همشهری آنلاین: اورهان پاموک نویسنده نویسنده اهل ترکیه با کتاب‌هایی مانند"قرمز نام من است" و "برف" برنده جایزه نوبل ادبیات 2006 اعلام شد.

به گزارش فرانس‌پرس آکادمی سوئد پنج‌شنبه 12 اکتبر(20 مهر) پاموک "با کاوش روح مالیخولیایی شهر زادگاهش (استانبول) نمادهای جدیدی را در برخورد و اختلاط فرهنگی، کشف کرده است."

پاموک 54 ساله مشهورترین نویسنده ترکیه در زادگاهش و در خارج است، اما او همچنین یک فعال سیاسی هم هست که اظهاراتش درباره تاریخ ترکیه - از جمله مسئله ارامنه و کردها - موضع او در مورد احترام به آزادی بیان را مورد توجه بین‌المللی قرار داده است.

هیئت اهداکننده جایزه نوبل گفت: "پاموک که در موطنش به عنوان یک صاحبنظر اجتماعی شهرت دارد، اصولاً خودش را یک داستان‌نویس و بدون هیچ هدف سیاسی می‌داند."

پاموک در مصاحبه‌ای با یک روزنامه سوئدی خوشحالی و افتخارش را ابراز کرد و وزیز فرهنگ ترکیه هم برنده‌شدن جایزه نوبل را به او تبریک گفت.

او که به شدت سیگار می‌کشد، اغلب اوقاتش را در آپارتمانش که پل بر روی تنگه بسفر- محل اتصال اروپا و آسیا- را در چشم‌انداز دارد به نوشتن می‌گذراند.

رمان‌های او به بسیاری از زبان‌ها از جمله فارسی ترجمه شده‌است.

پاموک مبلغ 1.37 میلیون دلار جایزه نوبل را به همراه یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار، در مراسمی رسمی  در 10 دسامبر در استکهلم از پادشاه سوئددریافت خواهد کرد.

کد خبر 5814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز