مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

مسعود زلفی: شهر، موجودی زنده و با ویژگی خاص است و از این‌رو هریک از اندام‌واره‌های آن بر یکدیگر تاثیرگذار هستند.

با چنین نگره‌ای پیکره‌ای به نام شهر به یک فرماندهی و مدیریت واحد نیاز دارد تا شهر بسامان شده و نظم پذیرد.
متأسفانه شهر تهران و البته سایر شهرهای کشور فاقد یک مرکز فرماندهی و مدیریت واحد است و از این‌رو معضلات شهری تقریباً پابرجاست و روند زندگی هم برای شهر و نیز برای شهروندان  سخت‌تر می‌باشد. به تعبیری، معضلات شهر، در عدم وجود مدیریت واحد شهری ریشه دارد.
فقدان مدیریت شهری موجب شده است تا هزینه زندگی در این شهر که دوره گذار از فلاحتی به صنعتی را سپری می‌کند بالا و بیش از حد متعارف باشد و در عین حال نتوان به برخورداری از یک شهر توسعه‌یافته امیدوار بود، چرا که اصولاً مدیریت واحد شهری، پیش‌نیاز اداره شهر و عنصر کارآمد توسعه‌یافتگی آن تلقی می‌شود.
به‌دور از عقلانیت است که کلان‌شهری چون تهران به شیوه مدیریت جزیره‌ای، ناهمگون و چندپاره اداره شود. منطقی نمی‌نماید موضوعی نظیر ترافیک و حمل و نقل که اصولاً جایگاه ویژه‌ای در زندگی شهری دارد توسط 20 کانون ناهمگن مدیریت شود و زمانی که پدیده پایدار ترافیک چهره نازیبا و سنگین خود را بر زندگی شهروندان تحمیل کرده و آن را مختل می‌کند، هیچ‌یک از آنها حاضر به قبول مسئولیت نمی‌شوند. به همین دلیل است که معضلات تهران همچنین جاری است و این ناهنجاری متأسفانه به یک هنجار پایدار تبدیل شده است. به عبارتی دیگر معضلات شهری تهران از جمله آلودگی هوا و ترافیک به دلیل نبود مرکز مدیریت واحد، امروزه به عنصر ذاتی تهران مبدل گشته است. موازی‌کاری و تداخل در امور به‌عنوان شاخصه بارز این نوع مدیریت، تاکنون هزینه‌های هنگفتی اعم از مالی و روحی بر شهر تحمیل کرده است و بی‌توجهی نسبت به پیامدهای ناشی از اداره چندپاره شهر، دستاوردی جز کندی در انجام امور و اجرای طرح‌های عمران شهری با صرف هزینه‌های گزاف نداشته است.
حال که در آستانه برگزاری انتخابات سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم به نظر می‌رسد دولت و مجلس شورای اسلامی باید موضوع مدیریت واحد شهری و اجرای آن را مورد تأکید قرار داده و از رهگذر آن وظایف شهری را به شهرداریها واگذار کنند تا بسیاری از معضلات برطرف شود.
با تحقق مدیریت واحد شهری می‌توان  به برخورداری از شهری توسعه یافته و پایدار امیدوار بود.
کد خبر 6398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز