نمایندگان مجلس یازدهم یک‌ماه بعد از روی کار آمدنشان درصدد کشاندن حسن روحانی به مجلسند تا با طرح سؤال از او درباره نابسامانی‌های بازار و افزون شدن مشکلات معیشتی مردم، هویت سیاسی‌شان را به رخ رقیب و دولت بکشند.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین، تکاپوی منتقدان دوآتشه دولت تدبیر و امید برای احضار رئیس‌جمهور به صحن بهارستان و به چالش کشیدن مدیریت اقتصادی کابینه‌اش در حالی است که حسن روحانی در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم یعنی ۳۰روز قبل خواستار تعامل دو قوه شده و اعلام کرده بود: «دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند و از مجلس اخوت می‌خواهیم، در این سال سخت به مردم امید بیشتر و یأس بزرگی به دشمنان می‌دهیم و پیشرفت کشور را ادامه خواهیم داد.»

 به‌رغم این پیام روحانی اما منتقدانش با کلیدواژه‌های «معیشت مردم»، «گرانی» و «سؤال از رئیس‌جمهور» در رسانه‌ها و فضای مجازی به میدان آمده‌اند و هنوز یک‌ماه از استقرارشان بر مجلس نگذشته است و نه صحن علنی مجلس به طرح یا لایحه‌ای ورود رسمی داشته و نه کمیسیون‌ها دستورکارهای کارشناسانه‌شان را کلید زده‌اند، یقه دولت و در رأس آن حسن روحانی را گرفته‌اند. آنها درپی آنند که همه کاستی‌های معیشتی و اقتصادی بروز یافته را بدون درنظر گرفتن تأثیرات تحریم‌های آمریکا وسوء مدیریت‌های ۴دهه اخیر را از دولت فعلی طلب کنند.

در همین راستا احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و از چهره‌های نزدیک به جریان پایداری در بهارستان در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشته است: «آنهایی که با رها کردن بازار ارز، مسکن و اقلام اساسی مردم فکر می‌کنند می‌توانند بار دیگر افکار عمومی را برای مذاکره با قاتلان سلیمانی سوق دهند سخت در اشتباهند. با استفاده از توان ملت و جوانان جلوی گرانی را بگیرید، مجلس یازدهم به‌جای پذیرش برجام شما را برکنار می‌کند.»

او پیش‌تر هم در توییتی دیگر نوشته بود که دولت محترم به‌خصوص شخص رئیس‌جمهور برنامه خود را برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌های ارز، کالا و خدمات و مسکن را اعلام کرده و جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرند؛ در غیر این صورت با تعدادی از همکاران صحبت کردیم تا سؤال از رئیس‌جمهور را در مجلس مطرح کنیم.

البته امیرآبادی در مسیر پیش بردن طرح سؤال از رئیس‌جمهوری تنها نیست و بحث استیضاح و سؤال از حسن روحانی مکررا در سخنرانی‌های انتخاباتی و توییت‌های دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم هم تکرار می‌شد.

اهمیت برجسته شدن بحث طرح سؤال از حسن روحانی زمانی دوچندان می‌شود که نامه روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس خطاب به او را پیش‌زمینه کلید زدن طرح سؤال از رئیس‌جمهور و به تعبیری اولتیماتوم رسانه‌ای به او تلقی کنیم.

 مجتبی ذوالنوری، مرتضی آقاتهرانی، محمدرضا پورابراهیمی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، اکبر تالارپشتی، فریدون عباسی، محمدصالح جوکار، جواد ساداتی‌نژاد، حسینعلی شهریاری، مهدی عیسی‌زاده، رضا رضایی‌کوچی و علیرضا منادی سفیدان، امضاکنندگان این نامه هستند که حداقل ۸نام اول آن حلقه مشترک، رزومه‌شان نقد دولت و هجمه به برنامه‌های آن از قبیل حفظ برجام و یا پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف چه از تریبون مجلس و چه از دیگر تریبون‌هایی که بعضا خارج از مجلس دهم در اختیار داشتند، بود.امیرآبادی در مسیر پیش بردن طرح سؤال از رئیس‌جمهوری تنها نیست و بحث استیضاح و سؤال از حسن روحانی مکررا در سخنرانی‌های انتخاباتی و توییت‌های دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم هم تکرار می‌شد

هشدارهای گاه و بیگاه پایداری‌های مجلس یازدهم به روحانی برای به جریان انداختن طرح سؤال از او در حالی است که همین جریان پیش‌تر و در پی نوسانات بازار طلا و ارز در اردیبهشت‌ماه ۲سال گذشته که انتقادات از رویه اقتصادی دولت تدبیر و امید به اوج خود رسیده بود با امضای ۸۰نماینده، طرح سؤال از حسن روحانی را کلید زدند و در شهریور ماه۹۷ او را برای پاسخگویی به مجلس کشاندند.

عدم‌موفقیت دولت در مدیریت قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم‌موفقیت دولت در کاهش نرخ بیکاری، رکود شدید اقتصادی چندساله و افزایش روزافزون نرخ ارز محور ۵سؤال مجلس دهم از روحانی بود که در ۴ مورد پاسخ‌های رئیس‌جمهور را قانع‌کننده ندانست. پایداری‌های مجلس دهم، البته با این طرح سؤال قانع نشدند و سودای استیضاح روحانی را با تأکید بر ناکارآمدی برجام در سر داشتند؛ سودایی که به جد از سوی مجتبی ذوالنوری در مجلس دهم پیگیری می‌شد، اما اکثریت مجلس به آن اقبالی نداشتند و استیضاح روحانی را فقط عاملی در تشدید نابسامانی شرایط می‌دانستند.

حال باید دید این طیف در مجلس چه روندی را در قبال دولت روحانی اتخاذ خواهد کرد و به مرادش یعنی استیضاح و حتی عزل روحانی که زمستان۹۷ درسر می‌پروراند خواهد رسید؟ یا باز هم به توصیه بزرگان طیف‌شان از این مراد صرف‌نظر خواهد کرد؟

  • مأموریت ویژه قالیباف به کمیسیون‌های تخصصی 

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به روسای کمیسیون‌های تخصصی مأموریت داد تا اولویت‌های کاری را براساس مشکلات اقتصادی انجام دهند. 

علیرضا سلیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس با اعلام این خبر به تسنیم گفت: طبق مأموریتی که آقای قالیباف، رئیس مجلس به کمیسیون‌های تخصصی ابلاغ کرده، قرار شده که رؤسای کمیسیون‌ها، اولویت‌های مجلس را پایش کنند و در اختیار هیأت‌رئیسه مجلس قرار دهند. وی با اشاره به اولویت‌های مجلس یازدهم و کمیسیون‌های تخصصی، ادامه داد: طبق مأموریت رئیس مجلس مقرر شده که اولویت‌های مجلس یازدهم که بر پایه حل مشکلات اقتصادی و نیز تحول درون ساختار قوه ‌مقننه استوار است، از سوی کمیسیون‌های تخصصی، احصاء شده تا هدفگذاری مناسبی برای آینده روندکاری مجلس صورت گیرد. 

او افزود: قرار است گزارش رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس درباره اولویت‌های مجلس در یکی از جلسات هیأت‌رئیسه پارلمان پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 526255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    2 0
    دمشون گرم دولتتون که مارو بیچاره کرده اگر یک ذره وجدان داشتید به صورت چشم بسته و البته سیاسی از این دولت دفاع نمیکردید و منتقدینشو بکوبید .امان از قلم به مزدی نونی که میبرید سر سفره مشکل داره به بچه هاتون ندید بخورن گناه دارن
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    1 1
    همه معضلات وگرفتاری ها ناشی از عملکرد اصولگرایان و اصلاح طلبان است از بعد از انقلاب به نوبت قدرت در دست این دو گروه بوده هرکدام به نوبه خود سعی کردند درزمان قدرت دیگری را تخریب کنند دیگر بس است ما از آمریکا وایادیش بیمی نداریم بیم ما از عملکرد قدرت نشینان است
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    3 0
    عمر رفت ،جوانی رفت،سرمایه رفت ،فرصت رفت،....... دیگر چه می خواهید
  • اجمد IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    0 1
    وقتی مجلس با حداقل رای تشکیل شود حداکثر نظر مردم را تاب نمیاورد