنگساز و مدرس مشغول فعالیت وکشف استعدادهای بکر است. مهمان «وحید فتحی» این همسایه هنرمند ساکن خیابان دامپزشکی در محله سلسبیل شده‌ایم.  

«بعد از صدای پدر و مادر، صدای‌ساز نخستین صدایی بود که با آن قد کشیدم و بزرگ شدم. خانه ما محل رفت‌وآمد استادان موسیقی بود و به همین دلیل از کودکی باساز مأنوس شدم. » وحید فتحی، همسایه اصالتا آذری ما از دیار اردبیل، این مطلب را می‌گوید و سر صحبت را باز می‌کند: «سال ۱۳۵۷ در یک خانواده هنرمند پا به عرصه زندگی گذاشتم. پدرم دبیر زیست‌شناسی بود، اما تدریس تار هم می‌کرد. مادرم هم سه‌تار تدریس می‌کرد. همین حال و هوا برای علاقه‌مند شدن به موسیقی کافی بود. ۶ یا ۷ ساله بودم که کلاس ویولن رفتم و در دوره نوجوانی هم با سازهای سنتور، سه‌تار، تنبور و قانون تمرین کردم. »
این هنرمند درکنار یادگیری نوازندگی، از قافله علم و تحصیل هم جا نماند و در حال حاضر دارای ۲ مدرک لیسانس تربیت‌بدنی و موسیقی است. اما کشف استعداد آقای فتحی حکایت جالبی دارد که او این‌طور تعریفش می‌کند: «من در حال حاضر به نواختن و تدریس ۲۷‌ساز سنتی و کلاسیک مسلط هستم. اما ماجرای فعالیت حرفه‌ای‌ام در وادی موسیقی به دوران سربازی برمی‌گردد. جزء گروه موزیک پادگان اراک بودم و در آنجا سازهای کلارینت و ساکسیفون می‌نواختم. از همان پادگان برای اجرای برنامه به صدا و سیما و بعد هم به مرکز موسیقی صدا و سیما معرفی شدم و در آزمون تست صدا قبول شدم و به‌عنوان خواننده کارم را شروع کردم. »

  • شاگردی در محضر استاد «‌محمدرضا شجریان»

فتحی علاوه بر کار تدریس و نواختن‌ساز در کار خوانندگی در دستگاه‌های مختلف ایرانی و پاپ هم دستی بر آتش دارد. آلبوم‌های «فصل عاشقی» و «وصف شوق» حاصل فعالیت او در حوزه خوانندگی است. او که در محضر استادان بزرگ آواز ایرانی چون «محمدرضا شجریان» شاگردی کرده است، تعریف می‌کند: «صدا ارثیه خانواده مادری است که نصیب من شده است. از دوران نوجوانی کار آواز را نزد استادان بنام موسیقی شروع کردم. در محضر استاد شجریان آوازهای ایرانی مانند گوشه افشاری را آموختم. البته به جز استاد شجریان در محضر استاد شاپور رحیمی‌، استاد فرهاد برنجان و استاد کاووس سمندر شاگردی کرده‌ام. »فتحی در حال حاضر هم در سبک سنتی می‌خواند و هم در سبک پاپ. البته تلفیقی موسیقی پاپ و سنتی را هم اجرا می‌کند.  

  • تپق‌های شاگردانه در محضر استاد

شاگردی در محضر استادان بزرگان و دود چراغ خوردن برای یادگیری فوت کوزه‌گری قطعاً پر از خاطرات شیرین و آموزنده است. فتحی در میان صحبت‌هایش به این موضوع اشاره می‌کند و با مرور دوباره آنها لبخند بر چهره‌اش نقش می‌بندد؛ یعنی وقتی از تپق زدن در مقابل استاد شجریان یاد می‌کند و از حساسیت و دقت او برای آموزش شاگردانش تعریف می‌کند: «خاطرم است نزد استاد شجریان تست خوانندگی دادم. آن زمان ردیف استاد «عبدالله دوامی» را میان شاگردانم تدریس می‌کردم. استاد از من خواست تا ردیف استاد «عبدالله دوامی» را در دستگاه «شور» و گوشه «شهناز» اجرا کنم. تپق زدم و بعد گفتم این اجرا فقط برای نوازندگی است، نه آواز. همه کلاس خندیدند. یکی از دوستان حاضر در جمع گفت: بنده ‌خدا تقصیری ندارد. چون‌ساز تدریس می‌کند، خیال می‌کند این سبک را بایدساز بزند. » به گفته فتحی، استاد شجریان نسبت به یادگیری شاگردان حساسیت و سختگیری استادانه خودش را دارد. او به دلیل اهمیت بالایی که ادای ردیف‌های آوازی دارد، همیشه یک شرط تعیین می‌کرد: اگر درسی را به درستی یاد نگرفتی سر کلاس‌نیا تا با تمرین و تکرار به درستی بتوانی درس را یاد بگیری.  

  • فقر سرانه فضای سبز

محله سلسبیل یکی از فقیرترین بخش‌های تکه دهم پایتخت از لحاظ سرانه فضای سبز است. فتحی با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: «ما اهالی ساکن در منطقه در هر صنف و جایگاهی که باشیم یکسری خواسته‌های مشترک برای زندگی شهروندی داریم. یکی از آنها سرانه فضای سبز است. متأسفانه در محله سلسبیل به جز بوستان شهید حیدریان در خیابان خوش هیچ بوستان یا فضای سبزی نداریم. این بوستان هم بسیار کوچک است و برای تفریح بچه‌های کوچک فضای چندان مناسبی ندارد. فکر می‌کنم مسئولان شهری باید فکری برای افزایش سرانه سبز به‌ویژه در محله سلسبیل بکنند. » ناایمن بودن وضعیت پیاده‌روهای خیابان رودکی هم از دیگر مشکلات شهری است که فتحی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «خیابان رودکی یکی از خیابان‌های پر تردد منطقه است، اما پیاده‌روهای چندان ایمنی برای‌ تردد ندارد. یا دائما موتورسوارها با سرعت در حال‌ تردد هستند یا اینکه موازییک‌ها لق است. سدمعبر کاسبان هم به فراوانی دیده می‌شود. همه این موارد نیاز به ساماندهی اساسی دارند. »

  • آموزش رایگان ارف 

کشف استعداد در زمینه موسیقی یکی از فعالیت‌هایی است که فتحی در حال حاضر انجام می‌دهد. همسایه هنرمند ما در این زمینه حتی آماده همکاری رایگان با مجموعه مدیریت شهری منطقه نیز هست و در این‌باره می‌گوید: «دوست دارم حاصل تجربیاتم در موسیقی را به افراد مستعد انتقال دهم. معتقدم برای کار در حوزه موسیقی باید از دوران کودکی برنامه‌ریزی کرد. برای رسیدن به این هدف حاضر به همکاری با شهرداری و آموزش رایگان‌ساز ارف هستم. اگر مجموعه مدیریت شهری برای دوره‌های آموزش ارف به مربی نیاز دارد، حاضرم با آنها به رایگان همکاری کنم. » 

کد خبر 525726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha