دقت، تمرکز، نگاه کردن به هدف و بعد دنبال کردن تیری که با کشیدن کمان بیرون می‌آید. اوج هیجان فقط چند ثانیه بعد است؛ وقتی که تیر درست به هدف بنشیند.

تیراندازی

همشهری آنلاین_ شهره کیانوش‌راد:  «مجید قیدی» یکی از مدال‌آوران مسابقات تیر و کمان است که توانست با آموزش‌های پدرش که بهترین مربی او بوده خیلی زود به عضویت تیم‌ملی تیر و کمان درآید و به یکی از مدال‌آوران این رشته تبدیل شود. او متولد سال ۱۳۶۸ و از اهالی دارآباد است که سال ۲۰۱۵ مدال طلای قهرمانی جهان در رشته تیر و کمان را کسب کرد. قیدی معتقد است که تیر و کمان از رشته‌هایی است که نیاز به تمرکز و قدرت بدنی بالایی دارد و یکی از رشته‌هایی است که می‌تواند برای ساعت‌ها شما را از دغدغه‌های روزمره دور کند. با او درباره این رشته ورزشی و محله‌ای که در آن زندگی کرده است گفت‌وگو کرده‌ایم.  

  • پدر، نخستین و بهترین مربی

سال ۱۳۸۵ بود که تمرین با تیر و کمان را شروع کرد. خیلی زود توانست عضو تیم‌ملی شود و با شرکت در مسابقات جهانی و آسیایی مدال‌های مختلفی را به دست آورد. قیدی از پدر خود به‌عنوان نخستین مربی تیر و کمان در زندگی‌اش یاد می‌کند؛ کسی که با آموزش‌های او توانست تمرین در این رشته را شروع کند و به موفقیت‌های ملی و جهانی برسد: «پدرم یکی از مربیان رشته تیر و کمان بود و من هم که اغلب برای تماشای تمرین‌ها و مسابقه‌ها همراهشان به باشگاه تیراندازی می‌رفتم به این رشته علاقه‌مند شدم. تمرین‌های خود را با آموزش‌های پدر شروع کردم و به‌صورت حرفه‌ای ادامه دادم. قبل از ورزش تیر و کمان در رشته کونگ‌فو فعالیت می‌کردم. بعد از اینکه پایم آسیب دید، تیر و کمان را به‌صورت حرفه‌ای ادامه دادم. سال ۱۳۸۷ وارد تیم‌ملی شدم و در چندین مسابقه جهانی و آسیایی شرکت کردم و موفق به کسب مدال در این رشته شدم. »

  • ورزشی همراه با تمرکز بالا

خیلی‌ها که با این رشته آشنا نیستند شاید فکر کنند که تیرو کمان ورزشی آسان است و بیشتر جنبه تفریحی دارد. قیدی که مدال طلا جام‌جهانی در سال ۱۰۱۶ را کسب کرده است می‌گوید: «برخی فکر می‌کنند کمان کشیدن آسان است اما وقتی برای بار اول امتحان می‌کنند خیلی زود متوجه می‌شوند برای کشیدن کمان باید قدرت بدنی بالایی داشته باشند. برای اینکه بتوان در این رشته فعالیت کرد علاوه بر قدرت بدنی، باید تمرکز بالایی داشت. حتی می‌توانم بگویم ورزشکار بیشتر از قدرت بدنی به آمادگی فکری و تمرکز نیاز دارد. در زمانی که در حال تمرین با تیروکمان هستید باید بتوانید فکرتان را متمرکز کنید. افرادی هستند که دغدغه‌های فکری زیادی دارند اما وقتی در حال کار با تیر و کمان هستند به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنند. تیر و کمان از ورزش‌هایی است که نیاز به صبر و حوصله دارد و باعث آرامش فکری می‌شود. افرادی بوده‌اند که با مشکلات فکری و روحی که داشته‌اند سراغ این رشته آمده‌اند و بعد از تمرین‌ها و آشنایی بیشتر با رشته تیر و کمان، از مشکلات فکری رهایی یافته‌اند. در تمام مدتی که در حال تمرین هستید از دغدغه‌های فکری و روحی جدا می‌شوید و فکر شما درگیر پرتاپ تیر و رسیدن به هدف می‌شود. از محاسن دیگر این است که می‌توانید در فضای آزاد به آن بپردازید و در هر سنی که باشید می‌توانید این ورزش را تجربه کنید اما برای زمانی که خواستید به‌صورت حرفه‌ای آن را دنبال کنید مانند هر رشته دیگری به آموزش‌های بیشتر و تداوم در تمرین نیاز دارید. » 

  • دارآباد بهترین محل برای کوهنوردی

همجواری با دامنه کوه یکی از مزیت‌های زندگی در محله دارآباد است. اگرچه این روزها محله دارآباد بافت قدیمی خود را از دست داده و خیلی از ساکنان قدیمی به دلیل ترافیک و شلوغی خیابان‌های دارآباد از این محله کوچ کرده‌اند اما کوهنوردی یکی از خاطرات شیرین و به یادماندنی همه دارآبادی‌ها به شمار می‌آید. قیدی سال ۲۰۱۸ در حاشیه بازی‌های آسیایی جاکارتا آغاز زندگی مشترکشان را با «پریسابراتچی» ملی‌پوش تیروکمان جشن گرفت. او محله دارآباد را این‌گونه توصیف می‌کند: «همجواری با کوه‌های دارآباد فرصت مغتنمی برای اهالی این محله است و بسیاری از جوانان دارآباد از این فرصت برای پرداختن به ورزش کوهنوردی استفاده می‌کنند. من تا قبل از اینکه عضو تیم‌ملی شوم در هفته چند بار کوهنوردی می‌کردم. کوهنوردی ورزشی کم هزینه است و موجب افزایش اعتماد به نفس می‌شود. وقتی به کوه می‌روید می‌توانید از هوای طبیعت و کوهستانی لذت ببرید و استقامت کوه روی شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت. محله دارآباد ورزشکاران بسیاری داشته که توانسته‌اند در رشته‌های مختلف موفقیت‌های ملی و جهانی کسب کنند. به نظر من کوهنوردی که همیشه جزو برنامه اوقات فراغت و حتی روزانه اهالی این محله است در انتخاب مسیر زندگی جوانان تأثیر داشته است و به همین دلیل در رشته‌های رزمی، شنا، تیر و کمان و... شاهد درخشش جوانان این محله هستیم. »

  • سختی‌های پیش رو

ورزش تیر و کمان با وجود همه فوایدی که دارد سختی‌هایی هم پیش روی کمانداران قرار داده است که گاهی مانع از ادامه فعالیت‌های ورزشی حتی برای مدال‌آوران می‌شود. قیدی هزینه‌های سنگین لوازم مورد نیاز این رشته و نبود حمایت از ورزشکاران را از دلایلی می‌داند که سد راه ادامه فعالیت ورزشکاران شده است. او می‌گوید: «برای شروع و تمرین در این رشته نیاز به تیر و کمان است که در باشگاه‌های ورزشی برای آموزش در اختیار علاقه‌مندان به این رشته قرار داده می‌شود. اما اگر شخصی بخواهد به‌طور حرفه‌ای این ورزش را دنبال کند خرید تیر و کمان هزینه بالایی برای او خواهد داشت. کمان کامل و حرفه‌ای ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان و هر تیر حدود یک میلیون تومان قیمت دارد. احتمال شکستگی تیر حین تمرین زیاد است و به همین دلیل هنگام تمرین یا مسابقه از بین رفتن تیر هزینه بالایی برای ورزشکار خواهد داشت. بنابراین می‌توانم بگویم تیر و کمان جزو ورزش‌های گران به شمار می‌آید و خیلی از خانواده‌ها توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند. از طرفی این ورزش حامی مالی ندارد و لیگ پویا نداریم. مسابقات تیر و کمان در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تا کسب رتبه دومی جهان پیش رفت اما اکنون به دلیل نبود حمایت رتبه خوبی در مسابقات جهانی نداریم. این رشته با تمام محاسنی که از نظر کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس و بالابردن قدرت تمرکز دارد اما دغدغه‌های مالی و هزینه‌های بالای خرید لوازم موجب شده تا به‌صورت حرفه‌ای کمتر به آن پرداخته شود. »

  • کارنامه مدال‌های رنگین مجید قیدی 
  1. ۲۰۰۹ مدال برنز و نقره قهرمانی آسیا 
  2. ۲۰۱۱   مدال طلا قهرمانی آسیا، ایران 
  3. ۲۰۱۱ مدال برنز جام‌جهانی کرواسی
  4. ۲۰۱۱ مدال برنز جام‌جهانی، امریکا
  5. ۲۰۱۳ مدال برنز قهرمانی آسیا، تایوان 
  6. ۲۰۱۴ مدال برنز المپیک آسیایی اینچئون کره 
  7. ۲۰۱۵ مدال برنز قهرمانی آسیا، تایلند 
  8. ۲۰۱۵ مدال طلا قهرمانی جهان
  9. ۲۰۱۶ مدال نقره جام‌جهانی چین
  10. ۲۰۱۶ مدال طلا جام‌جهانی 
     
کد خبر 525110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha