پاییز سال ۹۶ بود که زلزله‌ای ۳/۷ ریشتری قامت کرمانشاه و سرپل ذهاب را لرزاند و خانه‌های زیادی را ویران کرد.

سوله

  همشهری آنلاین_ مژگان مهرابی: درست از همان زمان مسئولان شهری منطقه ۱۴ تصمیم گرفتند برای حفظ سلامت شهروندان، گامی برای ایمن‌سازی محله‌ها بردارند. غیر از تشکیل گروه‌های دوام و آموزش به آنها و همچنین مجهز کردن پایگاه‌های پشتیبانی، مهم‌ترین اقدامی که انجام دادند، برنامه برای ساخت سوله بحران بزرگی بود که پدهوایی داشته باشد و جمعیت زیادی را در خود جای دهد. شهردار وقت وعده داد، تا پایان سال ۹۷ این سوله به بهره‌برداری برسد. از آن زمان تاکنون زلزله‌های زیادی آمده و تن و بدن تهران را لرزانده اما همچنان سوله بحران نیمه‌کاره مانده است. خلف وعده صورت گرفته، باعث دلخوری اهالی محله شاهین شده که قرار است در همسایگی‌شان چنین فضایی ایجاد شود.  

  • جایگاه پنجم منطقه ۱۴ در بافت فرسوده

تقاطع بزرگراه امام علی(ع) با بزرگراه شهید محلاتی، ساختمان بزرگی دیده می‌شود که نمای ظاهری آن نشان می‌دهد فعالیت عمرانی آن رو به اتمام است. بنا روی سکوی وسیع و بلندی قرار دارد. برای همین از دور به خوبی هویداست. کلنگ ساخت آن سال ۹۶ بر زمین زده شد. دلیلش هم زلزله کرمانشاه بود که مسئولان را به این کار واداشت تا فکری اساسی برای وقوع حوادث غیرمترقبه کنند. «مریم حمیدی» دبیر شورایاری محله شاهین در این‌باره می‌گوید: «منطقه ۱۴ در بین مناطقی که بافت فرسوده دارند، جایگاه پنجم را دارد. بیشترین وسعت بافت فرسوده هم در نواحی یک، ۲ و ۴ قرار دارد. اما نکته مهم این است که چون بزرگراه‌های شهید محلاتی و امام علی(ع) پذیرای مسافران زیادی است که از راه‌های دور و نزدیک می‌آیند و همچنین محله‌های ناحیه یک جمعیت زیادی را در خود جای داده وجود این سوله می‌تواند حس امنیتی را در شهروندان ایجاد کند. » 

  • سوله ۱۳ هزارمترمربعی

در گفت‌وگوی همشهری محله با شهردار وقت که سال ۹۷ انجام شد، او متذکر شد، این سوله بحران، نخستین سوله بحرانی است که در شرق تهران مجهز به پدهوایی است. همچنین گفت عملیات عمرانی آن تا پایان سال ۹۷ به پایان می‌رسد. از آن زمان مدت ۲ سال و اندی گذشته و هنوز تا بهره‌برداری‌اش فاصله زیادی داریم. «مجتبی دلشاد» یکی از شهروندان محله شاهین درباره این موضوع می‌گوید: «مسئولان منطقه مرتب از اهمیت ساخت این سوله می‌گویند. به تجهیزاتش اشاره می‌کنند. اما تا وقتی کامل نشود نمی‌توان از آن استفاده کرد. اهالی محله خواستار تکمیل و بهره‌برداری از امکانات این مجموعه در شرایط اضطراری هستند. » این سوله ۱۳ هزارمترمربع وسعت دارد و مجهز به سرویس بهداشتی، موتور برق، کانکس و انبار تجهیزات است و در کنار آن یک ایستگاه آتش‌نشانی و یک جایگاه پمپ بنزین ایجاد شده تا در هنگام حادثه خدمت‌رسانی بهتری را به شهروندان انجام دهد. پل عابرپیاده‌ای هم از خیابان فرخی به آن راه دارد و امکان‌ تردد اهالی به سوله بحران را آسان‌تر می‌کند.  

مریم حمیدی / دبیر شورایاری
  • کاربری‌های چندگانه سوله بحران 

«مجید ابراهیمی» شهروند دیگری است که در خیابان فرخی زندگی می‌کند. او ایجاد چنین سوله بحران بزرگی راکاری قابل توجه می‌داند و می‌گوید: «این فضای بزرگ که برای مواقع اضطراری ساخته شده، در شرایط عادی هم می‌تواند مشکل گشای محله باشد. به نظرم اگر زودتر تکمیل شود، می‌توان از ظرفیت‌های آن برای کاربری‌های مختلف استفاده کرد چون بیشتر سوله‌های بحران کاربری‌های چندگانه دارند و به بیان دیگر، چند منظوره هستند و در مواقع لازم می‌شود از امکانات آن به نفع محله استفاده کرد. » 

  • دبیر ستاد مدیریت بحران/  سوله  بحران پد هوایی ندارد

«علی زیاری» دبیر ستاد مدیریت بحران این روزها همتش را مضاعف کرده تا سروسامانی به وضعیت ایمن‌سازی منطقه بدهد. او می‌گوید: «به رغم اینکه منطقه ۱۴ در محدوده بافت فرسوده قرار دارد اما از لحاظ تجهیزات ایمنی و مقابله با بحران کامل است. بیش از ۱۰۰ نقطه امن برای اسکان ۱۰۰ هزار نفر در نظر گرفته‌ایم. ورزشگاه تختی هم تا ۱۰۰ هزار نفر پذیرش می‌کند که در مواقع ضروری از آن استفاده می‌کنیم. ۵ سوله بحران در ۵ ناحیه منطقه ایجاد شده است. ناحیه ۶ به دلیل موقعیت نظامی سوله بحران ندارد. علاوه بر این امکانات، سوله بحرانی در تقاطع شهید محلاتی و امام علی(ع) در حال ساخت است. » به گفته زیاری سوله‌های بحران شهید محمودوند در خیابان پاسدارگمنام جنب میدان امام حسن(ع)، شهید حسن‌زاده، ضلع شمال غرب بوستان نارنج، شهید طهماسبی در ضلع جنوب غرب ورزشگاه سعیدی، شهید حمزه دولابی، در خیابان نبردجنوبی و شهید پوراجاقی در بوستان زیتون قرار دارند. او می‌گوید: «این سوله‌ها پیش از این کاربری ورزشی داشتند اما حالا تخلیه شده و آماده برای مقابله با حوادث غیرمترقبه هستند. » زیاری درباره پد هوایی سوله بحران نیمه‌کاره متذکر می‌شود: «اینکه سوله بحران تازه‌ساز دارای پدهوایی است باید بگویم خیر. اما از فضای بزرگ کنار آن می‌توان برای فرود هلی‌کوپتر استفاده کرد. همان‌طور که از فضای وسیع بوستان نارنج، ورزشگاه سعیدی و فضای کناری سوله بحران شهید دولاب می‌توان به این منظور استفاده کرد. » 

علی زیاری / دبیر ستاد مدیریت بحران
  • معاون فنی و عمران منطقه ۱۴/ ۷۰ درصد پیشرفت کار

اطلاعات پیشرفت عملیات عمرانی و زمان بهره‌برداری سوله را «محمد ظرافتی کیا» معاون فنی و عمران منطقه دارد. او می‌گوید: «بزرگ‌ترین سوله بحران منطقه ۱۴ در حال ساخت است و تا بهره‌برداری آن زمانی نمانده است. » به گفته ظرافتی کیا، ۷۵‌درصد کار پیش رفته و ۲۵‌درصد باقی مانده به تأسیسات حرارتی و برودتی و برقی مربوط می‌شود و تا آخر امسال کار ساخت آن به پایان می‌رسد.

محمد ظرافتی‌کیا/ معاون فنی و عمران منطقه ۱۴

او درباره تبدیل سوله بحران به ساختمان اسکان کارگری ناحیه یک نیز می‌گوید: «چنین چیزی نیست. اسکلت و نقشه این مکان برای سوله بحران طراحی شده و ضرورتی ندارد چنین هزینه‌ای را متقبل شویم و آن را به ساختمان اسکان کارگری تبدیل کنیم. » سوله‌های بحران نقشه استانداردی دارند و ساخت آنها باید طبق نقشه پیش برود. درباره فضای بزرگی که وعده داده شده بود به پد هوایی تبدیل شود هم می‌گوید: «اینکه فضای کنار سوله بحران به پد هوایی تبدیل می‌شود وعده پیشنهاد سلیقه‌ای مسئولان پیشین بوده، از این محوطه استفاده چند منظوره می‌توان کرد که یکی از آنها فرود هلی‌کوپتر است. نه اینکه صرفاً برای این کار در نظر گرفته شده باشد. هزینه زیادی برای ساخت این سوله صرف شده و تا بهره‌برداری کامل آن اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان نیاز است. »

کد خبر 521891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha