مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: مبارزه شیمیایی با بیماری بلاست برنج فقط در ارقام محلی و حساس ضرورت دارد.

برنج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  عبدالرحمن زاغی گفت: بیماری بلاست برنج یکی از بیماری‌های مهم قارچی در مناطق برنج‌خیز روی ارقام محلی حساس (طارم) بوده که علایم آن روی برگ به‌صورت لکه‌های بیضی یا دوکی شکل مشاهده می‌شود، مرکز لکه‌ها معمولاً به رنگ خاکستری بوده و حاشیه لکه‌ها قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به صورتی است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته برای پیشگیری و کاهش خسارت بیماری و افزایش کمی و کیفی محصول برنج تاکید کرد.

وی افزود: در ارقام حساس در شرایط مرطوب چند لکه بهم متصل شده و سبب سوختگی و پژمردگی برگ‌ها می‌شود، لکه‌های ایجادشده روی ساقه، گره و یا دم خوشه سبب پوسیدگی در محل لکه شده و در صورت پیشرفت بیماری، دانه‌ها پوک و سنبله‌ها ‌رنگ سفید مایل به خاکستری می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیماری بلاست برنج، سبب کاهش میزان محصول می‌شود و درصد شکستگی دانه‌ها هنگام تبدیل افزایش می‌یابد، برای پیشگیری و کاهش خسارت بیماری و افزایش کمی و کیفی محصول باید مبارزه تلفیقی انجام شود.

زاغی بیان کرد: در مدیریت مبارزه زراعی با بیماری بلاست برنج، کشت ارقام مقاوم، اجتناب از مصرف بیش‌از حد کودهای ازته، کاشت زودهنگام، از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع و مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته در کاهش میزان آلودگی و خسارت این بیماری بسیار موثر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: برای ارقام حساس و محلی در صورت لزوم، طی دو مرحله مبارزه شیمیایی انجام شود.

زاغی توصیه کرد: با یکی از سموم توصیه‌شده مانند تری‌سیکلازول به میزان ۰.۵ کیلوگرم، وین به میزان ۴۰۰ سی سی، ناتیوو به میزان ۱۶۰ گرم، ویستا به میزان ۰.۵ کیلوگرم و فوجی وان به میزان ۱.۲۵ لیتر در هکتار علیه بیماری بلاست برنج استفاده شود.

وی کفت: برای حصول نتیجه بهتر، بایستی مبارزه شیمیایی پس‌از برطرف شدن شبنم انجام شود، برای اطمینان از عدم بارندگی حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس‌از سمپاشی به اطلاعیه‌های هواشناسی توجه شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: خودداری از مصرف سموم تاریخ‌گذشته، رسوب کرده، دارای نشتی، برچسب مخدوش شده و پلمپ نشده و تهیه سموم از فروشندگی‌های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور و استفاده از سمپاش مناسب (سمپاش یک‌صد لیتری موتوری و یا سمپاش پشت تراکتوری) و رعایت میزان محلول مصرفی در هکتار (۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر) نیز ضروری است.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در فصل زراعی جاری ۲۱۴ هزارو ۳۰۰ هکتار از زمین‌های شالیزاری استان مازندران زیر کشت برنج رفته که ۷۰ درصد آن ارقام محلی طارم صدری و هاشمی است.

کد خبر 520594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha