مدیر امور حقوقی و املاک اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی اعلام کرد: دو باب خانه قدیمی شهر تبریز با شکایت شاکیان خصوصی از فهرست آثار ملی حذف شد.

خانه تاریخی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حسین اسدی در جمع خبرنگاران افزود: طی سال‌های اخیر  تعداد ۱۵ پرونده حقوقی آذربایجان شرقی در دیوان عدالت اداری با موضوعیت خروج از ثبت یا ابطال محدودیت آثار ثبتی مطرح شده است.

وی ادامه داد: پس از رسیدگی‌های حقوقی تنها دو مورد از پرونده‌ها شامل خانه‌های دیلمقانی و زمانی تبریز منجر به ورود شکایت شاکی و خروج اثر از فهرست آثار ملی شد. دو اثر گفته‌شده در دهه هشتاد به ثبت ملی رسیده بودند.

اسدی اظهار کرد: طی ۷ سال گذشته، تعداد ۱۳ رای به نفع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در پرونده‌های حقوقی با موضوعات مرتبط با آثار ثبتی استان صادر شده است.  تمامی این پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری با توجه به دفاعیات مستند و مستدل بخش حقوقی این اداره کل و پیگیری‌های انجام‌شده منجر به رد شکایت و رای به نفع این اداره کل شده است.

مدیر امور حقوقی و املاک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی اضافه کرد: ۳ مورد از این پرونده‌ها متعلق به خانه نصیری مرند، بازارچه صنایع دستی بناب و قلعه بختک لیلان به منظور ابطال محدودیت و خروج از ثبت و ۱۰ مورد دیگر در خصوص خروج از ثبت خانه‌های تاریخی طرح دعوی حقوقی شده بودند که مجموع نتیجه رسیدگی‌های حقوقی به نفع اداره کل صادر شد.

اسدی مجموع آثار ثبت شده ملی آذربایجان شرقی را ۱۸۵۵ مورد اعلام کرد و افزود: این آثار شامل آثار غیرمنقول، منقول، طبیعی و معنوی است. از این تعداد ۱۷۴۹ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، ۳۶ مورد میراث طبیعی و ۷۰ مورد میراث معنوی است.

وی ادامه داد:  تعداد ۳۷ اثر غیرمنقول، ۲۱ اثر طبیعی و ۳۲ اثر معنوی و ۹ اثر منقول طی سال های ۹۲ تا ۹۹ به ثبت ملی رسیده است.

اسدی اعلام کرد: در سال ۹۹ نیز تعداد ۶۰ پرونده به منظور ثبت در فهرست ملی تهیه و در دست اقدام است.

وی گفت: آذربایجان شرقی به دلیل قدمت غنی تاریخی و فرهنگی آثار تاریخی ارزشمند و منحصربه فردی دارد و حفظ و صیانت از این آثار، همواره در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مدیر امور حقوقی و املاک اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بیان کرد: مشارکت و همکاری مردم،  مسیر این اداره کل در پاسداری از این گنجینه‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی را هموارتر خواهد ساخت.

کد خبر 520724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha