ماجرای استیضاح هیات رئیسه مجلس واکنش‌های متناقضی در پی داشته و همچنان خبرساز است. این موضوع به رغم تکذیب برخی نمایندگان روز گذشته به طور تلویحی از سوی یکی از اعضای هیات رئیسه تایید شد.

مجلس قالیباف

به گزارش همشهری آنلاین، گرچه اسامی ۱۲ کمیسیون تخصصی مجلس و روسای آنها اعلام شده است، اما هنوز ماجرای استیضاح هیات رئیسه و رئیس مجلس دوازدهم به دلیل چگونگی انتخاب این اعضا ادامه دارد. مجلس یازدهم که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می دهند و بسیاری از آنها با شعار شفافیت به مجلس راه یافتند در همین ابتدای راه با مشکلی جدی مواجه شده‌اند. در حالی که در مجالس قبلی کمتر شنیده می‌شد که بر سر عضویت در کمیسیون ها چالشی به وجود آمده، اما در مجلس یازدهم ابتدا زمزمه‌های اختلاف در این زمنیه به گوش رسید و چندی بعد علنی شد. اختلاف هایی که بر سر عضویت در کمیسیون‌های خاص به وجود آمد و چنان عمیق شد که خبر استیضاح هیات رئیسه و رئیس مجلس در اثر دخالت در این زمینه، منتشر شد. خبرهایی که ابتدا با تکذیب برخی نمایندگان مواجه شد و حتی برخی اصل استیضاح هیات رئیسه از سوی نمایندگان را غیر قانونی دانستند، اما بالاخره احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس این اخبار را تایید کرد و گفت که از این اقدام نمایندگان ناراحت نشده اند! گرچه به نظر می رسد این امر درحال تبدیل شدن به چالشی جدی برای قالیباف و سرآغاز اختلاف میان مجلس اصولگرای یازدهم است.

  • ماجرا چه بود؟

چندی پیش بود که لیست نهایی کمیسیون‌های مجلس در حالی اعلام شد که یاران و نزدیکان محمدباقر قالیباف از یک ‌سو و اعضای هیات رییسه مجلس از دیگر سو حضوری پررنگ در کمیسیون‌های مهم مجلس، از امنیت ملی و شوراها به عنوان دو کمیسیون سیاسی گرفته تا اقتصادی و برنامه و بودجه به عنوان دو کمیسیون اقتصادی داشتند.به گزارش اعتماد ، این حضور پررنگ و تشدید نارضایتی‌های درون‌ پارلمانی از عملکرد قالیباف و یارانش سبب شد تا برخی نمایندگان مجلس همچون زهره الهیان، نماینده اصولگرای تهران در نامه‌ای رسما خواستار خداحافظی اعضای هیات رییسه با کمیسیون‌های پرمخاطب مجلس شوند ولی نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه با اعلام اسامی روسای کمیسیون‌ها مشخص شد چهره‌هایی در نهایت موفق به تکیه بر کرسی ریاست کمیسیون‌های تخصصی پارلمان شده‌اند که در قیاس با سایر رقبای خود، روابطی بهتر و نزدیک‌تر با هیات رییسه مجلس یازدهم دارند. 

در همین راستا «اعتماد» با ۳ تن از اعضای هیات رییسه مجلس تماس گرفت که ۲ نفر از آنها علاقه‌ای به اظهارنظر در این زمینه نداشتند ولی یک نفر از آنان به شرط عدم اعلام نامش، به «اعتماد» گفت که «درباره موضوع استیضاح هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی مباحثی را شنیده است.»

او همچنین با بیان اینکه «برخی نمایندگان معترض به روند انتخاب اعضای کمیسیون‌ها شفاها به من گفته‌اند که ممکن است از اهرم استیضاح هیات رییسه استفاده کنند»، گفت: «این مساله حق قانونی نمایندگان است و در آیین‌نامه داخلی مجلس نیز ذکر شده است؛ بنابراین نمایندگان می‌توانند از آن استفاده کنند ولی اطمینان خاطر می‌دهم که به اعتراضات آنان درباره کمیسیون‌ها رسیدگی شده و نتایج نیز اعلام خواهد شد تا مجلس بتواند هرچه سریع‌تر درگیر مسائل اصلی کشور شود و باری از دوش مردم بردارد.»

علاوه بر این عضو هیات رییسه مجلس، عنابستانی، عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس و  نماینده نزدیک به «بهاری‌های بهارستان» نیز نه‌تنها حاضر به تکذیب احتمال استیضاح هیات رییسه پارلمان و شخص محمدباقر قالیباف به عنوان رییس مجلس نشد، بلکه به تایید تلویحی آن پرداخت اما همزمان با انتقاد از این تصمیم معترضان گفت که «استیضاح رییس مجلس، نه اولویت نمایندگان است و نه مردم. ممکن است به عملکرد هیات رییسه انتقاداتی وارد باشد ولی طرح مساله استیضاح و پیگیری آن موضوعی انحرافی محسوب می‌شود و افرادی که آن را پیگیری می‌کنند باید بدانند که اقدامی غلط و اشتباه است.»

 استیضاح در کمین قالیباف | نمایندگان معترض شفاها گفتند رئیس را استیضاح می‌کنند

  • ماجرای ۱۰۰ امضا برای استیضاح قالیباف | یک نماینده:  استیضاح هیأت رئیسه قانونی نیست!

درحالی این موارد رسانه ای شد که چندی بعد خبر استیضاح هیات رئیسه مجلس ازسوی ۱۰۰ نماینده منتشر شد. اعتمادآنلاین در خبری به نقل از یک نماینده که نامش هم ذکر نشده بود، نوشت: تعداد امضاءکنندگان استیضاح هیات‌رییسه مجلس به یکصد نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود از این تعداد نیز بگذرد.

 چیدمان خاص نمایندگان در کمیسیون‌ها و مداخله برخی اعضای هیات‌رییسه در انتخابات هیات‌رییسه کمیسیونها عمده‌ترین دلیل این استیضاح ذکر شده است. یک نماینده مجلس گفت هیات‌رییسه مجلس درکمتر از یکماه پس از استقرار عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشت.

از سوی دیگر اما  یک عضو فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم به فردانیوز گفت: جمع آوری ۱۰۰ امضا در مجلس برای استیضاح قالیباف کذب است. نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیین نامه داخلی مجلس ۲۴۱ ماده دارد، اظهار کرد: هیچ ماده ای در آیین نامه داخلی مجلس برای استیضاح هیأت رئیسه وجود ندارد. چند نماینده معترض به هیأت رئیسه می توانند در انتخابات سال دوم هیأت رئیسه به ترکیب فعلی رأی ندهند.سیدغنی نظری درباره خبر جمع آوری ۱۰۰ امضا در مجلس برای استیضاح محمدباقر قالیباف افزود: این خبر از اساس کذب است. به هیچ عنوان موضوع استیضاح رئیس مجلس صحت ندارد و کسی هم در مجلس این مسئله را دنبال نمی کند.

۱۰۰ نماینده به دنبال استیضاح هیات رئیسه مجلس یازدهم؟ | واکنش یک نماینده مجلس

  • استیضاح هیئت رئیسه  حق قانونی نمایندگان است

بحث بر سر این موضوع تقریبا فروکش کرده بود که دیروز عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دستورالعمل تعیین کمیسیون‌ها در نشست مشترک کمیسیون تدوین آیین‌نامه و هیئت رئیسه مشخص شده و ما تا زمان اصلاح آن در صحن علنی، اقدامی خلاف آن انجام نمی‌دهیم. به گزارش خانه ملت، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به برخی خبرها مبنی بر درخواست استیضاح هیئت رئیسه از سوی تعدادی از نمایندگان گفت: استیضاح وزرا، رای عدم کفایت به رئیس جمهور و استیضاح هیئت رئیسه چه یک عضو آن یا چند نفر از اعضای هیئت رئیسه حق قانونی نمایندگان است و این حق را نمایندگان می‌توانند هر زمانی که اراده کنند، اعمال کنند.

وی ادامه داد: ما به عنوان اعضای هیئت رئیسه قطعا از این اقدام قانونی نمایندگان ناراحت نشده و آن را حق قانونی وکلای ملت می‌دانیم اما نکته حائز اهمیت این است که دوستان توجه داشته باشند، دستورالعمل تعیین کمیسیون‌های تخصصی برای نمایندگان در جلسه مشترک کمیسیون تدوین آیین‌نامه با هیئت رئیسه مجلس به موجب رای‌گیری تعیین و اجرایی می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار کرد: احتمال دارد، یک عضو هیئت رئیسه به دستورالعملی رای منفی دهد اما در نهایت براساس رای اکثریت این موضوع نهایی می‌شود.

* دستورالعمل تعیین کمیسیون‌ها مصوب کمیسیون آیین‌نامه و هیئت رئیسه است 

امیرآبادی‌فراهانی تاکید کرد: امتیازبندی نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌ها براساس سوابق کاری، اجرایی و نمایندگی و همچنین تحصیلات آنها تعیین ‌شد مثلا اگر من که در مجلس دهم عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بودم در این دور هم کمیسیون شوراها را انتخاب می‌کردم، ۷۳۰ امتیاز داشتم اما به دلیل اینکه کمیسیون اقتصادی را انتخاب کردم و غیرمرتبط به سابقه قبلی بود، من ۴۵۰ امتیاز بدست آوردم.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: سوابق شغلی افراد مانند استاندار، فرماندار، وزیر، مدیر و ... هر کدام دارای یک امتیاز مشخص بوده و نمایندگان هم مدارک مورد نیاز را در این مورد ارائه کردند و در نهایت کمیسیون‌های نمایندگان به موجب امتیازبندی مشخص شده است. اکنون به طور مثال، نماینده عزیزی که در دوره قبل کمیسیون اجتماعی بوده و تحصیلاتی در حوزه اجتماعی هم دارد و حتی سابقه‌ای هم در بحث عمران ندارد، کمیسیون عمران را به عنوان اولویت خود انتخاب کرده حال هیئت رئیسه با وجود بحث امتیازبندی چه کاری می‌تواند برای این نماینده انجام دهد؟

نماینده مردم قم در مجلس اظهار کرد: زمانی که یک نماینده امتیاز لازم را برای حضور در کمیسیون عمران بدست آورده، چگونه هیئت رئیسه می‌تواند وی را کنار گذاشته و نماینده‌ای که نتوانسته امتیازی بدست بیاورد را تنها به دلیل اصرار وی جایگزین آن نماینده کند. این نماینده اکنون خواهان استیضاح هیئت رئیسه است ولی ما نمی‌توانیم کاری برای وی انجام دهیم زیرا دستورالعمل کاملا مشخص است.

امیرآبادی‌فراهانی تاکید کرد: بعد از تعیین دستورالعمل اولیه به دلیل برخی ابهامات نسبت به تعیین امتیاز بعضی سمت‌ها یک جلسه مشترک میان ۱۵ عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه و ۱۲ عضو هیئت رئیسه برگزار شد و کمیسیون تدوین آیین‌نامه در جلسه دیگری دستورالعمل را تغییر داد و اعلام کرد به طور مثال چون سمت جدیدی با عنوان معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه شکل گرفته، یک نماینده با داشتن مدرک در رشته مدیریت بازرگانی می‌تواند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: ما نمی‌گوییم نمایندگان جا مانده از کمیسیون‌ها که تعداد زیادی هم ندارند، کارشان را پیگیری نکنند زیرا این موضوع حقشان است اما باید توجه داشته باشند که این موضوع در اختیار هیئت رئیسه مجلس نیست.

  • رسانه‌ها دستورالعمل تعیین کمیسیون‌ها را شفاف‌سازی کنند

وی با اشاره به نحوه انتخاب کمیسیون‌ها در دوره قبلی مجلس اظهار کرد: من در دور دهم مجلس رئیس شعبه بودم و تعیین کمیسیون‌ها برای نمایندگان در اختیار رئیس شعبه بود و شاهد بودم بسیاری از روسای شعب براساس سلایق سیاسی افراد، کمیسیون‌های آنها را مشخص می‌کردند و نماینده‌ای در دوره قبل بدون داشتن رشته تحصیلی مرتبط تنها به دلیل سیاسی جزو کمیسیون برنامه و بودجه شد زیرا رئیس شعبه می‌خواست در زمان رای‌گیری برای انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون، این نماینده برای رئیس شدن وی کمکی باشد اما دستورالعمل جدید تمام انتخاب‌های سلیقه‌ای و سیاسی را از میان برداشت.

امیرآبادی‌فراهانی ضمن گلایه‌مندی از رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها باید با پرداختن به موضوع دستورالعمل و نحوه انتخاب کمیسیون‌ها برای نمایندگان، موضوع را برای مردم و نمایندگان مجلس شفاف اعلام می‌کردند تا اگر کسی خدایی ناکرده بیشتر از دستورالعمل زیاده‌خواهی کرد، مشخص شود.

نماینده مردم قم در مجلس در پایان تاکید کرد: اگر ایرادی هم در زمینه دستورالعمل انتخاب کمیسیون‌های تخصصی مجلس وجود دارد، نمایندگان می‌توانند این موضوع را در صحن علنی مجلس براساس رای‌گیری تغییر و اصلاح کنند اما تا آن زمان هیئت رئیسه مجلس نمی‌تواند خلاف دستورالعمل اقدامی انجام دهد.

کد خبر 525467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    3 1
    بازهم نیومده رفتنی شددعواهای سیاسی شروع شد