پیش از اهدای خون شب را خوب بخوابید، یک وعده غذای مناسب بخورید و آب بیشتری نسبت به روزهای گذشته بنوشید.

اهدای خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مینا کاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با بیان این‌که انتقال خون و فراورده‌های آن هر سال به نجات زندگی میلیون‌ها انسان کمک می‌کند، گفت: اهدای خون به کسانی که در شرایط تهدیدکننده زندگی مانند بیماری، جراحی یا خونریزی قرار می‌گیرند که ممکن است نیاز به خون داشته باشند، کمک می‌کند تا زندگی طولانی‌تر و با کیفیت بالاتری داشته باشند و همچنین زمینه درمان‌های پزشکی و به ویژه جراحی‌های پیچیده را نیز فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: اهدای خون علاوه بر حفظ ارزش‌های بنیادین انسانی همچون احترام، همدلی و مهربانی، باعث پایداری و حمایت از سیستم‌های اهدای داوطلبانه رایگان می‌شود.

کاویانی در ادامه به اهداکنندگان خون توصیه کرد: پیش از اهدای خون شب را خوب بخوابید، صبحانه یا ناهار کافی بخورید، قبل از اهدای خون یک وعده غذای مناسب بخورید و آب بیشتری نسبت به روزهای گذشته بنوشید. بهتر است پیش از اهدای خون ۵۰۰ سی‌سی آب (حدودا ۲ لیوان) بنوشید، از خوردن قرص آسپرین به مدت ۴۸ ساعت قبل از اهدا (زیر نظر پزشک خود) خودداری کنید، از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار که ادرارآورند پرهیز کنید، غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، مرغ ، ماهی و جگر بخورید، لوبیا، غلات غنی‌شده با آهن، کشمش، آجیل و برگه میوه‌ها مثل آلو مناسب‌اند و از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشوردر مورد نکات ضروری پس از اهدای خون توضیح داد: پس از اهدای خون از جای خود بلند نشوید چراکه بدن شما به زمان استراحت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای نیاز دارد تا خود را با حجم خون اهدایی تطبیق دهد.

وی افزود: برای جبران خونی که اهدا کرده‌اید مقدار بیشتری آب و نوشیدنی (طی ۲۴ ساعت آینده و به ویژه ۴ ساعت اول) میل کرده و غذای کاملی بخورید. سعی کنید از غذاهای مغذی و غنی از آهن (مانند انواع گوشت قرمز، جگر، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی و حبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس) بیشتر استفاده کنید.

کاویانی با بیان این‌که برخی از میوه‌ها مانند مرکبات (پرتقال و لیموترش)، کیوی و سبزیجات، گوجه‌فرنگی و فلفل سرشار از ویتامین ث هستند، گفت: ویتامین ث در جذب بیشتر آهن غذا موثر است و به همین دلیل بلافاصله پس از صرف غذا، برای جذب بهتر آهن از میوه‌ها و سبزی‌های حاوی ویتامین ث استفاده کنید.

وی با بیان این‌که برخی مواد غذایی مانند چای، قهوه و لبنیات جذب آهن را کاهش می‌دهند تاکید کرد: باید حداقل یک ساعت بین مصرف این اقلام غذایی و وعده غذایی فاصله زمانی باشد.

کد خبر 522000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha