قرار بود بعد از عید فطر دور هم جمع شوند و کارشان را شروع کنند. زعفران و گل‌های زینتی پرورش دهند و در چرخه تولید کشور دستی بر آتش داشته باشند.

تولید

 همشهری آنلاین_ رابعه تیموری:  اما چند روز پیش از عید فطر جهادسازندگی سازه نیمه‌کاره گلخانه را تخریب کرد. «سیدمحسن موسوی» بر این باور است که تخریب سازه گلخانه‌اش غیرقانونی بوده و باید مراجع قانونی حق او را پس بگیرند، ولی جهاد کشاورزی با دلایلی نظر او را رد می‌کند. در گزارش زیر شرح این ماجرا را بخوانید.  

انگار اینجا زلزله‌ای چند ریشتری آمده و همه چیز را زیرورو کرده است. بلوک‌های سیمانی که روی هم قرار گرفته و دیوارهای قطور و بلندی را تشکیل داده بودند، فرو ریخته‌اند. تعداد اندکی از بلوک‌ها سالم مانده و اغلب آنها به مشتی سیمان بی‌فرم و خردشده تبدیل شده‌اند. چندین‌متر لوله روی زمین خاکی پخش و پلا شده‌اند و از سازه‌ای که با استفاده از این لوله‌ها برپا شده بود اثری نمانده است. اینجا ورودی روستای گلحصار از توابع شهرری است. قرار بود اینجا گلخانه‌ای بزرگ و مجهز ساخته شود که در سالن‌های آن درخت و گل‌های آپارتمانی و زعفران پرورش پیدا کند، اما حالا به مخروبه‌ای شیارخورده و زلزله‌زده شباهت دارد. «سیدحسن موسوی» مالک این زمین است. او تعریف می‌کند: «نظامی بازنشسته هستم و پس از بازنشستگی تصمیم گرفتم برای خودم‌کاری دست و پا کنم که کمک خرج زندگی‌ام باشد. به فکر افتادم کار تولیدی راه بیندازم تا در کنار کسب درآمد در رونق تولید کشور هم سهم کوچکی داشته باشم. »

موسوی پس از تحقیقات بسیار به این نتیجه می‌رسد که در راه‌اندازی گلخانه و تولید محصولات گیاهی موفق خواهد بود. او با فروش منزل مسکونی خود سرمایه‌ای فراهم و زمین حاصلخیزی را که در ابتدای روستای گلحصار قرار داشت، خریداری کرد. موسوی می‌گوید: «برای دریافت مجوز راه‌اندازی گلخانه به جهاد کشاورزی شهرری مراجعه کردم و پس از تکمیل مدارک و مجوزهای لازم، کارر را به پیمانکار سپردم. پیمانکار ساخت سوله را زیرنظر مهندس ناظر جهاد سازندگی شروع و به مرحله علم کردن سازه رساند، اما از مدتی پیش مهندس ناظر سازه و مسئولان جهاد سازندگی شروع به بهانه جویی کردند و با تعلیق پروانه تأسیس گلخانه، چوب لای چرخ ساخت گلخانه گذاشتند. » او درباره تخریب سازه نیمه‌کاره گلخانه می‌گوید: «مأموران جهاد سازندگی صبح زود و بدون اطلاع قبلی وارد زمین شدند و پس از تخریب سازه، همه مصالح را حیف و میل کردند. »

موسوی راه‌اندازی گلخانه را باعث اشتغال ۱۲ نفر به‌صورت مستقیم و ۵ نفر به‌صورت غیرمستقیم می‌داند و می‌گوید: «قرار بود عید فطر گلخانه را راه بیندازیم و کار را شروع کنیم، اما با تخریب سازه و از بین بردن مصالح حدود ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌ای که صرف کرده بودم بر باد رفت. » او پیگیری قانونی این موضوع را حق خود می‌داند و می‌گوید: «از جهاد سازندگی شکایت می‌کنم و انتظار دارم مراجع قضایی به این موضوع رسیدگی کند. »

