یک کارشناس می‌گوید یک تماس پوستی ساده می‌تواند ویروس زگیل تناسلی را منتقل کند و تقریبا ۹۹/۹ درصد سرطان‌های دهانه رحم از طریق این ویروس ایجاد می‌شود.

HPV

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حبیبه زارع دکترای تخصصی زیست‌شناسی درباره بیماری زگیل تناسلی گفت: متاسفانه این ویروس با وسایل جنسی هم منتقل می‌شود، در واقع تماس پوستی ساده باعث انتقال این ویروس خواهد شد. باید گفت که تقریبا ۹۹/۹ درصد سرطان‌های دهانه رحم از طریق این ویروس ایجاد می‌شود و هیچ سرطانی را پیدا نمی‌کنید که علت آن به این خوبی پیدا شده باشد.

وی بیان کرد: تنها سرطانی که صد درصد با ویروس ارتباط دارد و می‌توان آن را کنترل کرد سرطان دهانه رحم است.

او ادامه داد: راه اصلی انتقال بیماری کمتر شناخته‌شده زگیل تناسلی، رفتارهای جنسی پرخطر است و در کشور ما قربانی اصلی آن زنان هستند.

زارع با اشاره به عفونت  HPV یا زگیل تناسلی به عنوان شایع‌ترین عفونت منتشرشده از طریق رابطه جنسی در دنیا گفت: امروزه جوانان زیادی را در مطب‌های تخصصی زنان یا کلینیک‌های ارولوژی مشاهده می‌کنیم که مبتلا به زگیل تناسلی شده‌اند و با نگرانی برای درمان مراجعه می‌کنند. با این شرایط بهتر است در مورد همه بیماری‌ها نتیجه تحقیقات و اطلاعات لازم گفته شود چراکه پیشگیری بهتر از درمان است و اطلاع‌رسانی نحوه انتقال ویروس در جلوگیری از انتقال و انتشار آن نقش مهمی دارد.

  • زنان تنها قربانیان زگیل تناسلی نیستند

عضو انجمن نانو دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: زنانی که همسرانشان چندین شریک جنسی دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند و اگر از بد حادثه به نوع خطرناک ویروس دچار شوند به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهند شد. هرچند زنان تنها قربانیان زگیل تناسلی نیستند و مردها هم ممکن است به این ویروس گرفتار شوند.

وی یادآور شد: پزشکان می‌گویند ۹۹ درصد بیمارانی که به سرطان رحم مبتلا می‌شوند بدون آن‌که بدانند ویروس HPV در بدن داشته‌اند، ویروسی که همان زگیل تناسلی است و با یک آزمایش ساده می‌شود آن را مهار کرد و اتفاقا واکسن هم دارد. افراد زیادی حتی از وجود این بیماری بی‌اطلاع‌اند چه برسد به این‌که بدانند زگیل تناسلی واکسن دارد. 

  • راه انتقال از تماس جنسی تا تماس پوست با پوست

دکترای تخصصی زیست‌شناسی گفت: تاکنون حدود صد گونه از زگیل تناسلی شناخته شده و تقریبا ۴۰ درصد از آن می‌تواند از راه تماس جنسی منتقل شود. تا قبل از این تنها روش شناخته‌شده انتقال این ویروس تماس جنسی بود، اما حالا پزشکان متخصص دریافته‌اند که تماس پوست با پوست نیز می‌تواند این ویروس را منتقل کند.

حبیبه زارع درباره راه‌های انتقال این ویروس توضیح داد: کارهایی که باعث انتقال این ویروس می‌شود رفتن به اپیلاسیون و اماکن عمومی مثل استخر است که در این نقاط ممکن است دستگاه تناسلی با ویروس ارتباط مستقیم پیدا کند.

وی در خصوص اپیدمیولوژی یا وسعت گسترش این ویروس در مناطق مختلف عنوان کرد: با سنجش آمار درمی‌یابیم که مثلا در چین ۱۵ درصد است و از هر صد زن ۱۵ نفر به این بیماری مبتلا هستند. در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار در ایران مطالعه‌ای با کمک آژانس بین‌المللی ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺳﺮﻃﺎن انجام و مشخص شد ۷/۷ درصد زنان به این بیماری مبتلا هستند. جالب است بدانیم در شهرهای مذهبی که اهمیت خانواده بیشتر است و مردان به همسران قانونی خود وفادارند آمار این بیماری صفر گزارش شده است.

  • زگیل تناسلی و بروز سرطان‌های مختلف

عضو هیئت علمی زیست‌شناسی دانشگاه پیام نور بوشهر در مورد اهمیت این ویروس گفت: اول این‌که ابتلا به ویروس مثل تیپ ۶ و ۱۱ و ۳۱ می‌تواند زگیل تناسلی ایجاد کند که از نظر ظاهری مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می‌کند. از همه بدتر انواع پرخطر آن یعنی ویروس ۱۸، ۱۶، ۵۴، ۳۳ و ۵۸ است که می‌تواند موجب ابتلا به بروز سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان پروستات، مقعد و آلت تناسلی در آقایان شوند و در هر جنس مرد و زن می‌تواند باعث ایجاد سرطان حلق و سرطان مری و ارگان‌های دیگر شود.

این متخصص با اشاره به آمار به دست آمده از جوامعی که رفتارهای پرخطر نهادینه شده است، افزود: در میان جوامعی که بی‌بندوباری جنسی و فساد افسارگسیخته وجود دارد مبتلایان به این ویروس بیشتر دیده می‌شود. خوشبختانه کشور ایران تاکنون جرو کشورهایی است که میزان شیوع این بیماری در آن بالا نیست، اما نمی‌توان کتمان کرد که نگرانی وجود ندارد برای مثال در اسپانیا به عنوان یک کشور اروپایی شیوع این بیماری از ایران کمتر است.

  • راه‌های پیشگیری از ویروس HPV

زارع یادآور شد: مهم‌ترین روش پیشگیری از این ویروس اجتناب از رفتارهای پرخطر و پایبندی و وفاداری به خانواده و همسر و روش دوم واکسیناسیون است. واکسیناسیون علیه هشت نوع از این ویروس ایمنی ایجاد می‌کند به شرطی که این واکسن قبل از شروع روابط جنسی تزریق شود یعنی بهتر است در دخترهای ۱۲ تا ۲۶ ساله تزریق شود، ولی بعد از آن دیگر کارایی خود را از دست می‌دهد.

عضو هیئت علمی زیست‌شناسی دانشگاه پیام نور استان بوشهر گفت: روش پیشگیری دیگر زگیل تناسلی تست پاپ‌اسمیر است یعنی تشخیص زودهنگام ضایعات سرطانی. خانم‌ها بعد از ۳۰ سالگی هر ۵ سال می‌توانند این آزمایش را انجام بدهند که اگر جواب آن مثبت بود، راه‌های کنترل بیماری شروع می‌شود اما متاسفانه در آقایان نوع پرخطر هیچ علائمی ندارد و معمولا وقتی مراجعه می‌کنند که مبتلا به سرطان شده‌اند.

  • می‌توان جلوی رشد زگیل تناسلی را گرفت

این متخصص در خصوص اهمیت آگاهی دادن جوانان تصریح کرد: نه تنها درباره زگیل تناسلی بلکه درباره همه ویروس‌ها و عفونت‌هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود باید به جوانان آگاهی داده شود.

بیشتر مبتلایانی که به ما مراجعه می‌کنند اصلا روش محافظت از خود را نمی‌دانند و بنابراین وقتی مبتلا می‌شوند چون می‌دانند این بیماری انگ بزرگ بی‌بندوباری را برای آن‌ها به همراه دارد به دلیل فشار ناشی از این مشکل افسرده می‌شوند و گاهی دست به خودکشی می‌زنند و از همه بدتر اگر افراد مبتلا به این ویروس ازدواج کنند می‌توانند این ویروس را منتقل کنند.

وی گفت: به ازای هر ۲ یا ۳ دبیرستان دخترانه باید یک مامای مدرسه داشته باشیم تا دختران ما را برای خودمراقبتی از رفتارهای پرخطر توانمند و آگاه سازند و همین‌طور آن‌ها را با ایفای نقش مادری و همسری آشنا کنند. 

درباره دبیرستان‌های پسرانه نیز می‌توانیم برای هر ۳ یا ۴ دبیرستان یک کارشناس ارشد بهداشت عمومی داشته باشیم که به سوالات پسران جوان پاسخ دهند و خودمراقبتی و توانمندسازی برای پیشگیری از این بیماری را به آن‌ها آموزش دهند.

حبیبه زارع افزود: زگیل تناسلی را می‌توان کنترل کرد و جلوی رشد آن را گرفت، اما مسئله اصلی اینجاست که هنوز به طور جدی درباره این ویروس فرهنگ‌سازی نشده است. بیشتر پزشکان و محققان به این باور رسیده‌اند که اگر جلوی پیشرفت این بیماری را نگیریم این بیماری روزی از ایدز هم پیشی خواهد گرفت.

کد خبر 521600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha