مبارزان بومی، پنگولین‌های در معرض قاچاق و انقراض، اتاقک نگهبانی ریل قطار به سبک قصه‌های پریان و... از مضامین عکس‌های برنده جایزه جهانی عکاسی سونی است.

جایزه عکاسی سونی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، عکس برنده بخش خلاقیت و نوآوری و بخش عمومی مسابقه، تلفیقی است از کنار هم قرار گرفتن دو عکس مناظر و زمین‌های در معرض خطر نابودی به دلیل کشاورزی و استخراج معادن در کنار یک فعال محیط زیست که برای حفظ آن‌ها مبارزه می‌کند. نانتو مردی از اهالی اکوادور است که پروژه قایق‌های خورشیدی را هدایت می‌کند. مردم بومی اکوادور از ترک زمین‌های خود حتی اگر کاملا نابود شده باشد، امتناع می‌کنند. 

رتبه اول قاچاق پستانداران در جهان متعلق به پنگولین‌ها است. تخمین زده می‌شود که در ۱۰ سال گذشته حدود ۱ میلیون پنگولین از آفریقا به آسیا قاچاق شده‌اند. از آن‌ها در طب سنتی چینی و ویتنامی استفاده می‌شود. از آن‌جایی که پنگولین جانوری در خطر انقراض است، هر گونه تجارت آن غیرقانونی است. (مقاوم اول، برنت استرتونف آفریقای جنوبی)

تصویری از یکی از کارکنان سلامت در محل رسیدگی به بیماران مبتلا به ابولا در کنگو. این عکس که به صورت دستی چاپ شده است، سعی دارد تصویری قابل دیدن ارائه دهد از رنجی که ویروسی نادیدنی بر انسان تحمیل می‌کند. (مقام سوم بخش دیسکاوری، هیو کانسلا گانیگهام، انگلیس)

کشتی سنتی در سنگال و بخش‌هایی از گامبیا محبوب‌ترین ورزش و حتی محبوب‌تر از فوتبال است. به طوری که فعالان در این عرصه می‌توانند به ثروت و جایگاه بالای اجتماعی برسند. این تصویر تمرین ورزشکاران را در ساحل داکار نشان می‌دهد. (مقام اول بخش ورزشی، انجل لوپز سوتو، اسپانیا)

تحریم‌های امریکا علیه ایران موجب افت ارزش پول ملی شده و در نتیجه آن قیمت مسکن سر به فلک کشیده است. این افزایش قیمت موجب شده بسیاری از ساکنان شهر تهران، ناچار به شهرک‌های اقماری اطراف تهران نقل مکان کنند. پروژه مسکن مهر، که در سال ۲۰۰۷ آغاز شد بزرگترین پرژه مسکن با بودجه دولتی در کشور است. آنچه به دنبال آن اتفاق افتاد، رشد سریع جمعیت حاشیه و ساخت و ساز شهرک‌ها بود. (رتبه دوم در بخش دیسکاوری، هاشم شاکری، ایران)

یک عروسک فوق واقعی از نوزاد انسان. عروسکی با جزئیات بسیار نزدیک به نوزاد که بازارشان دامنه متنوعی از هنرمندان و کلکسیونرها تا بیمارستان‌ها و پدران و مادران داوطلب فرزندخواندگی را دربرمی‌گیرد. (رتبه دوم مستند، دیدیه بیزه، فرانسه)

عکاس می‌گوید: «من در این مجموعه به دنبال افسون‌های دوره کودکی در کنار راه‌ آهن و خانه‌های کوچک به سبک قصه‌های پریان در کنار خطوط هستم. به عنوان یک عکاس، جذب معماری و فضای داخلی این ساختمان‌ها شدم. ۸۰ درصد کارکنان این قسمت را زنان تشکیل می‌دهند. آن‌ها شیفت‌های طولانی کاری را در این ساختمان‌های اختصاصی کوچک در کنار خطوط می‌گذرانند.» (رتبه سوم پرتره، ساشا ماسلو، اوکراین)

عکاس می‌گوید: «پروژه عکاسی من درباره خشونت علیه زنان در سراسر جهان است. زنان مافقت کردند جلوی دوربین من حاضر شوند و چهره‌شان هم نمایش داده شود. برخی از این زنان در پی جنگ‌ها در سوریه و کلمبیا، خشونت و آوارگی را تجربه کرده‌اند، برخی دیگر قربانی سوء استفاده خانگی‌اند و یا از تجاوز جمعی در جمهوری دموکراتیک کنگو جان به در برده‌اند. من می‌خواستم نه فقط رنج‌هایی را که این زنان تجربه کرده‌اند، بلکه قدرت و مقاومت آنها را نشان دهم؛ در واقع، توانایی آنها برای بلند شدن و جنگیدن دوباره. (رتبه دوم پرتره، دنی روور، فرانسه)

کد خبر 520360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha