افروز پورهاشمی: حل مشکل اشتغال یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های دولتمردان کشور بوده و هست از این رو به دنبال انتقال نیروهای جویای کار به خارج از 2 سال قبل دفاتر کاریابی در سطح کشور راه‌اندازی شده‌اند.

این در حالی است که علی‌رغم لزوم اخذ مجوز برای راه‌اندازی این قبیل دفاتر از وزارت کار و امور اجتماعی، هم‌اکنون برخی از آژانس‌های مسافرتی با ارائه کاتالوگ‌هایی به مبلغ 20 هزار تومان به متقاضیان در تلاشند تا زمینه‌ساز کسب شغل در آن‌سوی آبها برای مراجعه‌کنندگان باشند.

در رابطه با وضعیت فعالیتی دفاتر کاریابی، رئیس انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی گفت: انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های بین‌المللی از 2 سال گذشته با توجه به نیازی که در بدنه دولت برای تفویض امور اجرایی و کاهش تصدی‌گری امور دولتی در بخش کار و اشتغال احساس می‌شد تشکیل گردید.

بابک هاشم‌پور افزود: طی این مدت 80 دفتر در سراسر کشور علاوه بر کاریابی‌های بین‌المللی، در بخش کاریابی داخلی و سامان دادن به بازار کار به عنوان مشاوره شغلی فعال هستند.وی در پاسخ به این‌که چرا شاهد رشد فزاینده بنگاه‌های کاریابی بدون مجوز در داخل هستیم اظهارکرد: تعداد بنگاه‌های بدون مجوز در حدود 7  برابر بنگاههای مجاز است که اغلب نیز در قالب شرکتهای جعلی فعالیت می‌کنند.

 متقاضیان تخلف‌ها را اطلاع دهند

در همین زمینه مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های داخلی و خارجی وزارت کار و امور اجتماعی هم گفت: متقاضیان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند مراتب را در اسرع وقت به سازمان کار و آموزش فنی و حرفه‌ای استان مربوطه اعلام کنند تا پس از بررسی موارد خلاف طبق مقررات با خاطیان برخورد شود.ناصر نادری افزود: متقاضیان در صورت مراجعه به دفاتر کاریابی غیردولتی خارجی جهت ثبت نام تا زمان انعقاد قرارداد از پرداخت هرگونه وجهی تحت عنوان هزینه صدور ویزا معاف خواهند بود.

وی تأکید کرد: مراکز کاریابی‌های غیردولتی خارجی فقط مجازند در صورت انعقاد قرارداد یک‌ساله یا بیشتر با کارفرمای استرالیایی، صرفاً یک‌ ماه حقوق دریافتی  را به عنوان حق‌الزحمه در انتهای سال و یا در طی مدت یک سال به نسبت 12/1 دریافت کنند.
 وی درباره اعزام نیروی کار به استرالیا نیز گفت: بر اساس توافق به عمل آمده با وزارت مهاجرت استرالیا، تا پایان سال 2006 ایران 2 هزار نیروی کار به این کشور اعزام خواهد کرد.

کد خبر 5237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز