بازارچه شهرستانی در ضلع جنوب‌شرقی میدان امام حسین(ع) قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین مراکزخرید منطقه۱۳ به حساب می‌آید.

بازارچه

  همشهری آنلاین- پروانه بهرام نژاد:  بازارچه شهرستانی در ضلع جنوب‌شرقی میدان امام حسین(ع) قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین مراکزخرید منطقه۱۳ به حساب می‌آید. این بازارچه که قدمت آن به دهه ۳۰ برمی‌گردد، به دلیل فرسودگی نیازمند رسیدگی بیشتر و بازسازی است. از این‌رو امسال مدیریت شهری نوسازی و بازسازی محیطی آنجا را در دستور کار قرار داده‌است.  

  • مشکلات رنگارنگ

فرسوده بودن محدوده و واحدهای صنفی، عرض کم معبر و آلودگی‌های زیست‌محیطی مغازهای فعال از مهم‌ترین مشکلات این بازارچه است که برای رفع آنها تاکنون چندین طرح موقتی اجرا شده اما این بار طرح ساماندهی و بهسازی محیطی بازارچه شهرستانی مطرح است که با هدف رفع مشکلات و ارتقای خدمت‌رسانی به شهروندان انجام می‌شود. برای این منظور هم چند جلسه برگزار شده که «مرتضی رحمان‌زاده» شهردار منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «در برنامه زمانبندی شده و براساس آسیب‌شناسی صورت گرفته از عملکرد و مشکلات این بازارچه برای بهینه‌سازی و بهسازی محیطی اقدام خواهد شد. » او می‌افزاید: «ازآنجاکه شهروندان نیازهای اولیه خود را از بازارچه‌های محلی برطرف می‌کنند، بنابراین رفع مشکلات بازارچه‌ها نقش مهمی در افزایش رضایتمندی آنها خواهد داشت. »

  • توجه به بافت فرسوده

در آخرین جلسه‌ای که برای رسیدگی به وضعیت بازارچه شهرستانی انجام شده، پیش فرض‌های آغازین طراحی بازارچه و پهنه‌بندی اقدامات ارائه و صورت جلسات کمیته راهبری، باز طراحی و تهیه آلترناتیوهای پیشنهادی و تهیه الگوی انتخابی مطرح و بررسی شده‌است.  
رحمان‌زاده می‌گوید: «طراحی اولیه برای بازسازی و نوسازی این بازارچه ارائه شده و کارشناسان مطالعات را انجام داده‌اند. » او ادامه می‌دهد: «نوسازی بافت‌های فرسوده شهری یکی از مسائل اساسی در حوزه شهرسازی است که در این راستا با توجه به اینکه محله‌ها نقطه عطف شهرها و هسته اولیه شکل‌گیری و توسعه آنها در دوران گذشته و حال هستند، شهرداری منطقه با تکیه بر رویکرد محله‌محوری اقدامات متعددی برای بهبود وضعیت اجتماعی و شرایط محیطی ساکنان محدوده‌ها و محله‌های هدف انجام می‌دهد که یکی از آنها بازارچه شهرستانی است. »

  • کسبه همکاری کنند

ساماندهی مشکلات بازارچه شهرستانی نیازمند همکاری بیشتر کاسبان است و اگر همراهی آنها نباشد، این بار هم نمی‌توان به رفع مشکلات خیلی امیدوار بود. چراکه در ماه‌های پایانی سال گذشته هم طرح ساماندهی بازار شهرستانی در زمینه‌های بهداشت و سدمعبر با حکم دادستانی و همکاری نیروی انتظامی اجرا شد و با اجرای آن به کاسبان فرصت دادند تا مشکلات خود را رفع کنند که برخی انجام دادند اما بعضی همچنان از قوانین سرپیچی می‌کنند.  
 

کد خبر 521864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha