دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم تودیع مصطفی پور محمدی وزیر سابق کشور و معارفه سید مهدی هاشمی به عنوان سرپرست این وزارتخانه صبح دوشنبه (۳۰ اردیبهشت) در تالار بزرگ کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش مهر، دراین مراسم که تحت عنوان " به پاس خدمت و صبوری" برگزار شد، علی لاریجانی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، الهام سخنگوی دولت و وزیر دادگستری، جهرمی وزیر کار، احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، تعدادی از نمایندگان مجلس و همچنین معاونان و کارکنان وزارت کشور حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، مصطفی پور محمدی در آغاز سخنانش در مراسم تودیع از وزارت کشور از تمامی همکارانش در وزارت کشور، مجموعه های وابسته به این وزارتخانه و حضار در مراسم تشکر کرد و گفت: با حضور در این مراسم بر بنده منت گذاشتند واین مراسم تجلیل از خدمت و خدمتگذاری و تکریم از بندگان خداست.

به گزارش گفت: این وداع ، وداع جاودانه و تاریخی و الهی و آسمانی و وداعی است که تنها به نام آن بزرگ ثبت شده و باید در تاریخ تلاش کنیم چون او زندگی کنیم تا چون او بتوانیم وداع داشته باشیم.»

پورمحمدی گفت: مهم این است که انسان در وضعیتی که قرار دارد سعی کند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. تا امروز فکر نمی کنم کاری خودم انتخاب کرده باشم. و از کاری هم با اراده خودم بیرون رفته باشم. فکر می کردم هر کجا که من مسئول شدم باید آن کار را به خوبی انجام دهم.

پورمحمدی گفت: خوشبختانه به خاطر اینکه نه در پذیرش مسئولیت‌ها و ترک آن دخیل نبودم، یکی از آرامش های روانی من این است که هیچ مشکل پاسخگویی ندارم. امیدوارم به اذن الهی این وضعیت همچنان ادامه پیدا کند.

وی گفت: ‌از رئیس جمهور تشکر می کنم که چنین مجالی را فراهم کردند و به من اعتماد کردند ، من هم سعی کردم این اعتماد را به جا بیاورم و مضایقه نکردم. شب از روز نشناختم و سرپا برای پاسداری از این اعتماد و نعمتی که در اختیار من قرار گرفت، تلاش کردم.

 پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: از حوزه کارشناسی خوبی برخورداریم، اما کشور را همچنان با نگاه کارشناسی اداره نمی کنیم، دیر نمی‌شود یک تصمیم با سه روز فاصله اتخاذ شود، اما خوب و پخته شده باشد؛ اما وقتی آن تصمیم شروع شد اجرا شود با قدرت کافی عمل شود حتی تصمیم ضعیف را نیز مدیران باید به آن پایبند باشند.

وی افزود: تزلزل در تصمیم گیری سم مهلک برای کشور است و نهاد مدیریت را سست و پوک می کند، پس به کارشناسی باید بها دهیم و نهاد کارشناسی را باید تقویت کنیم. این نکته‌ای است که خواهش می کنم به عنوان قاعده اصلی و قاعده فعلی کشور به آن توجه شود که با دیکته و تحمیل پیش نمی رود.

پورمحمدی گفت: باید اصل قانون باشد. قانون در مقاطع فراوانی خود هدف است و وسیله نیست. نمی‌شود به بهای اجرای دستور دینی از قانون سر باز زد؛ ما قانون را شرع می‌دانیم. در نظام اسلامی باید سعی کنیم از قانون تفسیر آسان کنیم، باید سعی کنیم نظام دیوان سالاری معیوبمان را با تفسیر روان از قانون کم رنگ کنیم. این یکی از راههای اساسی خدمت بیشتر و انضباط بیشتر است.

پورمحمدی ادامه داد: ‌نوآوری ،‌خلاقیت و ابتکارات جدید نیز مواردی بود که طرح شد. زمان به سرعت می گذرد، فرصت نداریم. اجرای سهمیه‌بندی سوخت، کارت هوشمند و رایانه‌ای کردن انتخابات و توسعه دولت الکترونیک و ... همیشه گفتیم فرصتها محدود است و البته فکر می کنم از فرصت هایمان خوب استفاده کردیم.

وی ادامه داد:‌ درجلسه دولت دربحث خداحافظی گزارش‌هایی را دادیم و تلاش کردیم کارهای انجام شده تکمیل گردد در ارتباط با مقدمات کاربردی کردن کارت ملی تلاش کرده‌ام. چند بار به کمیسیون امنیت دفاعی دولت زنگ زدم و کارهای آن را پیگیری کردم . متن مفصلی برای مقام معظم رهبری در خصوص مسائل اصلی انتخابات و نگاه جدید نظام انتخابات کشور تهیه کردم و تحقیق کردم. امروز هم در شورای امنیت کشور در جلسه خداحافظی تصمیماتی گرفتیم که بسیار مهم بود. هفته پیش هم شورای اجتماعی کشور تصمیمات مهمی گرفت. لحظات را باید جدی گرفت و نگذاشت از دست برود؛ نوآوری ، سرعت و استفاده از فرصتها است.

پورمحمدی تاکید کرد: ‌نظام اجتماعی و سیاسی کشور باید شفاف باشد. مدیران باید در اتاق شیشه‌ای بنشینند و قابل تفسیر و برآورد و پیش‌بینی باشند. مدیر خلاق امروزی مدیر با برنامه و قابل پیش بینی است و عمل او در اتاق شیشه‌ای انجام می‌شود. بحث حقوق اجتماعی,عامه و اساسی است ما برای خودمان که نیستیم، هرکاری می کنیم باید برای مردم باشد. خود مردم نیز به ما اختیارات داده اند در حوزه امنیتی و اسرار نظامی حرف نمی زنیم و به کسی نمی گوییم، حق هم داریم اما اداره حکومت و امور حکومت از آن عامه مردم است و از حقوق عمومی است و باید شفاف و در اتاق شیشه‌ای و قابل پیش بینی و قابل محاسبه برای شهروندان باشد. این یک اصل اساسی است و باید به خصوص در وزارت کشور به آن توجه شود. تلاش کردم رفتار سیاسی و اجتماعی‌مان در وزارت کشور شفاف باشد.

 روز اول که آمدم گفتم قانون انتخابات را بازنویسی کنید آئین نامه سازمان‌های مردم نهاد را گفتیم سریع آماده کنند، قانون احزاب نیز همین طور، بسیاری از آئین نامه‌های انتخابات و همین طور آمار انتخاباتی . من این دوره محدودیت‌هایی داشته‌ام دوستان شورای نگهبان گفتند شاید قانون به ما اجازه ندهد اما من معتقد بودم بسیاری از اطلاعات را باید منتشر کرد و هیچ ضرری نمی‌کنیم همان مقداری هم که منتشر کردیم دیدیم به نفع ما است و این لازمه کار است. همین جا از دولت محترم خواهش می کنم بحث نظام انتخابات کشور و قانون احزاب و تشکل‌های مردم نهاد را که در دولت تصویب شده است را ابلاغ بفرمایند تا در دستور کار بیاید، باید به سمت قانونمند شدن و شفاف سازی رفتارها پیش برویم.

وی گفت: ‌در حوزه امنیتی نیز دقت و مراقبت ویژه‌ای داریم اینجا حریمی نیست که هر کسی بتواند در آنجا به راحتی ورود پیدا کند شاکله و نظم خود را می خواهد. خوشبختانه کار ساز و کارهای خود را پیدا کرده است باید حریم آن را جدی بگیریم بدانیم این حریم آب مورد نیاز و حیات زندگی مردم است وباید آن را به خوبی و دقت و انضباط تعقیب کرد.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما به تعامل وسیع در حوزه‌های کلان مدیریتی کشور نیاز داریم. مجلس جایگاه بالا و ارزنده‌ای دارد دستگاه اجرایی در صورتی موفق است که بتواند همگرا با مجلس عمل کند. اینکه بگوییم مثلا من نکته‌ای گفتم و مجلس را سر جایش نشاندم، امتیاز نیست. یا مجلس بگوید من آمدم و توانستم حرف دولت را خفه کنم، این که مطلوبیت ندارد. حقوق همه محترم است اما اگر بخواهیم برای مردم کار کنیم و محصول مفید به جامعه ارائه دهیم در گروی تعامل است. من خرسندم که در تعامل با مجلس توانستم مدل قابل قبولی را ارائه دهم خیلی هم فشار آمد نمی‌خواهم چیزی در این رابطه بگویم، ولی فکر می کنم ارزش این تعامل را داشت. من الان حس مثبتی نسبت به نمایندگان دارم حتی عزیزی که من را به استیضاح و سوال کشاند سعی کردم تا به امروز لب به گلایه از هیچ کس باز نکنم، وظیفه خود را انجام داده ام. من هم ناپلئونی در مجلس رای آوردم اما وظیفه خود می‌دانستم با مجلس به عنوان نهاد مهم و تعیین کننده در کشور همکاری و همگرایی داشته باشم. ضرورت پیشرفت و خدمت و توسعه در کشور این است.

پورمحمدی افزود: من در انتخابات خیلی رنج کشیدم و شاید هم نیاز نباشد بازگو کنم اما نیاز یک کار بزرگ و به فرجام رساندن آن تعامل، هم زبانی و همراهی و از حق خود گذشتن است فکر می کنم باید این را نهادینه کنیم.

وی در ادامه گفت:‌ امروز افکار عمومی تعیین کننده است. همواره گفته‌ام از افکار عمومی و ابزار رسانه غفلت نکنیم رسانه باید در خدمت مدیریت باشد و باید برای پیشرفت کشور از مردم به ما تذکر بدهد و انتقاد کند و از ما توضیح و راهنمایی برای مردم ببرد. یک آمد و شد مثبت و موفق سعی کردیم این آمد وشد را در حوزه رسانه و افکار عمومی منطقی کنیم.

سخنان معاون اول رئیس‌جمهور

پرویز داوودی، معاون اول رئیس‌جمهور نیز طی سخنانی گفت: شعار دولت نهم این بود که اگر قبل از این‌که وارد صحنه شویم از ترس مرگ بترسیم، حتما مرده‌ایم، پس باید با جدیت و تلاش وارد صحنه شد و مبارزه کرد که ان‌شاءالله به فضل الهی پیروز می‌شویم.

داوودی ادامه داد: دولت نهم با شجاعت و پشتوانه‌ ملت در صحنه‌های بین‌المللی حضور یافت و اهداف و آرمان‌های انقلاب را مطرح کرد و نتیجه‌ آن این شد که شاهد پیشرفت پرسرعت و تصاعد‌گونه‌ در موضوع هسته‌یی باشیم؛ در واقع تکیه‌ ما بر این امر باعث شد استکبار جهانی در مواضع و موضوعات گوناگون و مختلف عقب‌نشینی کند.

وی در ادامه به اهمیت وزارت کشور اشاره کرد و افزود: این وزارتخانه به تنهایی یک دولت است و در واقع آن‌چه را دولت باید انجام دهد، باید به نوعی در سطحی کوچک‌تر انجام دهد.

وی تصریح کرد: تا کنون شاهد انتخابات‌های زیادی در کشور و بعد از انقلاب بوده‌ایم که نسبت به انتخابات در بسیاری از کشورها بیشتر و سالم‌تر و درصد مشارکت هم در آنها بیشتر بوده است و وزارت کشور نقش مهمی در هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن انتخابات دارد.

داوودی هم‌چنین به مساله‌ امنیت و نقش وزارت کشور در دفاع و صیانت از مر‌زها اشاره کرد و گفت: ایجاد امنیت داخلی و هم‌چنین صیانت از مرزها از وظایف مهم وزارت کشور و پشتوانه‌ دیگری است که دولت را قوام می‌بخشد تا مواضعش را با شجاعت بیان کند و روی آنها بایستد.

معاون اول رئیس‌جمهور هم‌چنین گفت: امنیت در کشور ما در طول این دو سال 25 درصد افزایش پیدا کرده است.

داوودی در ادامه به آوردن عدالت به متن مردم به عنوان یکی از مباحث مهم و اساسی که دولت نهم بر روی آن تاکید کرد اشاره کرد و افزود: از مهم‌ترین ابزارهای عملیاتی‌کردن این ایده سفرهای استانی است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: چه کسی مسئول اصلی و درگیر اصلی این سفرهاست، جز وزارت کشور و کارکنان متعهد و محترم و تلاش‌گر آن در استانداری‌ها.

وی به تمرکززدایی در جهت اجرای عدالت نیز به عنوان یکی از وظایف وزارت کشور اشاره کرد و افزود: در تمرکززدایی، باید استانداری‌ها را تقویت می‌کردیم؛ به نحوی که قدرت و اختیار تصمیم‌گیری بالاتر و بیشتر را داشتند و با مشکلات درگیر می‌شدند.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه از زحمات پورمحمدی قدردانی کرد و گفت: اگر جابه‌جایی در این وزارتخانه در حال انجام است، نوعی بهینه کردن و یک جابه‌جایی در درون کارگزاران نظام برای بهتر استفاده کردن از نیروها در موقعیت‌های مختلف است، در واقع بهترین تشخیص را رئیس‌جمهور با جمع‌آوری اطلاعات لازم و مناسب انجام می‌دهند و این جابه‌جایی به این معنا نیست که خدای نکرده ضعفی در آقای پورمحمدی بوده است.

داوودی هم‌چنین گفت: من از آقای پورمحمدی به خاطر سعه صدر و خوش‌اخلاقی‌شان در تمام امور تشکر می‌کنم.

وی گفت: آقای هاشمی نیز از برادران بسیجی و بزرگوار و باتقوای ما هستند. ایشان با مجموعه‌ کارکرد وزارت کشور آشنایی و بر موضوع اشراف دارند؛ چنان‌که شاهد تلاش‌های ایشان در تبصره 13 بودیم، سوابق ایشان درخشان است و احتیاج است که نظام و دولت از چنین شخصیتی استفاده کنند.

داوودی افزود: توصیه‌مان به آقای هاشمی این است که وحدت و همدلی را در مجموعه حفظ و سعی کنند از نیروها استفاده کنند. ما نیازمند همدلی برای کارهای بزرگ هستیم. انقلاب ما در اول راه است و باید کارهای بزرگی را انجام دهیم و قدم‌های مستحکمی برداریم.

داوودی در پایان با اشاره به هاشمی گفت: توصیه‌ام به آقای هاشمی این است که آقای هاشمی! تمام خوبی‌ها در وزارت کشور بود، ولی شما حتما وقت‌شناسی را رعایت فرمایید و به این نکته توجه جدی داشته باشید.

کد خبر 52366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز