دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو دانشمند دوشنبه 10 مهر به عنوان برندگان امسال جایزه نوبل پزشکی یا فیزیولوژی اعلام شدند.

آنها به خاطر کشف ساز و کاری قدرتمند برای خاموش ‌کردن ژن‌های خاص که راهی جدید برای درمان بیماری می‌گشاید به این عنوان دست یافتند

به گزارش خبرگزاری رویترز مجمع نوبل انستیتو کارولینسکای سوئد که مسئول تعیین برندگان جایزه نوبل پزشکی است، آندرو فایر و کریگ ملو  را به خاطر "امکانات هیجان‌انگیزی" که کارشان در زمینه چگونگی "خاموش‌کردن" ژن‌ها  در تکنولوژی ژنتیکی دارد شایسته دریافت این جایزه دانست.

رئیس کمیته نوبل در حال معرفی برگزیدگان نوبل پزشکی

ملو  از خانه‌اش در ماساچوست پس از دانستن اینکه با فایر در این  جایزه 1.37 میلیون دلاری شریک شده است به خبرنگار رویترز گفت: "شگفت‌انگیز است. هنوز قضیه برایم جا نیفتاده است."

فایر به رادیو سوئد گفت که بسیار خوشحال است. او گفت: "اولش باورکردن خبر مشکل بود. خیلی خوب است که آدم چنین جایزه‌ای را ببرد و این همه توجه مثبت به سویش جلب شود. در هر حال من هنوز همان آدم قبلی هستم، اهداف من هنوز اهداف نسبتا ساده پژوهشی و علمی و تدریس و امور خانوادگی است، و انتظار هم ندارم تغییر عمده‌ای در آنها به وجود آید."

فایر 47 ساله و ملوی 45 ساله از طریق تجربیاتی بر روی کرم‌های نماتود نشان دادند که شکل خاصی از اسید ریبونوکلئیک یا ‌RNA - ماده سلولی که اطلاعات ژنتیکی را از هسته به سیتوپلاسم سلول منتقل می‌کند- می‌تواند ژن‌های معین‌شده‌ای را در فرآیندی که "تداخل RNA" نام دارد (RNAi) از کار بیندازد.

آنها این یافته را در سال 1998 منتشر کردند. از آن هنگام این تکنولوژی به  زمینه پژوهشی مهمی برای شرکت‌های داروسازی و بیوتکنولوژی بدل شده است و نوید ایجاد راه‌های درمانی جدیدی برای طیفی از بیماری‌ها را می‌دهد.

ملو در مصاحبه‌اش گفت:" تصور مبهمی از امکان بردن چنین جایزه‌ای را داشتم، اما  من تنها 45 سال دارم و فکر می‌کردم  که چنین واقعه‌ای در 10 تا 20 سال آینده رخ دهد." او افزود که ممکن است به همراه فایر مقداری از پول جایزه را به خیریه‌ها ببخشد.
جایزه‌ای علمی نوبل معمولا به کارهایی داده می‌شود که ده‌ها سال پیش انجام شده است.

جایزه‌های نوبل در پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح را آلفرد نوبل مخترع  سوئدی دینامیت پایه‌گذاری کرد و از سال 1901به بعد هر سال اهدا شده است.

فایر و ملو اولین برندگان جوایز نوبل سال 2006 هستند که اعلام می‌شوند.

کریگ ملو -راست- و آندرو فایر چپ- برندگان جایزه نوبل پزشکی 2006

کریگ ملو (چپ) و آندرو فایر (راست) در کنار مجسمه دانشمند آلمانی پل ارلیش پس از بردن جایزه "پل ارلیش و لودویگ دارمشتدتر" در کلیساس پولس در فرانکفورت آلمان (16 مه،2006)

آندرو فایر در سال 1983 دکترایش در زیست‌شناسی را از موسسه فن‌اوری ماساچوست ‌(MIT) دریافت کرد و اکنون استاد آسیب‌شناسی و ژنتیک در دانشکده پزشکی دانشگاه استانفورد است.

کریگ ملو دکترایش از دانشگاه هاروارد کرفت و استاد پزشکی مولکولی در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست است.

کد خبر 5213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز