جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

نوید شیرازی: اگر پژمان نوری آن پاس بلند را برای محسن خلیلی نمی‌انداخت و اگر مهاجم اول پرسپولیس در پراسترس‌ترین لحظات بازی، آنقدر خونسرد و حرفه‌ای در مصاف تک به تک با المیر تولیا، دروازه‌بان صبا، توپ را تبدیل به گل نمی‌کرد، شاید حالا لیگ با قهرمانی سپاهان به پایان رسیده بود.

حتی خوش‌بین‌ترین هواداران پرسپولیس هم فکر نمی‌کردند تیمشان در حساس‌ترین بازی فصل این‌گونه آتش‌بازی به راه بیندازد. برای قطبی و بازیکنان پرسپولیس هم تصور این برتری دور از ذهن بود. مخصوصا بعد از آن اتفاقاتی که در 5 دقیقه پایانی نیمه اول، در 2 ورزشگاه آزادی تهران و فولادشهر اصفهان رخ داد.

پرسپولیس که حمایت 90 هزار تماشاگر را همراه خود داشت، خیلی زود توانست برتری‌اش را به صباباتری دیکته کند. خلق چند موقعیت خوب، قرار گرفتن در آستانه یک گل سالم که کمک داور آن را مردود اعلام کرد و سرانجام گلی که کریم باقری به ثمر رساند. هنوز 20 دقیقه از بازی نگذشته بود که پرسپولیس با پاس عالی زارعی و گل باقری به صدر جدول رفت.

در بازی سپاهان و صنعت نفت خبری از گل نبود؛ اما در تهران پرسپولیس برای زدن گل دوم هم موقعیت‌هایی داشت، تا اینکه همه چیز بر خلاف جریان بازی رقم خورد. صبا با اشتباه نصرتی و با ضربه سر غلامرضا رضایی کوتاه‌قامت، به گل تساوی رسید. این گل که در دقیقه 42 به ثمر رسید، نمونه گلی بود که 3 روز پیش برق شیراز به پرسپولیس زده بود تا قطبی در پایان این بازی با وجود خوشحالی از نتیجه به دست آمده بگوید: «باز هم گلی کودکستانی دریافت کردیم.»

همین گل کودکستانی چیزی نمانده بود کار دست پرسپولیس بدهد. دقایقی بعد از گل صبا، ضربه روحی سنگین‌تری به پرسپولیسی‌ها وارد شد و آن خبر گل برتری سپاهان بود. طلایی‌پوشان در روزی که موقعیت‌های چندانی برای باز کردن دروازه تیم آبادانی نداشتند، روی ضربه ایستگاهی احسان حاج‌صفی (که به‌طور معمول کاملا اتفاقی وارد دروازه میهمان شد) از صنعت نفت آبادان پیش افتاد.

در کمتر از چند دقیقه همه چیز از اولش هم بدتر شد. پرسپولیس که تا قبل از گل صبا صدرنشین موقت جدول لیگ بود، در شرایطی برای استراحت بین دو نیمه به رختکن رفت که صدایی از سکوهای ورزشگاه آزادی به گوش نمی‌رسید.

آیا در 45 دقیقه دوم نتایج این 2 بازی عوض می‌شود؟! این سؤال در بین دو نیمه و حتی در دقایق ابتدای نیمه دوم بارها از ذهن هواداران پرسپولیس عبور کرد تا اینکه نوبت به هنرنمایی محسن خلیلی رسید. پس از سپری کردن 17 دقیقه پراسترس و کشنده، یک 11 دقیقه طوفانی برای تیم قطبی از راه رسید. راهبرد هم کاملا مشخص بود؛ ارسال پاس‌های بلند پشت مدافعان و فرار از تله آفساید با کعبی و زارعی.

 با این ترفند، خلیلی 2 بار در دقایق 62 و 69 دروازه صبا را گشود تا ورزشگاه به مرز انفجار نزدیک شود. 3 دقیقه بعد هم تیر خلاص را پژمان نوری شلیک کرد تا دیگر هیچ تماشاگری در ورزشگاه روی پایش بند نباشد. در تمام این مدت سپاهان با حفظ تنها گلش، از صنعت نفت جلو بود و در پایان هم با همین نتیجه بازی اصفهان به پایان رسید تا بازی شنبه پرسپولیس و سپاهان یک فینال واقعی برای لیگ برتر این فصل شود.

«با اینکه 6 امتیاز از تیم پرسپولیس تهران کسر شده است، اما این تیم روز شنبه هفته آینده با حمایت  ۱۰۰هزار تماشاگر در دیدار مقابل تیم سپاهان اصفهان به دومین قهرمانی خود در لیگ برتر دست خواهد یافت. بازیکنان این تیم نشان دادند که پرسپولیس باشگاهی بزرگ در ایران و آسیاست و می‌تواند به یکی از باشگاه‌های بزرگ جهان تبدیل شود.» این کلمات سرمربی ذوق‌زده پرسپولیس بود. افشین قطبی پس از بازی با صبا اشاره کوتاهی هم به کیفیت این بازی داشت: «پرسپولیس موقعیت‌های زیادی را در این بازی به‌دست آورد و توانست گل‌های زیبایی را مقابل همشهری خود به ثمر برساند. این درحالی بود که نیکبخت از دقیقه 10 نیمه دوم وارد زمین شد.»

قطبی درباره قرار نگرفتن نیکبخت در ترکیب اصلی هم به این نکته اشاره کرد: «این بازیکن توانایی زیادی برای پرسپولیس دارد، اما کادر فنی این تیم تصمیم را گرفت تا از واحدی نیکبخت در نیمه دوم استفاده کند. نیکبخت قابلیت تغییر دادن نتیجه بازی را دارد که خوشبختانه حضورش باعث پیروزی پرگل پرسپولیس مقابل صبا باتری تهران شد.»

اما حرفهای ژوران ویرا که البته کمی هم عصبانی به‌نظر می‌رسید، نشان می‌داد او چقدر دوست داشت کار به بازی شنبه کشیده نشود: «تیم من با اختلاف کمی با پرسپولیس در صدر جدول قراردارد و این موقعیت برای‌کسب قهرمانی بسیار خطرناک است.

برای من نتیجه دیدار صباباتری و پرسپولیس اهمیت ندارد و به لحاظ آنکه باید در خانه پرسپولیس آخرین دیدار خود را برگزار کنیم، دیدار سختی ‌برای ما خواهد بود، چون ما باید در برابر حملات پردامنه پرسپولیس بایستیم. در این شرایط بدترین چیز این است که شما برای تساوی به میدان بروید.

 به همین دلیل ما برای پیروزی به‌میدان خواهیم رفت.»ویرا که زیاد اهل کری خواندن نیست، کاری به بازی‌های گذشته پرسپولیس و سپاهان ندارد: «بازی‌های گذشته مربوط به گذشته است و ما باید به فکر حال باشیم بنابراین اگر در گذشته پرسپولیس را شکست دادیم، خاطره آن فراموش شده است.»قطعا برای پرسپولیس هم خاطره آن باخت 4 بر یک در ورزشگاه آزادی که هنوز یک سال از آن نمی‌گذرد، پاک شده است و آنها می‌آیند تا مثل سپاهان بازیگر یک فینال تمام عیار فوتبالی باشند.

آبادان، هنوز زنده است

«هنوز زنده‌ایم». این جمله دکتر طوسی، سرمربی صنعت نفت آبادان است. تیم او آمده بود که هم خودش را از مهلکه سقوط نجات دهد و هم برای پرسپولیس و صباباتری پیام آور شادی باشد، اما نشد.

نفت روی یک اشتباه فردی از سوی دروازه‌بانش یک گل از سپاهان خورد تا مجبور باشد برای بقا در لیگ برتر روی لبه تیغ راه برود.از شانس بد نفتی‌ها، ملوان بازی یک بر صفر باخته را مقابل مقاومت، با 2 گل رافخاهی برد، آن‌هم در شرایطی که بازی تا دقیقه 86 مساوی پیش می‌رفت. البته همه‌چیز برای شاگردان طوسی در هفته سی‌و‌سوم سیاه نبود، چون از شیراز خبر آمد تیم خوب و کم بضاعت برق شیراز پگاه را با یک گل شکست داده است.

«حتی با همین نتیجه هم قول می‌دهم در لیگ برتر باقی بمانیم. بازی روز شنبه را در خانه برگزار می‌کنیم و امیدواریم نتایج طوری رقم بخورد که صنعت نفت در لیگ برتر باقی بماند. هواداران صنعت نفت نگران سقوط تیم محبوبشان نباشند.» طوسی با این جملات همچنان قول ماندن می‌دهد، درحالی‌که دیگر تیم او تعیین‌کننده نیست و اگر پگاه و ملوان فقط یک مساوی در بازی‌های آخرشان بگیرند، کار صنعت تمام شده است.

ملوان در همدان باید به مصاف پاس برود، پگاه هم در گیلان میزبان صباباتری است. همزمان با این 2 بازی، صنعت نفت هم در شرایطی کاملا بحرانی به مصاف استقلال تهران می‌رود.
احمدزاده که دیروز در پوست خود نمی‌گنجید، بالاخره با لبخند رودرروی خبرنگاران ایستاد و خطاب به آنها گفت: «امروز یکی از سخت‌ترین و پراسترس‌ترین و در عین حال بهترین روزهای زندگی‌ام بود. چرا که تماشاگران ملوان خوشحال به خانه‌های خود رفتند. امیدوارم ملوان هیچ وقت در این شرایط قرار نگیرد و ما این استرس را هیچ‌گاه به هواداران خود انتقال ندهیم.»

فیروزخان و باز هم باخت

باز هم فیروز کریمی باخت. استقلال در روزهای با کریمی به هیچ عنوان آب خوش از گلویش پایین نرفت و شاید به همین دلیل باشد که کریمی پس از پایان بازی دیروز می‌گوید: مطمئن باشید با این وضعیت در جام حذفی ظاهر نمی‌شویم و سعی می‌کنیم تیمی تازه را با روحیه‌ای متفاوت برای جام آماده کنیم.

کریمی خودش هم می‌داند به روی تیمی که دیگر برایش فرقی ندارد در تهران بازی کند یا خارج از تهران و در هر دو صورت زهر تلخ شکست را به کام هوادارانش می‌ریزد، هیچ روزنه‌ امیدی باز نیست. این تیم دیروز در حالی که باید به‌دلیل برگزاری بازی پرسپولیس و صبا، در ورزشگاه تختی از ذوب آهن پذیرایی می‌کرد، با نتیجه 2 بر یک شکست خورد تا لیگ را به بدترین شکل ممکن به پایان برساند.

 تنها گل استقلال را آرش برهانی در دقیقه 2+90 به ثمر رساند. او در حالی پشت توپ قرار گرفت که ضربه اول را محمد نوازی ثانیه‌هایی پیش از آن به خارج زده بود و دقت حاج بابایی داور مسابقه در ورود زودهنگام بازیکن ذوب‌آهن به محوطه جریمه استقلال باعث شد ضربه تکرار شود.

کد خبر 51962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز