مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ادموند اس فلپس دوشنبه 9 اکتبر(17 مهر) به خاطر کارش در زمینه توضیح رابطه بین تورم و بیکاری که تاثیری عمیق بر خط مشی‌های اقتصاد کلان گذاشت به عنوان برنده جایزه نوبل علوم اقتصادی 2006 اعلام شد.

به گزارش آسوشیتدپرس این استاد 73 ساله دانشگاه کلمبیا با تدوین مدل اقتصادی جدیدی که به رهبران شرکت ها و دولت کمک کرد تعادل تورم و بیکاری را در تصمیم‌گیری‌‌هایشان مدنظر قرار دهند، دیدگاه‌های حاکم بر اقتصاد در دهه 1960  را به چالش طلبید.

فلپس ششمین آمریکایی است که امسال جایزه نوبل را دریافت می‌کند. امسال به جز جوایز نوبل صلح و ادبیات که هنوز برندگان آن اعلام نشده‌اند همه جوایز علمی نوبل شامل پزشکی، فیزیک، شیمی و اقتصاد به دانشمندان آمریکایی داده شده اند.

فلپس در مصاحبه‌ای تلفنی با گزارشگران از نیویورک گفت:" تازه بردن این جایزه فوق العاده دارد در ذهنم جا می‌افتد.می‌دانستم که این حادثه ممکن است رخ دهد، اما نمی‌دانستم که کی رخ خواهد داد یا حتما رخ خواهد داد یا نه."

ادموند اس فلپس -چپ و جیمز میرلیس -راست- د راجلاسی از برندگان جایزه نوبل در پکن در مه 2005

او افزود:"سعی من این بود که مردم را به مدل اقتصادی‌مان بازگردانم و به خصوص انتظارات آنها را در مورد آنچه بازیگران اقتصادی دیگر در همان زمان و در آینده انجام می‌دهند مورد ملاحظه قرار دهم."

آکادمی علوم سوئد اعلام کرد کار فلپس که در اواخر دهه 1960 انجام شد" درک ما از رابطه بین تاثیرات کوتاه‌مدت و درازمدت سیاست‌های اقتصادی  عمیق‌تر کرده بود."

فلپس این دیدگاه حاکم در دهه 1960 را رابطه‌ای پایدار منفی میان تورم و بیکاری وجود دارد را با ترسیم منحنی فیلیپس به چالش کشید


آکادمی‌ گفت:" او تشخیص داد که تورم نه تنها به بیکاری بلکه به انتظارات شرکت‌ها و کارکنان در مورد قیمت‌ها و افزایش عایدی نیز وابسته است.فلپس مدل جدیدی را برای توصیف رابطه بین تورم و بیکاری که منحنی انتظارات تشدید‌شده فیلیپس نام دارد ابداع کرد."


عضو کمیته داوران  برتیل هولم‌لاند گفت:" این ایده اکنون در سراسر جهان مورد پذیرش قرار گرفته است."

فلپس همچنین نشان داد که "یک میزان تعادلی بیکاری" وجود دارد که در آن شرکت‌ها عایدی کارمندان را به همان میزانی که انتظار می‌رود میانگین عایدی‌‌ها در کل اقتصاد بالا رود، افزایش ‌می‌دهند. این یافته‌ها بر بانک‌های مرکزی کشورها در تصمیم‌گیریشان درباره نرخ بهره تاثیر گذاشته است.

آکادمی علوم سوئد گفت کار فلپس به طور بنیادی دیدگاه‌های ما را در مورد چگونگی عمل اقتصاد کلان تغییر داد و نقش مهمی در درک علل افزایش توامان تورم و بیکاری در دهه 1970 داشت.

آکادمی در اعلامیه‌اش پرسیده است:" اما خط ‌مشی‌ اقتصادی همیشه با مشکل تعارض اهداف مواجه است. چگونه تورم و بیکاری در مقابل یکدیگر متعادل شوند؟تحلیل‌های فلپس تاثیری ژرف بر نظریه اقتصادی و نیز خط مشی اقتصاد کلان داشت."

فلپس همچنین در تحلیل اهمیت سرمایه انسانی یا خود کارمندان، برای توزیع تکنولوژی جدید و رشد دنیای تجارت پیشگام بود.او همچنین تاکید کرد که نه تنها موضوع پس‌اندازها و تشکیل سرمایه ، بلکه تعادل میان تورم و بیکاری موضوعاتی بنیادی در توزیع ثروت هستند.

فلپس در شیکاگو متولد شد و لیسانسش را در سال 1955 از کالج آمهرست در آمهرست ماساچوست  و دکترایش را در سال 1959 از دانشگاه ییل دریافت کرد.او از سال 1982 استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه کلمبیا بود. او قبلا در دانشگاه‌های پنسیلوانیا و ییل تدریس کرده بود.

کد خبر 5632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز