مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

غلامرضا رفیع: مدیریت واحد شهری سال‌هاست به عنوان مهم ترین راهکار برای اداره شهرها معرفی می‌شود ولی تا به حال گام موثری در این راستا برداشته نشده است.

به بیان دیگر هنوز یک نهاد برنامه‌ریزی واحد و یکپارچه‌ای که همه دستگاه‌های ذیربط مسائل شهری، خود را ملزم به رعایت و اجرای سیاست‌های آن بدانند شکل نگرفته است و هر سازمان و دستگاهی اداره شهر را دستخوش تصمیمات بعضاً سلیقه ای خود قرار می‌دهد.

موازی کاری و تداخل در امور به عنوان شاخص بارز و اصل این نوع مدیریت تاکنون هزینه‌های هنگفتی را بر شهرها تحمیل کرده است و بی توجهی نسبت به آثار و پیامدهای ناشی از اداره چند پارچه شهرها حاصلی جز کندی در انجام امور و اجرای طرح های عمرانی، آموزشی، بهداشتی و فرهنگی و اجتماعی و به تبع آن کمبود سرانه های خدماتی و رفاهی نداشته است.

نمونه‌هایی از مدیریت ناهماهنگ و چندپارچه را در حفاری‌ها و آسفالت مکرر معابر شهری می‌توان دید که هنوز آسفالت کوچه یا خیابانی سرد نشده گروهی دیگر سرگرم کندن آن برای عبور تأسیسات آب، برق، مخابرات، گاز و غیره می‌شوند.

وضعیت ساخت و ساز به عنوان تأثیرگذارترین بخش شهری نیز به همین منوال است و سازمان‌های متعددی ازجمله شهرداری، نظام مهندسی، وزارت مسکن و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی هریک سیاست های جداگانه ای را اعمال می کنند و باتوجه به ناهماهنگی موجود هم اکنون کنترل و نظارت دقیقی روی ساخت و ساز‌های شهری انجام نمی‌شود.

خلأ مدیریت واحد شهری باعث شده است تا در حال حاضر کسی خود را در برابر انبوه مشکلات و مطالبات شهری مسئول نداند و از این رهگذر برخی سازمان‌ها برای فرار از مسئولیت با توجیه کم کاری ها، عدم موفقیت در اجرای طرح ها را به گردن دیگری بیاندازند و در چنین شرایطی مردم در حل مشکلات خود بلاتکلیف بمانند و برای نمونه بسیاری از املاک مردم سال‌هاست در طرح های عمرانی، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی سازمان‌ها و نهادهای مختلف قرار گرفته است بدون این که طرحی اجرا و یا املاک مردم از بلاتکلیفی خارج شود.

ازاین رو با تشکیل و گذشت دو دوره از فعالیت شوراها به عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیری در کشور و فراگیرترین نهاد مردمی برآمده از متن قانون اساسی انتظار می‌رود دولت درجهت کاهش تصدی گری‌ها عملاً زمینه‌های تحقق مدیریت واحد شهری را با واگذاری اختیارات و مسئولیت ها و امکانات مورد نیاز و ایجاد راهکارهای مناسب فراهم سازد تا شوراها با نقش آفرینی در جایگاه اصلی خود سکان اداره یکپارچه امور شهری را به ویژه در کلان شهرها به دست بگیرند و موظف به پاسخگویی امور شهری باشند نه این که انتظار و توقع برآوردن امور توسط شوراها در سطحی وسیع ایجاد شود ولی اختیارات، امکانات و منابع همچنان در دست سایر سازمان‌ها باقی بماند.

کد خبر 5253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز