ویروس پاپیلومای انسانی (hpv) یا زگیل تناسلی شایع ترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده آمریکا است. HPV علت اصلی سرطان های دهان و حلق است.

ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس HPV چیست؟

بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که حدود ۴۰ نوع از آنها می توانند از طریق تماس مستقیم جنسی به نواحی دستگاه تناسلی و همچنین دهان و گلو گسترش یابند. زگیل دهانی با برقراری رابطه جنسی از طریق دهان یا دیگر روابط جنسی منتقل می شود.  در بسیاری از افراد طی یک تا دو سال، ویروس HPV به صورت خود به خود از بین می رود ولی ویروس آن همچنان باقی می ماند. برای درمان زگیل تناسلی بسته به تعداد و اندازه شایعات از پمادهای موضعی، لیزر زگیل و نیز جراحی استفاده می شود.

سرطان گلو

زگیل تناسلی یا HPV می تواند دهان و گلو را آلوده کرده و باعث بروز سرطان های گلو (از جمله پشت گلو، پایه زبان و لوزه ها) شود. معمولا سال ها پس از آلوده شدن به ویروس پاپیلومای انسانی طول می کشد تا علائم سرطان خود را نشان دهند. مشخص نیست که آیا آلوده شدن به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)  به تنهایی برای ایجاد سرطان های دهان کافی است یا سایرعوامل مانند سیگار کشیدن یا جویدن توتون و تنباکو نیز در ایجاد این سرطان ها موثر هستند.

نوع ویروس  HPV۱۶ بیشترین نقش را در بروز سرطان ها دارد و مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. مردان بیشتر از زنان به سرطان گلو مبتلا می شوند. 

چگونه HPV باعث ایجاد سرطان گلو می شود؟

از طریق برقراری رابطه جنسی متناوب با شرکای جنسی، زنان به سرعت به عفونت دچار می شوند و این عفونت را نیز به سرعت به یک آنتی بادی سیستمیک تبدیل می کنند که از آنها در طول زندگی محافظت می کند. این مساله برای مردان مدت زمان بیشتری طول می کشد و آنها پس از برقراری رابطه ی جنسی با شرکای جنسی، عفونت را به یک آنتی بادی محافظتی سیستمیک تبدیل کنند.

این افزایش تعداد شرکای جنسی و قرار گرفتن احتمالی در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آن هم پیش از ایجاد آنتی بادی محافظ در برابر ویروس مهاجم، به احتمال زیاد دلیل این است که مردان بیشتر از زنان در زندگی خود به سرطان های حفره حلقی مبتلا می شوند.

علائم و نشانه های سرطان دهان

در ادامه علائم سرطان دهان و گلو ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آمده است:

  • بروز زخم یا اسکاری که در عرض ۲ الی ۳ هفته بهبود نیابد.
  • بروز تغییر رنگ قرمز، سفید یا سیاه روی بافت های نرم دهان
  • بلع با مشکل یا همراه با درد
  • حسی که هنگام بلعیدن انگار غذا در گلو می چسبد.
  • لوزه متورم اما بدون درد
  • احساس درد هنگام جویدن
  • گلو درد یا گرفتگی صدا به صورت مداوم
  • بروز تورم یا برآمدگی در دهان
  • بروز یک توده ی بدون درد در قسمت خارجی گردن که حداقل برای دو هفته در آنجا بوده است.
  • احساس بی حسی در دهان یا لب ها
  • سرفه مداوم
  • گوش درد در یک طرف (یک طرفه) که بیش از چند روز ادامه یابد.

آیا واکسن زگیل تناسلی می تواند از ابتلا به سرطان دهان و گلو جلوگیری کند؟

به گفته دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی واکسن ویروس پاپیلومای انسانی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های مربوط به سیستم تولید مثل تولید شده است. این واکسن از ابتلا به انواع ویروس زگیل تناسلی که می تواند باعث بروز سرطان گلو شود نیز محافظت می کند. مرکز CDC واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی را برای کودکان ۱۱ تا ۱۲ سال توصیه می کند. مرکز CDC همچنین توصیه می کند در صورت واکسینه نشدن در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی، حتما در سن ۲۶ سالگی این واکسن را دریافت کنید. واکسیناسیون برای افراد بالای ۲۶ سال توصیه نمی شود.

با این حال، برخی از بزرگسالان ۲۷ تا ۴۵ سال که قبلا واکسینه نشده اند، ممکن است پس از صحبت با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به عفونت های ویروس پاپیلومای انسانی جدید و مزایای احتمالی واکسیناسیون، تصمیم بگیرند که واکسن زگیل تناسلی را دریافت کنند.

واکسیناسیون ویروس زگیل تناسلی در این محدوده سنی مزایای کمتری را به همراه دارد، چرا که افراد به احتمال زیاد قبلا در معرض این ویروس قرار گرفته اند. واکسن زگیل تناسلی از عفونت های جدید ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری می کند، اما عفونت ها یا بیماری های موجود را درمان نمی کند.

درمان زگیل تناسلی در دهان

گرچه بسیاری از زگیل ها به صورت خود به خود از بین می روند، اما گاهی برای درمان و کنترل انتشار زگیل دهانی نیاز به مراقبت ها و درمان های خاصی است. در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند ویروس HPV را درمان کند یا حتی رشد آن را کاهش دهد. طیفی از داروهای موضعی روی رشد ویروس HPV آزمایش شده است که هیچ تاثیری نداشته اند. در حال حاضر، یکی از راه ها برای درمان زگیل تناسلی ظاهر شده در دهان،  برداشتن آن به روش جراحی است. برخی از پزشکان نیز به جای جراحی، از لیزر زگیل تناسلی استفاده می کنند.

پس از تشخیص زگیل ها، افراد باید هر ۸ تا ۱۲ ماه یکبار آزمایش HPV انجام دهند تا زمانی که عفونت پاک شود یا اینکه تشخیص آن در نمونه های DNA دیگر امکان پذیر نباشد.

روش های کاهش خطر ابتلا به سرطان گلو ناشی از زگیل تناسلی

۱-استفاده از کاندوم و سدهای دندانی

در صورت استفاده مداوم و صحیح، کاندوم ها و سدهای دندانی می توانند احتمال انتقال ویروس پاپیلومای انسانی از یک شخص به شخص دیگر را کاهش دهند.

۲-عدم مصرف مشروبات الکلی و دخانیات

مصرف مشروبات الکلی و دخانیات ممکن است در بروز سرطان گلو نقش داشته باشند. سیگار نکشید و از محصولات دخانیاتی بدون دود نیز استفاده نکنید. همچنین از قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران خودداری کنید. 

اگر دچار ضایعات مشکوکی شبیه خال گوشتی در دهان یا ناحیه تناسلی خود هستید می توانید برای مشاوره تلفنی با دکتر جباری روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.drjabbari.com/visitonline

کد خبر 561734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    2 0
    «طی یک تا دو سال، ویروس HPV به صورت خود به خود از بین می رود ولی ویروس آن همچنان باقی می ماند» این چیزی که نوشتین یعنی چی؟ «از بین می رود» یا «باقی می ماند» !!!؟