  •  تخلف‌ها قابل اصلاح نبود

«سعید نادری» رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد سازندگی شهرری تأیید نشدن سازه گلخانه از سوی سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی را دلیل تخریب سازه و جلوگیری از ساخت گلخانه عنوان می‌کند. او می‌گوید: «از آغاز ساخت تا زمان بهره‌برداری گلخانه‌ها، سازمان نظام مهندسی بر مراحل کار نظارت دارد و در هر مرحله از احداث گلخانه، اگر از قوانین و ضوابط تخلف شود، کار متوقف و سازه با حکم قضایی تخریب می‌شود. » نادری تخریب سازه گلخانه نیمه‌کاره ورودی گلحصار توسط جهاد سازندگی را تأیید می‌کند و می‌گوید: «وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی تشویق به ساخت گلخانه و افزایش تولیدات گیاهی است و بدون دلایل قانونی محکم و مستدل هرگز از ساخت گلخانه جلوگیری نمی‌کنیم، اما سازه این گلخانه را کارشناس نظام مهندسی تأیید نکرد و محرز بودن تخلفات آن باعث شد پروانه تأسیس آن ابطال و برای تخریب سازه حکم قضایی صادر شد. »
نامه‌ای نشان ما می‌دهند که نظر کارشناس ناظر با این مضمون در آن نوشته شده است: «ارتفاع ستون‌های میانی از ستون‌های جانبی بیشتر است که با قوانین سازه گلخانه مغایرت دارد. جنس ستون‌ها گالوانیزه نمی‌باشد و فاقد سرستون می‌باشد. دیوار و در گلخانه حدود ۲ متر ارتفاع دارد که مغایر با موازین و قوانین ساخت گلخانه می‌باشد. مغایرت با طرح و پلان اولیه دارد. سازه، سازه گلخانه نمی‌باشد. » رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرری معتقد است به دلیل مناسب نبودن سازه برای ساخت گلخانه، امکان رفع تخلفات و ادامه ساخت‌وساز وجود نداشت و مراجع قضایی رأی به تخریب سازه داده‌اند.  

  •  کارها زیرنظر مهندس ناظر انجام شد

موسوی، مالک گلخانه می‌گوید: «پیمانکار ساخت‌وساز را زیرنظر مهندس ناظر جهاد کشاورزی آغاز کرده و تأییدیه مهندس ناظر در مرحله‌ای که سازه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، موجود است. مهندس ناظر دهم اردیبهشت سازه را تأیید کرد و در فاصله ۱۰ روز پروانه تأسیس آن تعلیق و سازه تخریب شد. » او مدعی است افزایش ۲ متری طول ستون‌ها براساس نظر ناظر پروژه انجام شده و به دلیل طبقاتی بودن گلخانه از لوله‌های قوطی استفاده کرده است. موسوی می‌گوید: «اگر در سازه گلخانه طبقاتی از قوطی استفاده نشود، بار روی ستون‌ها می‌افتد و لوله روی زمین خم می‌شود. » موسوی اصرار دارد که فقط دیواری را که مهندس ناظر مجوز داده، ساخته و دور اتاق و استخر پشت سوله‌ها را با نایلون پوشیده است.

  • معاون فنی نظام مهندسی کشاورزی استان تهران/ بعضی از مالکان گلخانه‌ها قانون‌گریزی می‌کنند

  نظارت مهندس ناظر بر مراحل ساخت یک سازه به اجرای دقیق و موبه موی قوانین منجر می‌شود تا سازه براساس ضوابط و بدون تخلف به پایان برسد، اما مواردی مانند آنچه در ساخت گلخانه ابتدای روستای گلحصار رخ داده نشان می‌دهد نمی‌توان به نقش بازدارنده این اهرم دل بست. این موضوع را با «رسول کریمی» معاون فنی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در میان گذاشتیم و نظر او را جویا شدیم.  

  مالک گلخانه مدعی است همه مراحل ساخت گلخانه خود را با نظارت ناظر سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی انجام داده، اما در مراحل پایانی کار، جهاد کشاورزی به بهانه تخلف، سازه او را تخریب کرده است. برای این اقدام چه توجیهی وجود دارد؟  
این سازه دیوارکشی غیرمجاز داشته است. براساس قانون حفظ اراضی زراعی و باغی، باید سازه گلخانه‌ای ابتدا مطابق ضوابط و تأیید ناظر ساخته و سپس دیوارکشی شود، در حالی که بعضی از افراد به‌صورت غیرمجاز دیوارکشی می‌کنند و جهاد کشاورزی هم مطابق قانون اقدام به تخریب آن می‌کند.  
  کارشناس ناظری که بر همه مراحل ساخت گلخانه نظارت داشته، پس از پایان کار رأی به تخلف سازنده داده است؛ چرا به موقع از بروز تخلف جلوگیری نمی‌شود تا پس از پایان کار شاهد چنین برخوردهایی و دلسردشدن تولیدکنندگان نباشیم؟  
اگر ناظر تخلفی کرده باشد، مطابق ماده ۲۶ قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی به هیئت بدوی انتظامی معرفی می‌شود.  
  بنابراین اگر کارشناس ناظر نتواند در مراحل ساخت مانع تخلف شود، وظیفه نظارت خود را به درستی انجام نداده و این اهمال و نظارت معیوب، زمینه بروز تخلف را فراهم کرده است؟  
خیر. باید دید تاریخ عقد قرارداد نظارت چه زمانی بوده است. اگر بعد از تخلف بوده، اهمالی صورت نگرفته است.  
  بر اساس ادعای مالک، این گلخانه از ابتدا با نظارت مهندس ناظر ساخته شده و تأیید ناظر در مرحله ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی سازه موجود است.  
مالک گلخانه شخصاً به سازمان نظام مهندسی استان تهران مراجعه کند تا به درخواست او رسیدگی شود.  

کد خبر 519718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha