سن کمی ‌دارند و در دسته‌بندی گروه‌های سنی، در رده کودکان قرار می‌گیرند، اما وقتی در تالار وحدت روی صحنه می‌روند وساز به دست می‌گیرند و در برابر صدها نفر برنامه موسیقی اجرا می‌کنند

ارکستر

  همشهری آنلاین_ زینب زینال‌زاده: حیرت همگان را بر می‌انگیزند. مدت زیادی نیست که گروه ارکستر کودک کشور با عنوان «سفید کوب» به رهبری «پوریا شیرینگو» شکل گرفته است که به نظر کسانی که دستی بر آتش دارند و موزیکدان هستند، تحولی در موسیقی کودک کشور محسوب می‌شود.  

«پوریا شیرینگو» را مؤسس و رهبر ارکستر کوبه‌ای کودک «سفید کوب» می‌دانند که به گفته خودش سال‌هاست دغدغه آموزش موسیقی و ریتم به کودکان را دارد. او می‌گوید: «از سال ۸۹ دغدغه من این بود که کار تخصصی در حوزه آموزش موسیقی و ریتم برای کودکان انجام دهم. ‌کاری که هیچ‌وقت انجام نشده و مختصر کارهای انجام‌شده هم مربوط به آموزشگاه و مؤسسه‌های خصوصی بوده که شاهد خروجی‌های مطلوبی از آنها نبوده‌ایم. » 
تصور همگان بر این است که ریتم فقط در موسیقی وساز و نوا خلاصه می‌شود، اما رهبر ارکستر کوبه‌ای سفیدکوب باور متفاوتی دارد و می‌گوید: «ریتم در موسیقی خلاصه نمی‌شود. بدن هم ریتم دارد. مانند ضربان قلب که با تپش منظم و دقیق سبب حیات انسان می‌شود. یا حرکاتی چون راه رفتن و صحبت کردن که از مغز نشئت می‌گیرند و دقت در هریک از آنها ثابت می‌کند که ریتم دارند. »
شیرینگو در اهمیت ریتم می‌گوید: «ریتم پایه و اساس شکل‌گیری ذهن کودک است. بنابراین اگر بتوان ریتم را با عنوان موسیقی یا مفهوم در قالب بازی به کودک یاد داد، از یک سو سبب می‌شود کودک کنترل بهتری روی حرکات بدن داشته باشد و از سوی دیگر توانایی ذهن افزایش می‌یابد و مفاهیم را بهتر آنالیز می‌کند. »این موزیسین در یک کلام می‌گوید: «موسیقی و ریتم قدرت یادگیری کودک را چند برابر می‌کند. »

  • اهمیت آموزش در سنین کودکی

شیرینگو در اهمیت آموزش به کودکان می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در سنین پایین با ریتم آشنا می‌شوند، توانایی و قدرت یادگیری بهتری دارند. » به گفته او این یادگیری حتماً نباید در آموزشگاه‌ها انجام شود. شیرینگو به نقش مادران اشاره و عنوان می‌کند: «مادر نخستین کسی است که کودک با او ارتباط برقرار می‌کند. لالایی مادران بهترین موسیقی و ریتم است که کودک می‌تواند با آن انس بگیرد. از همین نواها و زمزمه‌های مادرانه می‌توان برای آموزش ریتم به کودکان الگو گرفت و بهره‌برداری کرد. »
استعداد ذاتی است، اما شکوفایی همین استعداد نهفته هم نیاز به آموزش دارد. شیرینگو با بیان این موضوع می‌گوید: «بخشی از ذوق هنری و علاقه به ریتم و موسیقی انتسابی و ذاتی است و بخشی هم اکتسابی. به هر حال هر دو بخش برای شکوفایی نیاز به آموزش و تعلیم دارند. با آموزش درست می‌توان شاهد نتیجه و ثمره خوب و مطلوب بود. »

  • شکل‌گیری ارکستر کوبه‌ای کودک

شیرینگو آموزش به کودکان را هدف خود قرار می‌دهد و برای رسیدن به این هدف گام برمی‌دارد. او می‌گوید: «همین تصمیم و هدف سبب شکل‌گیری ارکستر کوبه‌ای سفیدکوب شد. » این استاد موسیقی در توضیح بیشتر می‌گوید: «برای شروع کار برای کودک نیاز به تحقیق و پژوهش و مشاوره داشتم که پس از جست‌وجو متوجه شدم کار تخصصی در این مورد در کشور انجام نشده است. بنابراین تحقیقات مربوط به کشورهای آلمان، ژاپن و فرانسه را مطالعه کردم و پس از مشاوره با روان‌شناسان تخصصی کودک، نتایج به‌دست‌آمده را با شرایط تربیتی و شخصیتی کودکان کشور تطبیق دادم و به چهارچوب مشخص رسیدم و دوره‌های آمورشی را برگزار کردم و ارکستر شکل گرفت. »
ارکستر سفید کوب فعالیتش را از سال ۹۲ با ۸ نفر شروع کرد و به گفته شیرینگو هر سال به نفراتش افزوده شد و کودکان در موسیقی پیشرفت کردند: «تشکیل همین ارکستر انگیزه‌ای شد تا افراد دیگری هم در این مسیر قدم بگذارند و کار حرفه‌ای برای کودکان انجام دهند. »
تشکیل ارکستر اتفاق خوبی بود. شیرینگو در ادامه این جمله می‌گوید: «شرکت کودکان در این ارکستر سبب افزایش اعتماد به نفس آنها شد. همچنین با تشکیل این ارکستر، کودکان‌کار گروهی را یاد گرفتند و آموختند می‌توانند در مقابل صدها تماشاچی بایستند و برنامه اجرا کنند. »
او به موضوع کاهش بزه در کشور هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی کودک با اعتماد به نفس می‌ایستد و برنامه اجرا می‌کند و مرکز توجه قرار می‌گیرد دیگر نیاز ندارد برای جلب توجه دیگران تمارض کند. همین کار سبب هدایت نسل آینده در مسیر درست می‌شود و نتیجه این کار داشتن جامعه بهتر و عاری از بزه است. » 

  • اهمیت سن در یادگیری

اکثر شهروندان گمان می‌کنند سن در یادگیری تأثیر دارد، اما شیرینگو می‌گوید: «به صراحت می‌گویم که برای یادگیری موسیقی و ریتم هیچ شرایط سنی وجود ندارد. » به گفته او یادگیری به شرایط پذیرش کودک بستگی دارد. رهبر ارکستر سفید کوب در توضیح بیشتر می‌گوید: «برخی از کودکان در ۲ سالگی شرایط یادگیری را دارند و برخی هم حتی در سن ۸ سالگی به دلیل وابستگی به خانواده شرایط نشستن در کلاس و پذیرش آموزش‌ها را ندارند. بنابراین از خانواده‌ها تقاضا می‌کنم برای یادگیری به کودکان فشار نیاورند و اجازه دهند کودک به اختیار و با شوق و اشتیاق خود انتخاب کند. »

  • مهمان هفتگی در ستون صفحه ۱۶

مدارس تعطیل شده و فصل اوقات فراغت از راه رسیده و ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی دغدغه خانواده‌هاست. آموزش موسیقی از جمله مواردی است که خانواده‌ها دوست دارند در موردش اطلاعاتی کسب و نام کودک خود را در آموزشگاه‌ها ثبت کنند. از این پس پوریا شیرینگو هر هفته نکاتی را برای راهنمایی خانواده در انتخاب کلاس‌های مناسب ارائه می‌دهد که می‌توانید در ستون صفحه ۱۶ بخوانید.  

  • آرزوی رهبر ارکستر

آرزوی من این بود برای کودکانی که شرایط مالی سختی دارند و نمی‌توانند در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند، کار فرهنگی و آموزشی انجام دهم. پوریا شیرینگو پس از بیان آرزویش می‌گوید: «امیدوارم به‌زودی شرایطی فراهم شود و با حمایت ارگان‌ها و سرمایه‌گذاران بتوانیم برای کودکان محروم از امکانات که با استعداد هم هستند، کار فرهنگی انجام دهیم. »

کد خبر 520899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha