یک مقام ارشد هسته‌ای ایران سه‌شنبه 3 اکتبر[11مهر] پیشنهاد کرد فرانسه کنسرسیومی را برای غنی‌سازی اورانیوم ایران تأسیس کند تا بدین ترتیب درخواست‌ جامعه بین‌المللی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران برآورده شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، دکتر محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران به رادیو فرانس-انفو گفت: برای رسیدن به راه حل پیشنهاد می‌کنیم که فرانسه کنسرسیومی را برای تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران ایجاد کند.

وی افزود: به این ترتیب فرانسه از طریق شرکت‌های یورودیف و آروا می‌تواند نظارت محسوسی بر فعالیت‌های غنی‌سازی ما داشته باشد.

بر اساس این گزارش، سعیدی جزئیات بیشتری را درباره این پیشنهاد که به نظر می‌رسد ابتکاری تازه از طرف ایرانی برای حل مسئله هسته‌ای باشد، اعلام نکرد.

فرانسه به عنوان یکی از اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل یکی از کشورهای پیشرو برای توقف برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.

فرانسه همچنین یکی از کشورهایی است که بیشترین وابستگی را به برق هسته‌ای دارد و رآکتورهای هسته‌ای فرانسه 75 درصد برق این کشور را تأمین می‌کند. این کشور از پیشگامان صنعت هسته‌ای است.

آروا و یورودیف هنوز به این پیشنهاد جدید ایران پاسخی نداده‌اند. آروا یک شرکت هسته‌ای دولتی است که در کشورهای متعددی مشغول فعالیت است. یورودیف نیز پیش از این با ایران همکاری داشته است و تهران می‌گوید 50 تن گاز هگزافلوراید اورانیوم، به عنوان خوراک غنی‌سازی در کارخانه غنی‌سازی این شرکت در فرانسه متعلق به ایران است، اما تاکنون مجاز به استفاده از آن نشده است.

روسیه نیز پیشتر پیشنهاد کرده بود برای حل مسئله هسته‌ای، غنی‌سازی اورانیوم ایران را در خاک خود انجام دهد، اما تهران با چنین پیشنهادی مخالفت کرده‌است.

کد خبر 5251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز