مردم روستای کوچک نروژی ساختمان‌های متروکه را به کتابفروشی تبدیل کرده‌اند.

کتابخانه موندال

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از ریدرز دایجست، روستای نروژی با جمعیت ۳۰۰ نفر، حدود ۴ کیلومتر قفسه (اگر قفسه‌ها را کنار هم قرار دهید) فروش کتاب دارد. روستای موندال Mundal در فیرلند Fjærland کتابفروشی مشهورش را از سال ۱۹۹۵ با ظرفیت بسیار کم راه‌اندازی کرد و اکنون ساختمان‌های متروکه، از اصطبل‌ها و محل توقف کشتی‌ها و بانک‌های محلی تا پست و فروشگاه‌های مواد غذایی تبدیل به کتابفروشی شده است. این ایده علاوه بر ترویج کتابخوانی، موجب حفظ بناهای قدیمی هم شده است. استفاده از ساختمان‌های قدیمی موجب شده کتابفروشی‌های این روستا ظاهری جذاب داشته باشند. 

با نگاهی به روستای دورافتاده موندال شما مجذوب خانه‌های چوبی ساحلی زیبا، کوه‌های بلند و یخچال‌های طبیعی آن خواهید شد، اما آنچه غافلگیرتان خواهد کرد، کتابفروشی‌های این روستا است. 

بیش از ۱۵۰ هزار جلد کتاب‌های دست دوم در این کتابفروشی‌ها پیدا می‌شود. پیش از اینکه روستا با تبدیل ساختمان‌های قدیمی به کتابفروشی شهرتی برای خود دست و پا کند، تنها راه ارتباطی آن با سایر نقاط قایق‌ها بودند و البته یک جاده که در سال ۱۹۸۶ کشیده شده بود. اکنون این روستا، دارای راه‌های دسترسی در شمال و جنوب با اتوبوس است. 

برخی از فروشگاه‌ها بزرگ هستند و به خوانندگان اجازه می‌دهند ساعت‌ها در میان کتاب‌ها بچرخند. برخی دیگر قفسه‌های کوچکی هستند که فروتنانه در فضای باز به علاقمندان کتاب می‌فروشند. این کتابفروشی از ماه مه تا اواسط سپتامبر به طور رسمی باز است و فروش آن در باقی سال تنها به صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

کد خبر 521686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha