دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

وان آب گرم به تسکین درد مفاصل، کاهش استرس و بهبود خواب کمک می‌کند، اما یک بررسی جدید در ژاپن سودمندی‌های دیگری را هم برای آن نشان می‌دهد.

hot tub

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرنامه بهداشتی هاروارد پژوهشگران ژاپنی یک بررسی که نتایج آن اخیرا در ژورنال  Heart منتشر شده است، به این نتیجه رسیده است که حمام روزانه با وان آب گرم با سلامت بهتر قلبی ارتباط دارد. پژوهشگران در این بررسی اطلاعات بهداشتی و سبک زندگی گزارش‌شده از ۳۰ هزار فرد میانسال در ژاپن را تجزیه‌وتحلیل کرند. این افراد در شروع بررسی پرسشنامه‌ای در این باره را پر کرده بودند و بعد برای ۲۰ سال پیگیری شده بودند. 

بر اساس اطلاعات این بررسی افرادی که روزانه حمام با وان آب گرم یا داغ می‌گرفتند، نسبت به افرادی که کمتر از دو بار در هفته این کار را می‌کردند، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر بیماری قلبی-عروقی و ۲۶ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی بودند.

البته این بررسی از نوع مشاهده‌ای بود و رابطه سببی میان استفاده از وان آب گرم و پیشگیری از بیماری قلبی را ثابت نمی‌کند. اما بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که وان آب گرم می‌تواند اثری مشابه با ورزش بر بدن داشته باشد.

البته احتیاط را هم باید رعایت کرد: بررسی‌ها در ژاپن ارتباط رفتن به درون وان با آب بسیار داغ را با مرگ ناگهانی ناشی از گرمازدگی، گیجی و اغتشاش شعور یا خفه‌شدگی را هم نشان داه‌اند.

بنابراین هنگام استفاده از وان آب داغ به دمای آن توجه داشته باشید تا در معرض گرمای بیش از حد قرار نگیرید. بالاخره اینکه این بررسی رابطه‌ای میان دوش آب داغ و سلامت قلبی-عروقی پیدا نکرده است.

کد خبر 519554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha