دکتر جلال صمیمی، اخترفیزیکدان ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف دار فانی را وداع گفت.

صفورا نورایی - جلال صمیمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر جلال صمیمی از پایه گذاران فیزیک تجربی در گرایش پرتوهای کیهانی و فیزیک ذرات بنیادی در ایران درگذشت.

وی در سال ۱۳۱۹ در شهر زابل متولد شد. او در سال ۱۳۴۰ پس از اخذ مدرک مهندسی برق خود از دانشگاه آبادان، برای ادامه تحصیلات خود به آمریکا رفت و مدرک دکتری خود را در زمینه ذرات بنیادی از دانشگاه اوکلاهاما دریافت کرد.

صمیمی عضو برجسته رصدخانه ملی ایران، رئیس و بنیان گذار رصدخانه پرتوهای کیهانی البرز بود.

بنا بر آن چه در وب‌سایت گنجینه دانشگاه صنعتی شریف آمده است، آنچه وی را در بین دانشمندان پرتوهای کیهانی جهان سرشناس و ممتاز کرد؛ تحقیقات۲۰ ساله او درباره کهکشان راه شیری و آزمایش در مورد تابش اشعه گاما و کشف پنج چشمه کیهانی در فضای بیکران نادیدنی است. وی پس از مطالعات و تحقیقات گسترده، آزمایش های مکرر خود را در زمینه امولوسیون هسته‌ای انجام داد و سرانجام موفق به این کشف مهم شد.

تحقیق دیگر دکتر صمیمی در مورد GX۳۳۹−۴ یک احتمال برای سیاه چاله است. این احتمال سیاه چاله با بررسی تابش‌های ایکس ساطع شده از آن توسط دکتر جلال صمیمی اختر فیزیکدان ایرانی در مقاله ای در مجله نیچر به عنوان احتمال سیاه چاله معرفی شده است. تحقیقات نشان داده است که تابش‌های ایکس این منبع کهکشانی شباهت زیادی به تابش‌های ماکیان ایکس یک، یک احتمال سیاه چاله دیگر دارد.

• درگذشت عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر صفورا نوایی، فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درگذشت.

دکتر صفورا نوایی استادیار گروه آموزشی بیماری های کودکان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

دکتر صفورا نوایی فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درگذشت

رئیس این دانشگاه و رئیس دانشکده پزشکی در پیام‌هایی جداگانه درگذشت این فوق‌ تخصص بیماری‌های ریه کودکان را تسلیت گفتند.

کد خبر 520787