دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت گفت: هیچ تصمیمی مبنی بر توقف طرح سهمیه‌بندی بنزین تا پایان سال گرفته نشده است.

در حالی‌که کمال دانشیار، رئیس کمیسیون انرژی مجلس روز یکشنبه با انتقاد از ایرادات سهمیه‌بندی بنزین در جمع خبرنگاران پیش‌بینی کرد تا آخر سال 87 سهمیه بندی برداشته شود، سید ناصر سجادی، مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت به شانا گفت: هیچ تصمیمی مبنی بر توقف طرح سهمیه‌بندی بنزین تا پایان سال گرفته نشده است.[احتمال حذف سهمیه بندی بنزین]

سجادی گفت: از زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی تا کنون نزدیک به 20 درصد (معادل 4 میلیارد دلار) نسبت به سال گذشته در مصرف بنزین صرفه‌جویی شده است.

وی همچنین با اشاره به کاهش آمار قاچاق سوخت در کشور تاکید کرد: با اجرای طرح سهمیه‌بندی همه مسائل امنیتی و نظارتی بر توزیع سوخت در کشور اعمال شده است.

سجادی افزود: سال گذشته روزانه 74 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که در صورت عدم اجرای طرح سهمیه‌بندی به 82 میلیون لیتر در روز می‌رسید.

وی یادآور شد: سهمیه‌بندی بنزین یک بار از ابتدای تیر تا ابتدای دی ماه 86 در یک دوره 6 ماهه و بار دیگر از ابتدای دی 86 تا ابتدای اردیبهشت 87 و در یک دوره 4 ماهه انجام شد.

سجادی افزود: در اسفند ماه 86 با توجه به حجم مسافرت‌های دورن شهری و برون شهری مردم تصمیم گرفتیم که سهمیه بنزین دو ماه اردیبهشت و خرداد آن‌ها را نیز در کارت‌های سوخت شارژ شود بنابر این هم‌وطنان تا پایان خرداد ماه باید از بنزین باقی مانده در کارت‌های خود استفاده کنند.

وی با بیان این که زمان و میزان دور بعدی سهمیه‌بندی بنزین هنوز مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: احتمال تغییر سهمیه‌ها در ستاد تبصره 13 و مجموعه وزارت نفت در حال بررسی است و تاکنون تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است.

پیش از اعمال طرح سهمیه‌بندی در کشور میزان فروش بنزین در سال گذشته 78 میلیون لیتر در روز بوده که پس از اعمال این طرح به 59 میلیون و 800 هزار لیتر رسیده است.

بنابر این متوسط فروش بنزین در سال گذشته 64 میلیون و 500 هزار لیتر بوده که اگر در صورت عدم اجرای طرح سهمیه‌بندی به 80 میلیون لیتر در روز می‌رسید.

روز یکشنبه 29 اردیبهشت کمال دانشیار، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در مورد سرنوشت موضوع سهمیه بندی بنزین گفت: بسیاری اعتقاد دارند سهمیه‌بندی نتوانسته است در کاهش مصرف نقشی داشته باشد و این در حالی است که سالانه حدود یک میلیون خودرو به خودروهای کشور اضافه می‌شود.

وی عادلانه نبودن سهمیه بندی بنزین برای انواع خودروها را دلیل دیگر ناکارآمدی سهمیه‌بندی توصیف کرد و گفت: باید توجه کنیم که سهمیه‌بندی مربوط به یک دوران موقت است و باید تلاش کنیم عمرش کوتاه باشد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال 87 سهمیه‌بندی برداشته شود.

کد خبر 52306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز