پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

هنوز هم وقتی پای حرف‌های قدیمی‌ها که مویی سپید کرده‌اند، بنشینید رادیو را «رادیول» تلفظ می‌کنند.

جانی‌دالر

روزهای نخست، این پدیده عجیب برای مردم حسابی سؤال‌برانگیز بود: جعبه‌ای که حرف می‌زند؟ داخل جعبه چه کسی زندگی می‌کند؟ این آدم‌های داخل جعبه نیازی به خواب و خوراک ندارند؟ چطور وارد این جعبه کوچک شده‌اند؟  


 رادیو اول از خانه ثروتمندان سر در آورد. از دهه ۴۰ با پیشرفت علم و تکنولوژی و صنعت و ورود رادیوهای کوچک ترانزیستوری به بازار امکان استفاده رادیو برای همه فراهم شد و حال و هوای برنامه‌های رادیویی هم حسابی تغییر کرد. در روزهای نخست راه‌اندازی در سال ۱۳۱۹، رادیو تهران بیش از ۸ ساعت برنامه نداشت و این برنامه‌ها شامل اخبار، موسیقی ایرانی و گفتار مذهبی و فرهنگی بود. اما با گذر زمان برنامه‌ها متنوع‌تر شد.

همین زمان بود که «جانی دالر» کارآگاه تند و تیز آمریکایی، چهارشنبه‌ها با قصه‌هایش مهمان خانه‌های مردم شد. نمایش‌های رادیویی این کارآگاه با صدای مرحوم «حیدر صارمی» در نقش «جانی دالر» جان گرفتند و عضوی از خانواده مردم شدند. مردم برای رسیدن چهارشنبه و کشف رمز و راز ماجراهای جانی دالر لحظه‌شماری می‌کردند. به نحوی که گاهی اوقات حتی او را با نام کوچک جانی صدا می‌زدند و حتی به جای او تصمیم می‌گرفتند. به این‌ترتیب، گوش دادن به برنامه «گل‌ها»، شنیدن تصنیف‌های بنان، صدای تار «جلیل شهناز»، برنامه راه شب، قصه‌های ظهر جمعه، صبح جمعه با شما و کلی برنامه جذاب و شنیدنی، بخشی از زندگی اجتماعی مردم شد.  

کد خبر 521109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha