مسابقات طراحی مد پایدار هر سال در ماه اردیبهشت به طور همزمان در سراسر دنیا برگزار می‌شود که روپاک جمشیدی طراح لباس ایرانی توانست امسال مقام دوم این مسابقات را در کشور امارات کسب کند.

طراحی لباس

به گزارش همشهری آنلاین، روپاک جمشیدی متولد ٢٠ فروردین ١٣٦٢ در کرمانشاه است. او از ١٤ سالگی به دلیل شغل پدر همراه با خانواده به امارات متحده عربی مهاجرت کرد. روپاک فارغ‌التحصیل رشته مهندسی نرم‌افزار است. او در سال ٢٠١٨ تصمیم گرفت که در رشته مورد علاقه و آرزوی کودکی‌اش یعنی طراحی لباس ادامه تحصیل بدهد.

از آن زمان تاکنون او به صورت حرفه‌ای در این رشته مشغول فعالیت است و در همین زمان کوتاه موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مقام سوم بهترین طراح لباس مد پایدار در کشور امارات در سال ۲۰۱۸ (ترم اول دانشگاه)

- مقام خلاق‌ترین دانشجوی سال در مدرسه مد در سال ۲۰۱۸

- مقام سوم بهترین طراح لباس مد پایدار در کشور امارات سال ۲۰۱۹

- خلاق‌ترین طراح لباس در مسابقه دبی اینترنشنال فشن‌شو سال ۲۰۱۹

- شرکت در هفته مد عرب‌فشن‌ویک که یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین هفته‌های مد در جهان است، در سال ۲۰۱۹.   

اخیرا هم که موفق به کسب مقام دوم بهترین طراح مد پایدار در کشور امارات سال ٢٠٢٠  شده است.

روپاک جمشیدی در مورد نحوه شرکت و طراحی لباسش برای این مسابقه به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: من برای سومین بار بین صدها طراح شرکت‌کننده از کشورهای مختلف، در مسابقه طراحی لباسِ مد پایدار در کشور امارات، جزو ده نفر فینالیست انتخاب شدم. برای این مسابقه باید لباسی را طراحی می‌کردیم که آسیبی به سلامت زمین و انسان وارد نکند؛ یعنی باید با پارچه‌هایی که مواد شیمیایی ندارند یا پارچه‌هایی که قرار است دور انداخته و زباله شوند، لباس تولید کنیم.

من هم از یک شرکت طراحی داخلی به نام Decorpoint International در کشور امارات تماسی داشتم که گفت بعد از اتمام پروژه‌های طراحی منازل، نیم‌متر تا دو سه متر پارچه اضافه دارند که قابل استفاده در پروژه‌های بعدی‌شان هم نیست. آنها لطف کردند و تمام پارچه‌های اضافه و غیرقابل استفاده را برای من فرستادند. من هم با استفاده از آنها در مسابقات طراحی مد پایدار در کشور امارات شرکت کردم و مقام دوم را در سطح این کشور کسب کردم. 

  • مفهوم مد پایدار

اصطلاح مد پایدار یا sustainable fashion که مدتی است در سراسر جهان از سوی فعالان محیط زیست و رسانه‌ها مورد بحث و مناظره قرار گرفته، یکی از موضوعات مهم در فشن است.

مفهوم پایداری (sustainability) در طراحی، به پایداری منابع زیست محیطی اشاره دارد و یک سبک خاص از طراحی را ارائه می‌دهد که بر پایه مبانی اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بنا شده است.

از آنجا که صنعت مد و تولید پوشاک از نظر زیست‌محیطی یکی از آلوده‌ترین صنعت‌های جهان به حساب می‌آید، مقوله محیط زیست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل برخی از شرکت‌های تولیدکننده پوشاک (به‌خصوص در کشورهای پیشرفته‌تر) به فکر افتاده‌اند  و در تلاش هستند که فعالیت‌های خود را به سمت حفاظت از محیط زیست و پایداری پیش ببرند. به همین علت اساس کار مد پایدار را از اهداف شرکت خود قرار داده‌اند، این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های تولید انبوه و بسیار محبوب در سراسر جهان (فست‌فشن‌ها) هنوز بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به محیط زیست وارد می‌کنند.

در ادامه چند نمونه از لباس‌های طراحی‌شده این هنرمند خوش‌ذوق ایرانی را می‌بینیم.

کد خبر 523510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بلوچ IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    7 4
    اون دوختا،از لباسای بلوچی هست.
  • SE ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    11 0
    مانتویی که پوشیده قشنگ تره
  • Kosar IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    4 0
    چ جالب!!!
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 3
    خودش اصلا سنتی نیست مخصوصا عینکش عین شیشه بنز خاورای قدیمی هست
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    6 1
    پایدار باشی ، باعث افتخاری
  • رییسی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    4 0
    لباس بلوچی لباس زنان بلوچ