مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیماران مبتلا به سرطان پستان که دارای میزان کمتری از ویتامین D باشند، نسبت به بیمارانی که مقدار کافی این ماده مغذی دارند، با احتمال بیشتری می‌میرند یا دچار انتشار بیماری می‌شوند

به گزارش آسوشیتدپرس نتایج این بررسی که بوسیله پژوهشگران کانادایی انجام شده است، به شواهد قبلی در این باره اضافه می‌شود که ویتامین D یا ویتامین نور آفتاب - دارای خواص ضدسرطان است.

تابیدن پرتوهای ماوراءبنفش نور خورشید باعث ساختن ویتامین D در آن می‌شود، اما تابش بیش از حد نور خورشید به پوست خطر سرطان پوست را بالا می‌برد، اما به توصیه پزشکان تابیدن مقادیر کمی نور آفتاب در حد 15 دقیقه چند بار در هفته به پوستی که کرم ضدآفتاب روی آن نباشد- ممکن است سودمند باشد.

با وجود این که ویتامین D در برخی از غذاها و مکمل‌های غذایی وجود دارد، اغلب آنها حاوی بهترین شکل این ویتامین یعنی D3 نیستند، و تاثیر کمی بر میزان خونی این ماده مغذی دارند.

 بررسی پژوهشگران کانادایی هم نشان‌دهنده تاثیر مفید همین میزان ویتامین D در خون را در مقابله با سرطان پستان بوده است.

تنها 24 درصد زنان در این بررسی مقدار کافی ویتامین D در زمان تشخیص سرطان پستان در خون داشتند. افرادی که دارای کمبود ویتامین D در خون بودند، تقریبا دوبرابر با احتمال بیشتر دچار عود سرطان پستان یا انتشار آن در ده سال بعدی شده بودند، و با احتمال 73 درصد بیشتر به علت این بیماری درگذشته بودند.

سرپرست این پژوهش دکتر پاملا گودوین از بیمارستان مونت سینایی در تورونتوی کانادا می‌گوید این اولین باری است که ویتامین D به پیشرفت سرطان پستان مربوط می‌شود.
اما او هشدار می‌دهد که افراد نباید بر اساس این یافته‌ها شروع به خوردن مکمل‌های ویتامین‌ D کنند.

کارشناسان در مورد اینکه چه مقدار ویتامین D مورد نیاز است و بهترین راه دریافت آن چیست، اختلاف‌نظر دارند، و مصرف بیش از حد این ویتامین ممکن زیانبار باشد. آنها همچنین مطمئن نیستند که آیا مصرف بیشتر ویتامین D می‌تواند به فردی که از قبل در او تشخیص سرطان داده شده است، کمک می‌کند یا نه.

دکتر جولی گرالو، متخصص سرطان در دانشگاه واشنگتن در سیاتل در این باره گفت: "ما هنوز در مورد این که آیا جبران کمبود ویتامین D در بیماران مبتلا به سرطان می‌تواند پیامد بیماری را در آنها تغییر دهد یا نه اطمینان نداریم."

این بررسی شماره اخیر نشریه جامعه سرطان‌شناسی بالینی آمریکا منتشر شده است.

پژوهش‌های بسیاری در گذشته نشان داده ‌اند که ویتامین D ممکن است از سرطان پروستات، پستان و به خصوص سرطان روده بزرگ پیشگیری کند. در بررسی‌های آزمایشگاهی و بر روی حیوانات نشان داده‌اند که ویتامین D از رشد غیرطبیعی سلولی جلوگیری می‌کند و از تشکیل عروق خونی که تومورها را تغذیه می‌کنند مانع می‌شود و بسیاری از خواص ضدسرطان دیگر دارد.

شواهد دیگری هم در مورد نقش ضدسرطان ویتامین D وجود دارد: در افرادی که در نواحی شمالی جهان زندگی می‌کنند، میزان بالاتری از سرطان نسبت به افرادی دیده می‌شود که نزدیک به خط  استوا زندگی می‌کنند، احتمالا به خاطر اینکه میزان کمتری نور آفتاب و ویتامین D دریافت می‌کنند.

ویتامین D در ماهی آزاد و سایر ماهی‌های روغنی یافت می‌شود، و غنی‌سازی شیر هم با آن انجام می‌شود، اما ویتامین D موجود در غذاها نقش چندانی در مقدار ویتامین D درگردش در خون دارد.

در هر حال این پژوهشگران توصیه می‌کنند که میزان ویتامین D در خون بیماران دچار سرطان پستان اندازه گرفته شود.

سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در میان زنان است. [عوامل خطرساز برای سرطان سینه]

کد خبر 52036
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز